ترویج ازدواج موقت و خانه های عفاف زمینه ساز فحشای قانونی
ترویج ازدواج موقت و خانه های عفاف زمینه ساز فحشای قانونی
فریده غیرت پنج شنبه 17 خردادماه ، طی سخنانی در حوزه شرق جبهه مشارکت ایران اسلامی منطقه تهران با اشاره به طرح امنیت اجتماعی ، آزادی و امنیت را دو نعمت موجود برای انسان عنوان کرد و گفت : امنیت یعنی داشتن خاطری آسوده برای ادامه زندگی روزمره انسان و داشتن امنیت ، مانع ایجاد جرم و گرایش به سمت خلاف و خلافکاری می شود.به گزارش طراوت وی افزود : در قانون موضوعی با عنوان اراذل و اوباش نداریم و این عنوان نیز زیبنده قانون نیست."غیرت مطرح شدن بحث اراذل و اوباش را در سه دوره عنوان و تصریح کرد:" اولین بار که بحث اراذل و اوباش مطرح شد بعد کودتای 28 مرداد بود که در آن زمان با تشکیل کمیسیونی این افراد را شناسایی کردند و اگر آنها جرمی هم انجام نمی دادند ، دستگیر و مجازات می شدند. بار دوم قبل ریاست جمهوری آقای خاتمی بود که بحث وجود اراذل و اوباش و طرد آنها بوجود آمد و این دفعه بار سوم است که این بحث در جامعه مطرح می شود."عضو انجمن حمایت از حقوق زندانیان با بیان اینکه فقط اعمالی که قانون برای آنها مجازات تعیین کرده است مصداق جرم هستند ، به برخوردهای اخیر نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت :"اینکه شب بروند و در خانه کسی را بزنند و بگویند تو اراذل و اوباشی و طرف را ببرند و در وسط خیابان کتک بزنند و آفتابه دور گردنش بیاندازند با کجای قانون و مقررات شرعی ما منطبق است؟ آیا شرع ایجاب می کند و اجازه می دهد که با متهم چنین رفتار ناشایستی انجام دهند؟ این اعمال خشونت آمیز به هیچ وجه با موازین و قوانین اسلامی ما سازگار نیست."غیرت با ذکر این مطلب که باید تلاش کرد تا به دستگاه بقبولانیم که این متهم دارای حقوق انسانی است و نباید انسانیت او زیر سوال برود، اظهار داشت :"اعلام کرده اند که در زندان ها با اراذل و اوباش به گونه ای رفتار خواهد شد که یک سری از حقوقشان نادیده گرفته شود و این حرکت اگر صورت بگیرد خلاف انسانیت است."این حقوقدان در ادامه درباره راه حل و چگونگی برخورد صحیح با این افراد گفت :" ما منکر این نیستیم که چنین افرادی وجود ندارند بلکه در بعضی مناطق شهر عده ای به این اعمال خلاف مبادرت می ورزند اما باید به ریشه های اجتماعی آن هم توجه بشود و اگر کسی واقعا جزء اراذل و اوباش یک محله است ، دستگیر و تحت نظر روانپزشک مشکلاتش ریشه یابی شود. هتک حرمت افراد به عنوان راه حل نمی تواند مورد قبول قانون و تربیت خاص ایرانی و اسلامی باشد."
ترویج ازدواج موقت و خانه های عفاف زمینه ساز فحشای قانونی استنائب رئیس سابق کانون وکلای دادگستری در ادامه سخنان خود در حوزه شرق تهرا ن حزب مشارکت به بررسی بحث "ازدواج موقت " که اخیرا از سوی وزیر کشور دولت نهم مطرح شد پرداخت و با استناد به اسناد حقوق بشر و قوانین داخلی کشور مبنی بر عدم وجود مانع برای ازدواج انسان ها ، گفت :"در قوانین ما به موضوع بنیاد خانواده توجه خاصی شده است اما خطاب اکثریت آنها بیشتر ازدواج دائم است."به گزارش طراوت وی افزود:"متعه(صیغه) به معنای بهره گیری جنسی است و فلسفه وجودی آن برای این بود که اگر مردی در شرایط دوری و عسرت قرار بگیرد می تواند زنی را به صیغه بگیرد."غیرت با طرح این سوال که چرا این بحث توسط وزیر کشور مطرح شده است ، اظهار داشت :"می گویند چون جوانان امکان ازدواج ندارند و در تنگنا هستند باید بروند و کسی را صیغه کنند با کمال تاسف به این نکته توجه نمی شود که چون نتوانستیم برای جوانانمان امکانات و تسهیلات ازدواج را فراهم کنیم بیاییم به فکر یک مسکن و راه حل سریع هستیم و فکر می کنیم که جامعه اصلاح می شود."این حقوقدان با اشاره به لزوم نقش تربیتی خانواده ها افزود :"داشتن این تفکر درمورد جوانان که اینها فقط نیاز جنسی دارند و دنبال رفع آن بودن ، غلط است و باید به آنها آموخت تا مقداری صیانت نفس داشته باشند که از احکام متعالی دینی نیز هست."فریده غیرت با تاکید بر این مساله که بوجود آمدن دسته ای از زنان که تحت عنوان خانه عفاف یا هر شکل دیگر اقدام به صیغه شدن کنند همان فحشا اما بصورت قانونی است تاکید کرد:"در صورت تحقق این دیدگاهها در آینده با گروهی از زنان روبرو خواهیم بود که سرگردان ، بی پناه و بی خانواده هستند و از امنیت لازم برای زندگی سالم برخوردار نیستند."سخنران حوزه شرق با تاکید بر تشکیل خانواده به عنوان رکن اصلی ازدواج به عدم برخورداری زنان صیغه ای از این موهبت اشاره کرد و گفت:"امنیت اجتماعی از محکم بودن پایه خانواده ها شکل می گیرد اما در ازدواج موقت این استحکام ایجاد نمی شود و حتی احتمال دارد به سستی بنیان خانواده بیانجامد. زنان صیغه ای از امنیت و اعتباری که خانواده در جامعه دارد برخوردار نیستند و با ترویج این موضوع با یک نسل سرگردان و بی پناه مواجه می شویم."وی در پایان صحبت در مورد برخورد با بدحجابی در سطح جامعه نیز گفت :" برخورد در زمینه حجاب آثار خوبی در جامعه نداشته است. اوائل انقلاب بانوان با تمایل شخصی حجاب را رعایت می کردند اما وقتی بحث حجاب اجباری پیش آمد با واکنش های شدیدی روبرو شد . در سال های 42 و 43 در اوج فعالیتهای دانشجویی در دانشگاه مراسمی در اعتراض به سلب حجاب برگزار شد و این نشان می دهد که هر چیزی با اجبار و الزام همراه شود با واکنش روبرو خواهد شد."پرسش و پاسخفریده غیرت در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درمورد تفاوت دیدگاه نسل فعلی و قبلی در پایبندی به مسائل اخلاقی و نیز حق دختر و پسر در ارتباط با یکیگر گفت :" هیچ کس با توجه به شرایط جامعه و جوانان مخالف این امر نیست اما باید اینگونه مسائل تابع نظم و قواعدی باشد. اینکه آیا کسی حاضر است عضوی از خانواده اش تحت صیغه درآید پرسشی است که پاسخ به آن بسیاری از مشکلات را حل می کند. ازدواج موقت بر خلاف آنچه گفته می شود صرفا رعایت حال مرد است و از زن برای رفع این تمایلات استفاده ابزاری می شود. آیا باید قیود اخلاقی را کنار بگذاریم و فقط موضوعی را که در راستای منافع است در نظر بگیریم؟"وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مهریه که قرار است بصورت عددی از طرف دولت اعلام شود نیز گفت :"اینکه مهریه توسط شخص ثالث عنوان شود خلاف شریعت و قانون است. آیت الله شاهرودی مطرح کرده اند که قرار است سقفی برای مهریه تعیین شود که صراحتا خلاف قانون است مگر اینکه بصورت ارشادی باشد."خانم غیرت در مورد کمپین یک میلیون امضا برای اعتراض به قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان نیز گفت :"در تمام موارد این کمپین، بسیاری از علما نظر به تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان دارند از جمله آیت الله صانعی فرموده اند در مورد ارث و شهادت هیچ تفاوتی میان مردان و زنان نیست. اما این مسائل نیاز به اجتهاد و قوانین شرع دارد که مشمول شرایط زمان و مکان می شوند و این پویایی از افتخارات تشیع است. وقتی زنان بیشتر از 60 درصد ورودی دانشگاهها را دارند باید به مطالبات آنها نیز در جامعه پاسخ مناسب داده شود."