بریتانیا: تحریم های ایران موثر بوده است

بریتانیا: تحریم های ایران موثر بوده است

سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد گفته است دو دور تحریم های شورای امنیت بر ایران، آثار سیاسی و اقتصادی در این کشور داشته است.
سفیر بریتانیا در سازمان ملل می گوید "یک فشار دیگر به ماشه"، ایران را به سمت تسلیم شدن سوق خواهد داد

جان ساورز گفته است "یک فشار دیگر به ماشه"، ایران را به این سمتی سوق خواهد داد که به کنار گذاشتن برنامه اتمی اش راضی شود.

اشاره آقای ساورز به دور سوم تحریم های شورای امنیت علیه ایران به منظور وادار کردن این کشور به تعلیق فعالیت های هسته ای اش است.

هفته گذشته پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد - بریتانیا، آمریکا، روسیه، فرانسه و چین - به همراه آلمان پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران را که حاوی تحریم های جدیدی خواهد بود منتشر کردند.

آقای ساورز گفته است: "تاثیر اقتصادی این تحریم ها، کاهش بیشتر تجارت ایران به ویژه با اروپا و کاهش تمایل شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در این کشور بوده است."

به گفته آقای ساورز این تحریم ها باعث شده شرکت های بین المللی، از جمله بانک ها، درباره حضور در ایران تردید کنند و به این مسئله فکر کنند که آیا سرمایه گذاری در ایران به آسیبی که به اعتبارشان وارد می کند می ارزد یا نه.

آقای ساورز گفته است بر اثر این تحریم ها حتی قیمت بالای نفت هم باعث نشده که دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، بتواند به وعده های اقتصادی که در انتخابات سال 2005 (1384) به طبقه فقیر ایرانی داد، عمل کند.

آمار دقیقی از میزان تاثیر احتمالی تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اقتصاد ایران وجود ندارد و دولتمردان ایرانی نیز همواره تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران را رد کرده اند.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل درباره تاثیرات سیاسی این تحریم ها نیز گفت اتحاد شش بازیگر اصلی سیاست جهانی در برابر ایران و تحریم ها "باعث ایجاد بحث های جدی در داخل ایران شده است که این کشور تا چه حد باید برای پی گیری جاه طلبی های هسته ای اش هزینه بدهد."

روز گذشته محمود احمدی نژاد بار دیگر در یک سخنرانی عمومی تاکید کرد که ایران حتی یک قدم در برنامه های هسته ای اش عقب نشینی نخواهد کرد و "حسرت عقب نشینی را به دل غربی ها خواهد گذاشت".

همزمان یکی از مقامات آفریقای جنوبی گفته است اگر تصویب قطعنامه سوم علیه برنامه هسته ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل یک ماه طول بکشد، فاجعه ای رخ نداده است.

آفریقای جنوبی که از اعضای غیر دائم شورای امنیت است، هنوز موضع مشخصی درباره دور سوم تحریم ها نگرفته است و قرار است سفرای گروه 5 + 1 روز پنجشنبه با نمایندگان آفریقای جنوبی دیدار کرده و درباره پیش نویس قطعنامه سوم گفتگو کنند.

قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر ماه فوریه یا اوایل ماه مارس گزارشی را درباره پرونده هسته ای ایران منتشر کند و بعضی کشورها می گویند صدور قطعنامه سوم شورای امنیت باید تا زمان انتشار گزارش آژانس به تعویق بیفتد.

ایران در ماه های اخیر همواره تاکید کرده است که در صورت بازگشت پرونده هسته ای این کشور به آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاری هایش را با این آژانس گسترش خواهد داد.

hussain - بریتانیا - لندن
هویج رو ول کردین چوب رو چسبیدن؟؟ ایران تسلیم بشو نیست عزیز من این راهش نیست... شما انگلیسیا سیاستتون معروف بود که یا نسل جدید انگلیسیا دیگه اون سیاست سابق پدرانش رو نداره و یا شایدم من نمی فهمم سیاستشونو. کسی می دونه انگلیس تو ایران دنبال چیه؟
جمعه 12 بهمن 1386

masih - ایران سرفراز - تهران
چه دنیای بی صاحبی .تو این دنیا حق و کسانی مشخص میکنند که خودشون بزرگتریت ناقضین حقوق بشریت چه در گذشته وچه درحال هستند . روباه پیر خوب لقبیه. ما دست از حقوق خودمون برنمی داریم (انرژی هسته ای حق مسلم ماست ..... تا بی نهایت....
جمعه 12 بهمن 1386

kaveieahangar - کانادا - تورونتو
کوروش آسوده بخواب که دیگه کاری از دست کسی برنمیاد .
جمعه 12 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نوروکوپینگ
این سفیر نگفت که چرا بر خلاف خواست و نظر مردم خودشون و بر خلاف خواست مدافعین محیط زیست و بر خلاف خواست اژانس بین المللی انرژی هسته ایی و بر خلاف خواست سازمان ملل متحد (!!! ) و بر خلاف همه ممنوعیت ها و محدودیت ها خود انگلیس امریکا همه گروه مافیایی هسته ایی خودشون تجهیزات بمبهای اتمی خودشون را هم از نظر تخریبی و هم از نظر برد و ... از همه نظر قویتر میکنند. چرا ؟ چرا اسرائیل بیش از صدها بمب اتم اماده به شلیک داره ؟ چرا هرگز هیچ بنی بشری حتی خود اژانس انرژی هسته ایی و ناظرین و بازرسان سازمان ملل نمی توانند از صنعت هسته ایی انها دیدن کنند؟ حتی دریغ از یک دوربین . ولی ایران ضمن اینکه دوربین 24 ساعته مدار بسته کار گذاشتند تازه همیشه دهها بازرس وجود داره و ... راستی کی خطر ناک تره ؟
جمعه 12 بهمن 1386

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.