درخواست آمریکا برای دور جدید گفتگو با ایران

درخواست آمریکا برای دور جدید گفتگو با ایران

دو دور اول مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق با حضور سفیران دو کشور انجام شد
منابع جمهوری اسلامی از دریافت درخواست آمریکا برای برگزاری دور جدید مذاکرات پیرامون مسایل عراق خبر داده اند.

روز دوشنبه، 7 آوریل (19 فروردین)، محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران که در یک نشست خبری شرکت کرده بود، گفت که این وزارت خانه یادداشت رسمی مقامات آمریکایی برای انجام دور جدید گفتگوها در باره عراق را دریافت کرده و این درخواست در دست بررسی است.

وی زمان احتمالی این گفتگوها را اعلام نداشت اما گفت که مذاکرات با آمریکا در مورد امنیت عراق را "درشرایط لازم ادامه خواهیم داد."

سخنگوی وزارت خارجه مشخص نکرد که این مذاکرات در چه سطحی و با شرکت چه مقاماتی صورت خواهد گرفت.

در عین حال، با توجه به چند بار تعویق جلسه کمیته کارشناسی، احتمال می رود درخواست ایالات متحده مربوط انجام گفتگو در سطح کارشناسان دو کشور باشد.

در ماه مه و ماه ژوئیه سال گذشته دو دور مذاکره بین هیات های آمریکایی و ایرانی در بغداد انجام شد و ریاست این هیات ها را سفیران دو کشور در بغداد برعهده داشتند.

یکی از نتایج این دو دور مذاکره توافق بر سر تشکیل یک کمیته کارشناسی با شرکت نمایندگان سه کشور ایران، آمریکا و عراق بود که نخستین جلسه خود را تابستان سال گذشته تشکیل داد.

تعویق چندباره جلسات

پس از آن قرار شد که جلسه بعدی کمیته کارشناسی در ماه دسامبر برگزار شود و نحوه همکاری برای استقرار امنیت در عراق را مورد بررسی قرار دهد اما برگزاری این جلسه تا کنون به تعویق افتاده است.

اوایل ماه گذشته منابع ایرانی گزارش کردند که یک هیات از کارشناسان این کشور برای شرکت در مذاکرات با آمریکاییان به عراق سفر کرده است اما این هیات بدون برگزاری چنین جلسه ای به ایران بازگشت.

در آن زمان مقامات آمریکایی در مورد تشکیل این جلسه ابراز بی اطلاعی کردند و مقامات عراقی نیز گفتند که ترتیباتی برای آن داده نشده است.

پیش از آن نیز چند بار گزارش هایی از امکان برگزاری جلسه کمیته کارشناسی انتشار یافته بود اما این جلسات برگزار نشد.

از جمله روز 14 فوریه سال جاری، وزیر خارجه عراق اظهار داشت که جلسه هیات های کارشناسی ایران، آمریکا و عراق برای چهارمین بار به تعویق افتاده است.

وزیر خارجه عراق گفت که آمریکا و عراق آمادگی شرکت در این مذاکرات را داشتند و تعویق مکرر این جلسات به درخواست مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

با وجود ابراز تمایل ایران و آمریکا به مذاکره درباره عراق، هر دو کشور تاکید داشته اند که در هیچ موضوع دیگری در مورد روابط دوجانبه دو کشور در چنین مذاکراتی مطرح نخواهد شد.

iran zamen - نروژ - روگنان
با دولت ایران نبا ید مذاکره کرد باید زد به سر شان.
دوشنبه 19 فروردین 1387

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
ایران زمین عزیز به سر دولت نمیخوره به سر ملت میخوره . دولت جا خالی دادنو بلده که تو سرش نخوره .
دوشنبه 19 فروردین 1387

حسن کچل - امریکا - نیویورک
امریکاه دست پرورده های ایران را در هم کوبیده چه احتیاجی به باج دادن ایران داره
اصلا مگر عراق تو خاک ایرانه به خر بگی میخنده
دوشنبه 19 فروردین 1387

aghakian - ایران - یزد
جرج بوش: ایران من معذرت میخوام (البته از ته دل نمی گه ها فرصت گیرش بیاد دهن همه رو سرویس میکنه) ایران به دادم برس من اشتباهی پاموگذاشتم توی باتلاق عراق ....ایران توروخدا کمکم کن من بد جوری گیر کردم اینجا غلط کردم...وه خوردم ...تورو خدا مردم ایران ریس جمهور ایران ...ریسجمهور روسیه...به دادم برسید من دارم توی این باتلاق عراق غرق میشم.....نجاتم بدهید ....البته به محض نجات پیدا کردن به همه منطقه مسلط میشه و .....فقط کاش زودتر حمله میکرد تا بدست ایران دلاور همه از شرش خلاص بشن....به امید آنروز
سه‌شنبه 20 فروردین 1387

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.