خاتمی درباره صدور انقلاب چه می ‌خواست بگوید

خاتمی درباره صدور انقلاب چه می ‌خواست بگوید

درخواست 77 نماینده مجلس از وزارت اطلاعات برای برخورد با محمد خاتمی، تندترین واکنش نسبت به موضعگیریهای آقای خاتمی به شمار می رود
اظهارات محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در مورد "صدور انقلاب" نه فقط در سطح رسانه‌ های بین ‌المللی خبرساز شده، بلکه به موضوع مناقشه تازه ‌ای بین جناح تندرو نظام جمهوری اسلامی و نیروهای اصلاح طلب تبدیل شده است.

آقای خاتمی روز جمعه گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان گفته بود: "امام چه می ‌خواست و منظورش از صدور انقلاب چه بود؟ اینکه ما اسلحه بگیریم و در دیگر کشورها انفجار ایجاد کنیم و گروههایی درست کنیم که در دیگر کشورها خرابکاری کنند؟ امام بشدت با این رفتارها مخالف بود و برخورد می ‌کرد".

این بخش از سخنان محمد خاتمی که توسط بنیاد باران، مؤسسه تحت مدیریت وی انتشار یافت، بازتاب وسیعی در رسانه‌ های بین‌ المللی داشت.

اکثر این رسانه‌ ها همزمانی اظهارات آقای خاتمی با اوج گرفتن طرح اتهامهایی از سوی آمریکا و متحدانش در مورد دخالت ایران در شورشهای عراق و بحرانهای دیگر کشورهای خاورمیانه را به معنای تأیید تلویحی آن اتهامها و انتقاد از خط مشی سیاست خارجی دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران تفسیر کردند.

در پی این موج رسانه‌ ‌ای، محافل تندرو در داخل نظام ایران به انتقاد از آقای خاتمی برخاستند و خواستار توضیح او درباره اظهاراتش شدند.

البته موضع رسمی دولت ایران درباره اظهارات آقای خاتمی چندان شدید نبود، به طوری که سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره منظور آقای خاتمی از بیان چنین سخنانی، به گفتن این جمله بسنده کرد که: "از خودشان بپرسید".

با این حال، در ایران، مواضعی که برخی از رسانه‌ های وابسته به محافل قدرتمند حاکم در پیش می‌ گیرند، مهمتر از موضع رسمی دولت تلقی می ‌شود و این نوع رسانه ‌ها موضع بسیار تندی علیه رئیس جمهور سابق گرفتند.

برای نمونه، روزنامه کیهان روز دوشنبه در واکنش به اظهارات رئیس جمهور سابق ایران نوشت: "آقای خاتمی باید پاسخگوی اظهارات ضدملی خود باشد و توضیح دهد که چرا مواضعی اتخاذ می‌ کند که در آن جز از مخدوش کردن چهره منور نظام اسلامی و تأیید مواضع خصمانه و اتهامات بی‌ اساس استکبار، چیز دیگری را نمی ‌توان سراغ گرفت".

آقای خاتمی تاکنون شخصاً به حملات تند روزنامه کیهان واکنش نداده اما بنیاد باران که توسط وی مدیریت می ‌شود، با ارائه پاسخی، ضمن متهم کردن کیهان به تخریب چهره خاتمی، سخنان رئیس جمهور سابق را عین مواضع آیت‌الله خمینی دانسته است.

 به نظر می‌ رسد که خاتمی نه موافق تفسیرهای رسانه‌ های خارجی از سخنان اوست و نه علاقه ‌ای به تبرئه کردن دولت آقای احمدی نژاد از ماجراجویی در عرصه سیاست خارجی دارد
 

بنیاد باران، حملات بی سابقه کیهان به محمد خاتمی را بی ‌ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آینده ندانسته و در انتها تاکید کرده است: "اگر مبنای قضاوت کیهان، برداشت رسانه‌ های خارجی است، پس باید انواع اتهامهای آنها مبنی بر حمایت ایران از تروریسم را بپذیریم و آنگاه اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی را محکوم کنیم و مورد انواع توهینها قرار دهیم".

به نظر می‌ رسد که اشاره بنیاد باران در جملات فوق به اظهارنظرهای محمود احمدی نژاد و همکاران او در حوزه سیاست خارجی باشد.

البته بحث "صدور انقلاب" از همان ابتدای مطرح شدن آن توسط آیت‌ الله خمینی در اوائل انقلاب ایران همواره محل مناقشه جناحهای سیاسی بوده است.

برخی جناحها ارسال انواع کمکها به گروههای همسو با نظام سیاسی ایران، بخصوص در منطقه خاورمیانه را راه صدور انقلاب دانسته ‌اند، در حالی که برخی دیگر، تبدیل جمهوری اسلامی به نظامی موفق و کارآمد را که بتواند به صورت الگویی برای مسلمانان جهان در آید، بهترین راه صدور انقلاب معرفی کرده‌ اند.

جالب آنکه نظر اشخاص و جناحهای مختلف در مورد چگونگی صدور انقلاب ثابت نبوده و به مقتضای منافع سیاسی آنها دستخوش تغییر شده است.

با این حال، در طول دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، بحث صدور انقلاب به حاشیه رانده شد و در سطوح رسمی کمتر در باره آن اظهار نظر می ‌شد.

در واقع از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد در ایران، بار دیگر مفاهیمی شبیه صدور انقلاب در سطح رسمی در ایران مطرح شده، هر چند که به علت حساسیت بین ‌المللی نسبت به واژه "صدور انقلاب" در به کارگیری آن از طرف مقامهای رسمی احتیاط نشان داده می ‌شود.

آقای احمدی نژاد و همکارانش عموماً از استقرار "نظم نوین اسلامی" در خاورمیانه و رسالت خود برای اداره صحیح جهان سخن می‌ گویند.

این نوع اظهارات هنگامی که با وعده ‌هایی مبنی بر فروپاشی قریب‌ الوقوع آمریکا و جهان غرب و نابودی اسرائیل همراه می‌ شود، فضای ایدئولوژیک اوایل انقلاب ایران را در خاطره ‌ها زنده می ‌کند.

منتقدان آقای احمدی نژاد وی را متهم می ‌کنند که با این نوع وعده ‌ها، تجربه ‌های سه دهه پس از انقلاب را نایده گرفته و به ماجراجویی در سیاست خارجی روی آورده است.

به نظر می‌ رسد اظهارات آقای خاتمی در جمع دانشجویان گیلان، انتقاد صریح از همین نوع مواضع دولت آقای احمدی نژاد باشد و نه لزوماً تایید پشتیبانی ایران از گروههای شورشی در منطقه، زیرا سابقه آقای خاتمی نشان می ‌دهد که در موضوعات حساس مربوط به روابط خارجی ایران، با ملاحظه کاری بسیار همراه است به طوری که معمولاً از این جهت مورد انتقاد حامیان خود قرار می‌ گیرد.

به هر حال، واکنشی که محافل تندرو داخل ایران نسبت به اظهارات آقای خاتمی نشان داده ‌اند، بیشتر به منظور وادار کردن او به نفی تفسیرهای محافل بین المللی از سخنان او و به نوعی دفاع از سیاست خارجی دردسرساز دولت آقای احمدی نژاد مربوط می‌ شود اما به نظر می‌ رسد که آقای خاتمی نه موافق تفسیرهای رسانه‌ های خارجی از سخنان اوست و نه علاقه ‌ای به تبرئه کردن دولت آقای احمدی نژاد از ماجراجویی در عرصه سیاست خارجی دارد.

pakzad - ایران - آذربایجان
خاتمی هم بد نمی گه ها!!!
سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387

souroosh - ایران - ساری
سلام..ای خدای بزرگ خودت ریشه هر چه ظلم را از این کشور از بیخ بر کن. واقعا چیزی از زندگی و جوانی نفهمیدیم . همش ظلم ستم بی عدالتی . گویی در این جا خدا پادشاهی نمیکند. تا کی حکومت ظلم و ستم؟
سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387

bijana - المان - هانوفر
ایشان همانطور که در زمان ریاست جمهوریش ترسو بود. بزدل تر از این حرفهاست .سیاست خارجی ایشان خلاصه شده بود دربله قربان گویی به خواسته های قدرتهای جهانی.
سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
اینها همش بازیه.دارن از الان بازم این مرتیکه عوام فریب را با این چرندیات و عوام فریبی بازی با لغت که ملاها استاد چرند بافی دروغ و مخصوصا این ملا دکترای چرند بافی و میمون بازی را هم دارد آماده برای دوره بعد میکنند!!چون هیچ کدام از جنایتکاران مثل این خاتمی موفق در عوام فریبی نبوده! هاشمی رفسن جانی که دستش برای همه باز و جنایاتش و دزدیها را ملت فراموش نمیکند.اما کور خوانده اند ملت ایران هیچگاه فراموش نمیکند که در دو دوره ریاست این مرتیکه چه جنایاتی در کشور انجام شد و به ریش 20000000 میلیون جمعیت که به قول خودش به او رای دادند چطور خندید و دانشجویان عزیز را چطور به دستور این جنایتکار یک مشت بیسواد مزدور کشتند و ایشان هم در جمع دانشویان چطور این حکومت ملایی را حمایت کرد.این مرتیکه 100 برابر از دکی بی شرفتر و جنایتکارتر و دزدتر و مزدور پرورتر وووو میباشد.لعنت بر همه ملاها ومزدورانشان.مخصوصا خاتمی جنایتکار پست کثافت عوام فریب.
سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387

sogol.m - امارات - دبی
واقعا خاتمی با اینکه آخونده ولی با بقیه خیلی فرق داره حالا خوبه بابت حرف حسابی که زده سرشو از دست نده
سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387

acid_pro - اتریش - وین
اتفاقا برعکس... خمینی اگر زنده بود از اینها هم در صدور اسلام نـــــــــــــــــــــــــــاب محــــــــــــــــــــــــــــمدی و انفجار در کشورهای دیگر هم جلو زده بود.فرمان ترور سلمان رشدی رو کی صادر کرد؟؟فریدون فرخزاد؛شاهپور بختیار و... در دوران چه کسی ترور شدند؟؟
سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387

shad - فرانسه - نیس
parviz1 - انگلستان - کترینگ acid_pro - اتریش - وین درست گفتید. اخوند خوب اخوندیست که غار نشین باشد یا محکومیت حبس ابد در سلول انفرادی گرفته باشد. اخوند بهتر وجود ندارد. اخوند دوالپایی ست که بر پشت ایرانی خواهد ماند تا وقتی که ایرانی اسلام پرست بماند و ایرانی نباشد.
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

m n m - ایران - تهران
دوستان عزیزی که از المان انگلستان و اتریش اعتراض به خاتمی میکنین شما اگر واقعا بیرون از ایران هستین دیگه چرا برای ما حرص میخورین و به خاتمی هی توهین میکنین اصلا شما چی از دین و سیاست میدونین و چقدر خاتمی رو میشناسین چیزی بیشتر از تبلیغات مخرب رسانه های اونجا ؟ما باید به هم کمک کنیم تا ایران رو بسازیم نه همو تخریب کنیم واقعا شما فکر میکنین مردم ایران اجازه میدن که سلطنت به ایران برگرده ؟ توی این سالها کی بیشتر از خاتمی خدمت کرده؟ سلام خدا بر او و یاری گرانش
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

xpersia.com - ایران - ایرانی
sogol.m - امارات - دبی واقعا خاتمی با اینکه آخونده ولی با بقیه خیلی فرق داره حالا خوبه بابت حرف حسابی که زده سرشو از دست نده -------------------- از دست نمیده چون دست همشون تو یه کاسه است.
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

kiyawashsasani - کانادا - تورنتو
ترور جزو خمیره و مواد اولیهء اسلام است واینها سروته یک کرباسند و از یک آخورتغذیه میکنند. خمینی هم باترور آغاز کرد و ارثش را به بازماندههایش داد ورفت.تاوقتی ملتی بجای نوشابه و آب زلال ویار نوشیدن نفت در سر سفرهء خود دارد و گولخورش ملس میشود همین آش است و همین کاسه .رسالت اینها تخریب تمدنها و ارتقاء مزورانهء اعراب است . حال باهر دروغ وتزویری که درچنته دارند. پیمانهء تزویر چو پر شد دین شد....تاراج مخ ساده دلان آیین شد جون زاد و ولد ز ابلهان گشت زیاد.....روز من و تو به قرن بیستم این شد
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

sam1 - انگلیس - لندن
دوستان اینا همشون مذهبین ...به امیده ریشه کنی مذهب
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
شاد-فرانسه -نیس.سلام عزیزم.بنظر اینجانب کار این دزدان عوام فریب با دستورات اسلام فرق میکند.قبلا هم عرض کردم.مسلمان نباید دروغ بگوید.مسلمان نباید جنایت کار باشد. مسلمان نباید بی ناموس باشد. مسلمان نباید وطن فروش باشد.مسلمان دنبال علم و حقیقت باید برود. مسلمان بفکر همنوع باید باشد حتی اگر غیر مسلمانی به او بی احترامی کرد و خاکستر بر سرش ریخت باز باید انسان باشد .و مسلمانی یعنی مثل بقیه ادیان دیگر درس انسانیت و فداکاری و کارهای خوب و تربیت صحیح نه اینکه جنایت و کشتار ملت بجرم مخالفت با حکومت ملایی!!!ااینها نه تنها مسلمان نیستند بلکه اسلام را هم به لجن کشیدند.این مرتیکه ملا که جدش کمرش را بزند از همه بدتر و خائن تر است و کمتر از رهبرش خیانت نکرده است.لعنت بر تمام ملاهای وطن فروش و جنایتکار و دزد و دنیا پرست که از هیچگونه تجاوزی نسبت به حقوق ملت کوتاهی نکرده همه جور جنایت کرده و باز میکنند.ملاآدم نمیشود.در زمان قدیم روحانیون گرامی ارج و مقام و احترامی داشتند و هنوز هم خود را با هیچ گونه سیاستی و دخالت در امور اداری یا دانشگاه و یا سینما و خلاصه نخود همه جاچه امر سیاسی کشوری و لشکری دخالت نمی دادند و برایشان فقط دین و احترام به دین و رسول خدا و امامان و ترویج صحیح دین مهم بود .امروزه ملا میرود سان میبیند.آخه مرتیکه احمق تو که خودت یک من فقط ریش و از سر تا پایت همه چیزش خلاف نظم است چطور میخواهی با نعلین ایراد از پوتین و یا آرایش نظامی و نظامی بگیری!!!تو اصلا میدانی نظافت و نظم نظم و وطن و تاکتیک نظامی و یا هواپیما و تخصص چیست!!برو همان الاغت را سوار شو.جوانان ندیده اند که شما آشغالها چه بودید و چه چیز مغزهایی هستید هر چند دیگر از کشور داری و سیاستتان همه دنیا فهمید که چه آشغالهایی هستید.عوام فریبان پست لجن مفت خور بی همه چیز خجالت بکشید و عوام فریبی کافیست.
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
سگ زرد برادر شغال است.از طرف امام 14
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

fedroshka - ایران - تهران
بر اساس یک نظریه که فکر می کنم مربوط به لنین بود که میگه :هر انقلابی سر سران خود رو می خوره اگر درست گفته باشم ولی اصل موضوع همین هستش
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

گربه ای پرنده خواه - فرانسه - لیون
m n m - ایران - تهران کاملا باهات موافقم خاتمی شاید ترسید شاید به همه وعده هاش نتونست عمل کنه ولی واقعا دور از ادبه که بعضی ها که سال ها و ده ها ساله ایران نبودند به 20میلیون رای از ایران ـ همراه با کودکان- 60میلیونی آن موقع توهین کنند.
چهار‌شنبه 18 اردیبهشت 1387

kiyawashsasani - کانادا - تورنتو
تنهادروغش این بود که گفت امام باترور مخالف بود. اینحرف مال بازرگان بود نه خمینی.چون صدور چنین حکومتی همانطور که باترور و خونریزی آغازشد باترور هم قراراست ادامه داشته باشد. گرچه اینها همش خیمه بازیهای انتخاباتیه.درمکتب آخوندها دروغ وتزویر حرف اول رامیزند . تاحالا ازآخوند و رپیس جمهور و ولایت ....یک کلمه حرف راست شنیدید؟ جواب :والا بابام دروغ چرا؟ تاقبر آآآآآآآ
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

shad - فرانسه - نیس
parviz1 - انگلستان - کترینگ دوست عزیز اصولی که شمادر مورد مسلمان ذکر کردید اصول اخلاقی و انسانیست که تمام ادیان و مکاتب اخلاقی انرا تایید می کنند خاص اسلام نمی باشد. نکته در اینجاست! اگر به مطالعه تمام حکومتهایی که اساس انها بر اسلام است بپردازید میبینید که همه انها یک وجه اشتراک دارند علیرغم نژادو ملل مختلف. یعنی همه این نظامها از ضعفهای مشابهی رنج می برند: جمود فکری یا بهتر بگویم اسلام مهاری بر خرد و ازاد اندیشیست .
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
شاد -فرانسه-نیس.دوست خوبم سلام.من هم عرضم اینست که تمام ادیان برای روشن نمودن راه و رسم زندگی و در حقیقت بکمک همدیگر رفتن و همدیگر را دوست داشتن و از کارهای زشت و نادرست پرهیز کردن و خلاصه راهنمایی کردن انسانها توسط پیامبران در زمانهای مختلف آمده است.برای اینکه ثابت کنند از جانب خدا راهنما هستند معجزه هایی هم کردند .یکی روی آب راه رفت .یکی مرده زنده کرد وووو ولی مهم اینست که اولا قبول داشته باشیم که قدرتی بالای همه قدرتها هست و سعی کنیم که از قوانین خدایی در مدت زمان اندک زندگی بهرمند شویم .خداوند که حرفش دو جور نمیشود و به پیامبران یک جور دستور داده است حالا اگر ملایی و یا هر کسی یک جور دستورات الهی را تعریف میکند این خود انسان است که با داشتن عقلی که خداوند داده میتوان خوب را از بد تشخیص داد و فهمید که حرف ملاست و یا فرمایش خداوند.بهر حال متشکر از شما عزیزم و موفق باشید.
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

alishah - ایران - تهران
آقای خاتمی بهترین فرد برای مدیریت امور و سیاست های بین المللی ایران است ، اما ضعف های دولت وی در مسایل اقتصادی ، هسته ای و سیاست های داخلی طی سال های 76 تا 84 سبب شده این نقطه قوت دولت وی نیز همانند سایر بخش ها با دیده منفی و اغلب منتقدانه نگاه شود و همواره زیر سوال باشد
شنبه 21 اردیبهشت 1387

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.