رئیس جمهور بولیوی در اعتراض به فیفا، فوتبال بازی کرد

رئیس جمهور بولیوی در اعتراض به فیفا، فوتبال بازی کرد

اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی، با شرکت در یک مسابقه فوتبال که در خیابانهای بولیوی برگزار شد، به تصمیم اخیر فیفا مبنی بر ممنوعیت برگزاری دیدارهای فوتبال در شهرهایی با ارتفاع بالا از سطح دریا اعتراض کرده است.
مورالس، رئیس جمهور بولیوی، هوادار دوآتشه و نیز یک بازیکن خوب فوتبال است

آقای مورالس گفت اگر او و وزیرانش می توانند در ارتفاع بیشتر از 2500 متر از سطح دیا بازی کنند، بازیکنان حرفه ای فوتبال دنیا هم می توانند این کار را بکنند.

فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، می گوید ارتفاع بالا ممکن است سلامتی بازیکنان را به خطر بیتدازد و مسابقه فوتبال را از حالت عادی اش خارج کند.

آقای مورالس از مقامات کشورهای آمریکای لاتین که بازیهایشان را در ارتفاع بالا برگزار می کنند، خواسته است جلسه مشترکی برای بررسی این موضوع برگزار کنند.

به گفته ویل گرنت، دبیر بخش قاره آمریکا در بی بی سی، رئیس جمهور بولیوی یک هوادار دوآتشه و نیز یک بازیکن خوب فوتبال است و شکی نیست که مبارزه علیه این ممنوعیت را تا جایی که در توانش باشد ادامه می دهد.

آقای مورالس برای ثابت کردن حرفش، چهار مسابقه فوتبال در مقابل کاخ ریاست جمهوری بولیوی در شهر لاپاز، که 3600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، برگزار کرد.

او گفت: "همانقدر که در ارتفاع پایین می توان فوتبال بازی کرد، در ارتفاع بالا هم می توان بازی کرد، و ما امیدواریم این نمایشی که مقامات دولتی برگزار کردند، [این را نشان داده باشد]."

"بدون ورزش -بدون فوتبال- وحدت آمریکای جنوبی ممکن نخواهد بود. ممکن نیست که یک اقدام مشکوک فیفا، آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین را تجزیه کند."

در اکوادور نیز شهردار کویتیو، پایتخت، مردم را به برگزاری یک راهپیمایی در اعتراض به ممنوعیت فیفا دعوت کرد. صدها نفر از مردم در مرکز شهر کویتو مشغول حرکات ورزشی شدند تا نشان دهند این کار هیچ خطری برای سلامتی شان ندارد.

لوئیس ادواردو گارزون، شهردار بوگوتا پایتخت کلمبیا، نیز اعلام کرده از قله 3300 متری مونسراته بالا خواهد رفت تا نشان دهد ارتفاع زیاد هیچ خطری ندارد.

اجلاس "وحدت"

همه کشورهایی که از این تصمیم فیفا متضرر می شوند این ادعا را که آنها از ارتفاع بالای شهرهایشان به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده می کنند، رد کرده اند.

مدافعان این تصمیم در دیگر کشورهای آمریکای لاتین به نتایج خوب این تیمها در کشورهایشان اشاره می کنند و آن را به ارتفاع بالای این کشورها نسبت می دهند.

مثلا تیم بولیوی که چندان تیم قدرتمندی به حساب نمی آید، در بیشتر دیدارهای خانگی خود برابر تیمهای بزرگ آمریکای لاتین، از جمله برزیل و آرژانتین، موفق به کسب پیروزی یا تساوی می شود.

تصمیم فیفا خیلی ها را به ویژه در بولیوی عصبانی کرده است. یکی از روزنامه های بولیوی از مردم این کشور خواسته یک میلیون نامه اعتراض آمیز به سپ بلاتر، رئیس فیفا، بفرستند.

مقامات فیفا اعلام کرده اند اعتراضات کشورهایی را که از این تصمیم متضرر می شوند، در جلسه ای که در روز 14 ژوئن در پاراگوئه برگزار می شود، خواهند شنید.

آقای مورالس از مقامات شهرها و کشورهایی که از این تصمیم متضرر می شوند خواسته در روز 6 ژوئن در اجلاس "وحدت" در لاپاز شرکت کنند.

مقامات فوتبال پرو و بولیوی، کشورهای آرژانتین، برزیل و اروگوئه را در اتخاذ این تصمیم مقصر دانسته اند. اگرچه آقای مورالس گفته که رؤسای جمهور آرژانتین، اروگوئه و ونزوئلا از اعتراضات او حمایت کرده اند.

پزشک تیم ملی فوتبال پرو گفته اگر این تصمیم برجا بماند، بازی در کشورهای گرم و مرطوب با ارتفاع کم از سطح دریا نیز باید ممنوع شود.

در مقابل نایب رئیس باشگاه برزیلی فلامینگو گفته است که این تصمیمی "پیروزی ای برای بشریت بوده است."

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.