آیت الله صانعی : زن از تمام دارایی های منقول و غیر منقول شوهر ارث می برد

آیت الله صانعی : زن از تمام دارایی های منقول و غیر منقول شوهر ارث می برد

به گزارش سرویس دین و اندیشه  خبرگزاری انتخاب حضرت آیت الله العظمی صانعی در دیدار سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) با معظم له اظهار داشتند: «اگر یک فرد یا یک جامعه بخواهد به کمال برسد یا  اگر حکومتی بخواهد زیردستان خود را به کمال اعلی برساند این امر مستلزم فهم دقیق و عمیق مسائل و ریشه یابی امور است و با ارتجاع و عوام فریبی نمی توان به کمال رسید».

معظم له با اشاره به فرمایش گهر بار امام باقر (علیه السلام) که می فرمایند : «الکمال کل الکمال التفقه فی الدین و الصبر علی النائبه و تقدیر المعیشه» اظهار داشتند : «لازمه تفقه در دین سوال است و حق سؤال کردن باید در همه جا اعم از خانه، مدرسه،دانشگاه و مراکز دولتی و حکومتی محفوظ باشد و سؤال شونده هم باید با حوصله جواب بدهد و شما مطمئن باشید  وقتی کار برای خدا باشد، تفقه و ریشه یابی و سؤال کردن ما برای خدا باشد، این امر نتیجه خواهد داد و این درسی است که امام باقر (علیه السلام) به ما آموخته است».ایشان افزودند: « دومین لازمه رسیدن به کمال اعلی ایستادگی در برابر مشکلات است، "الصبر علی النائبه،" چه فرد باشد چه استاد دانشگاه باشد و چه حکومت و البته توجه داشته باشیم که حل مشکل با سؤال متفاوت است، صبر بر نائبه این نیست که حکومت به مردم بگوید ما هم مثل شما درد را می فهمیم حالا چاره کار چیست؟ بلکه صبر بر نائبه یعنی این که انسان در مقابل فشارها و مشکلات ایستادگی کند و آنها را حل نماید».

معظم له در ادامه و با اشاره به فراز سوم کلام امام باقر (علیه السلام) در موضوع تقدیر معیشت و اهمیت آن در زندگی دنیا و آخرت مردم فرمودند: «امروز همه اعم از حکومت، جامعه شناسان، اقتصاد دانان و غیره باید بنشینند و این وضعی را که به وجود آمده حل نمایند».

آیت الله صانعی هم چنین در بخش دیگری از سخنانشان و با اشاره به تصویب قانون  ارث زن از اموال غیر منقول شوهر در مجلس شورای اسلامی افزودند: « این موضوعی است که بنده حدود 10 سال قبل در درس خارج فقه در مدرسه فیضیه بر اساس کتاب و روایات صحیحه و اجتهاد جواهری نظر فقهی آن را داده ام و معتقدم زن پس از فوت شوهر از تمام اموال منقول و غیر منقول شوهر ارث می برد این نظریه سابقه تاریخی فقهی دارد و علمای سلف همانند ابن جنید اسکافی  و حاج آقا رحیم ارباب به این مسئله به طور صریح فتوی داده اند هرچند مسئله از نظر اقوال و روایات مورد اختلاف بین فقها بوده و هست».

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.