جمعی از جوانان، دانشجویان، برخی از اعضای بنیاد باران، اعضای کمیته جوانان حزب اعتدال توسعه، شاخه جوانان و دانشجویان حزب کارگزاران، جبهه مشارکت ایران اسلامی، حزب اعتماد ملی و خانه کشاورز وهمچنین برخی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در آستانه نوزدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی رهبرکبیر انقلاب اسلامی شب گذشته(شنبه) با حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در حسینیه جماران دیدار کردند.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری «انتخاب»، نوه امام راحل در این نشست با تشکر از حضور جوانان در حسینیه جماران و بیان این که اگر امام نبود ما درگیر بیدینی و طالبانیسم میشدیم گفت: یکی از معضلات جامعه ما واژههای بیتعریف است که متاسفانه همه جا به کار برده میشود بدون این که تعریفی از آنها ارائه شود.
وی با تاکید بر این که برخی از کسانی که خود را یک گام به ظواهر شرعی پایبندتر میدانند دیگران را متحجر خطاب می کنند، افزود: اگر تحجر را درست تعریف نکنیم مثل صدها واژه دیگر که تفاهم معنا با آنها نداریم دچار بنبست و بدتر از آن دچار فریبکاری می شویم و یکی از بزرگترین مغلطهها استفاده از واژههای دو پهلوست.
فرزند یادگار امام خمینی خاطرنشان کرد که یکی از انتقادات جدی به برخی جریانهای سیاسی این است که مراد و هدف برنامهها را عینا مشخص نمیکنند و افزود: هیچ کس خود را متحجر نمیداند، برای این که این واژه بار مفهومی خوبی ندارد؛ لذا کسی نمیپذیرد که متحجر است.
وی ادامه داد: تحجر هر آن چیزی است که دلیل عقلی یا شرعی مسلم بر آن نیست. با این تعریف بسیاری از سنتها مشمول تحجر میشوند؛ چرا که بسیاری از باورهای ما که باورهای دینی هم نیستند دلیل عقلی و شرعی ندارند.
سیدحسن خمینی با بیان این که متاسفانه امروز بسیاری بر مسلمات دینی انگشت میگذارند و واژه تحجر را بر آن مینامند، تصریح کرد: برخی از سنتهای ما خود را پشت بسیاری از ضروریات دینی پنهان کرده و برای اثبات خود از قوانین شرع مدد میگیرند، در حالی که شرع بر آنها الزامی نمیگذارد.
فرزند یادگار حضرت امام یادآور شد: دفاع از سنت باید با ادبیات، کلام و برهان خاص خود صورت گیرد. دفاع از سنتها صرفا با بیان این که دینی هستند ظلم به دین است. به خاطر این که مخالفان سنتها با این روش به مخالفان دین تبدیل میشوند. سنت چون در میان متدینان رنگ دین میگیرد، دفاع از آن نیز ادبیات دینی پیدا میکند.
سیدحسن خمینی همچنین با اشاره به این که دین اسلام از شرق آسیا تا غربیترین نقطه آفریقا و شرق اروپا با همه سنتها سازگاری داشته است، گفت: به همین دلیل است که میبینیم اسلام در بسیاری جوامع با سنتها و آداب مختلف وجود دارد و مسلمانان در آن جوامع شهادتین میگویند و به شعائر دینی عمل میکنند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم عاشورا به عنوان یک سنت مذهبی در جوامع اسلامی اظهار داشت: نفس احیای عاشورا به عنوان یک سنت مذهبی مسلم است اما با سنتهای مختلفی که حتی برخی از آنها ممکن است نادرست هم باشد اجرا میشود.
سیدحسن خمینی ادامه داد: البته خیلی وقتها دینداران در برابر تغییر سنتها میایستند، برای این که تغییر سنتها را به معنای آغاز تخریب دینداری میپندارند.
وی با بیان مثالی از سیره امام خمینی در نحوه مواجهه ایشان با برخی باورها و سنتها گفت: تاکید روی این سنت که خانمها نباید در عرصه جامعه ظاهر شوند حجت دینی و شرعی نداشت؛ لذا امام با این طرز فکر مخالفت کرد و میبینیم که دختران ایشان در عرصه اجتماعی حضور داشته و اگر تمایل داشتند به تحصیل در دانشگاه پرداختهاند.
سید حسن خمینی به بیان مثال دیگری در این زمینه پرداخت و افزود: امام در امور مهم کشور بیشتر قائل به تعقل، تدبیر و مشورت بودند و من به یاد ندارم که در چنین مواردی به خواب یا استخاره عمل کرده باشند.
سیدحسن خمینی اظهار داشت: یک دیندار باید برای تمام کارهایش هدف داشته باشد و در انجام هر کاری لحظهای تامل کند و همواره خود را در معرض محاکمه خویش قرار دهد. این تعبیر ظریفی است که در آموزههای دینی ما آمده است "خود را محاکمه کنید قبل از آن که دیگران شما را محاکمه کنند". اگر این گونه عمل کنیم مشکلی نخواهیم داشت.
نوه امام راحل توان پاسخ به مردم را شرط اساسی تصمیمگیری مسوولان از دیدگاه حضرت امام دانست و گفت: ایشان به مسوولان تاکید داشتند که کاری نکنند که نتوانند به مردم درباره آن پاسخگو باشند.
سیدحسن خمینی در پایان با تاکید بر ضرورت پاسخگو بودن انسان در برابر خدا گفت: انسان باید ظرفیت پاسخگویی و پذیرش نقد دیگران را داشته باشد تا بتواند برای اعمال خود توضیح محکمهپسند ارائه کند.
بر اساس این گزارش پیش از سخنان فرزند یادگار امام راحل تنی چند از جوانان حاضر در جلسه در سخنان کوتاهی به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در ابتدای این مراسم نماز مغرب و عشا به امامت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اقامه شد.