فراز و فرود محبوبیت محمد رضا شاه : نوری که هر روز به قبر «شاه خائن» می‌بارد - قسمت اول

محمدرضا شاه پهلوی ملقب به شاهنشاه آریامهر، بیش از هر کس دیگری در قرن بیستم بر ایران حکومت کرد.

کیوان حسینی

 

رادیو فردا : ۳۵ سال از پایان سلطنتش می‌گذرد، ۳۳ سال از مرگش. حالا دیگر کمتر کسی مانند روزهای پرشور انقلاب سال ۵۷، با نفرت از او صحبت می‌کند. برعکس کم نیستند کسانی که از روزهای حکومتش با حسرت یاد می‌کنند و جمله‌شان درباره او با یک عبارت معروف تمام می‌شود: «نور به قبرش ببارد».

محمدرضا شاه پهلوی ۳۷ سال و چهار ماه و ۱۶ روز بر ایران حکومت کرد. او در ظاهر یک پادشاه مشروطه بود، اما شیوه حکومتداری‌اش، در بسیاری از روزهای سلطنتش شباهتی به یک پادشاه مشروطه نداشت.

هر چه بود در زمانی که انقلابیون خشمگین در روز ۲۲ بهمن او را به زور از مقامش خلع کردند، او شخصیت محبوبی برای ایرانیان نبود. برعکس گویی بسیاری – دستکم در میان انقلابیون – عمیقاً از او متنفر بودند.

اما وضعیت محبوبیت او در دروان سلطنتش همیشه یکسان نبود و این وضعیت تا امروز دستخوش تغییراتی بوده است.

در بخش نخست این مطلب، وضعیت شاه در افکار عمومی ایرانیان را از شهریور ۲۰ تا انقلاب ۵۷ بررسی می‌کنیم.

شاه جوان

شاه وقتی شاه شد، فقط ۲۱ سال سن داشت و جوانی بود تحصیل‌کرده، آلامد و شیک‌پوش و البته مسلط به زبان فرانسه.

و طبیعتاً وضعیت محبوبیت این جوان محجوب به عنوان شاه مملکت، هیچ شباهتی به روزهایی نداشت که شب و روز عده‌ای در سال ۵۷ شعار می‌دادند: ای شاه خائن آواره گردی! خاک وطن را ویرانه کردی.

عباس میلانی نویسنده کتاب نگاهی به شاه، معتقد است که شاه در آغاز سلطنتش هم محبوب بود و هم مایه دلگرمی و امید برای تغییر آینده کشور.

در این دوره برخی وقایع موجب شد تا بر محبوبیت شاه افزوده شود. که مهم‌ترین آن، پایان کار حکومت خودمختار فرقه دموکرات بر آذربایجان است.

در این مقطع تلاش همسایه قدرتمند شمالی – اتحاد جماهیر شوروی – برای جدا کردن استان آذربایحان از ایران بی‌نتیجه ماند و شاه نیز خیلی زود به این استان کشور سفر کرد.

شاه در این ماجرا دقیقاً همان نقشی را بازی کرد که در قانون اساسی مشروطه بر عهده‌اش گذاشته شده است. هوشنگ نهاوندی که اخیراً کتاب محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه را منتشر کرده، معتقد است شاه در این دوره، «مظهر وحدت ملی» در ایران بود.

به گفته آقای نهاوندی، محمدرضا شاه در این دوره مخالف جدی نداشت، «چرا که مسئولیت بر عهده دولت‌ها بود».

بعد از کودتا

اما حدود پنج سال بعد از این روزها، نهضت ملی کردن نفت و کودتای ۲۸ مرداد، مناسبات نظام پارلمانی ایران را دگرگون کرد. به ویژه اینکه نخست وزیر برآمده از این کودتا یعنی فضل‌الله زاهدی، خود به خاطر دخالت‌های شاه در اداره امور کشور، با او اختلاف نظر پیدا کرد و سرانجامی بهتر از باقی نخست‌وزیران قدرتمند دوران پادشاهی محمدرضا شاه، پیدا نکرد.

بعد از زاهدی، رویه شاه نیز روز به روز بیشتر تغییر کرد.

اما به گفته مجید تفرشی – مورخ ساکن لندن - نه کودتای ۲۸ مرداد و نه حتی درگیری‌های اسلامگرایان با حکومت در سال ۴۲، هیچ کدام بر محبوبیت شاه تاثیر دراماتیک نگذاشتند و در آن زمان، «قاطبه مردم علاقه‌ای به برچیده‌شدن نظام سلطنتی نداشتند.»

در آستانه اصلاحات شاه یا انقلاب سفید، در سال ۱۳۳۹، نخستین فرزند شاه به دنیا آمد.

محمدرضا شاه که یک‌بار به دلیل پزشکی نتوانسته بود با همسر دومش ملکه ثریا صاحب فرزند شود و به همین دلیل از همسرش جدا شده بود، این بار یک سال بعد از ازدواج با ملکه فرح، صاحب پسری شد که بر اساس قانون اساسی، میراث‌دار تاج و تخت نیز محسوب می‌شد.

شهبانو فرح معتقد است که در این دوران، شادی گروه بزرگی از مردم به خاطر تولد ولیعهد، شادی خودجوش و حقیقی بوده و نشانه‌ای از علاقه فراگیر به محمدرضا شاه.

او در مرور خاطرات آن روزها می‌گوید که مردم بعد از تولد رضا پهلوی، بین هم شیرینی تقسیم می‌کردند و از در راه شاه‌عبدالعظیم، از محمد رضا شاه استقبال باشکوهی کردند.

ملکه سابق ایران همچنین معتقد است که در همان سال‌ها، اصلاحات شاه یا انقلاب سفید نیز بر محبوبیت شاه افزود و می‌گوید که شخصا در برخورد با مردم عادی در جریان مراسم گوناگون، علاقه مردم به شاه را احساس می‌کرده است.

در جریان اصلاحاتی که آخرین ملکه ایران به آن اشاره می‌کند، برخی روحانیون و اسلامگراهای هوادارشان، به خاطر تحولاتی مانند به رسمیت شناختن حق رأی زنان به خشم آمدند، اما همزمان میزان محبوبیت شاه در میان گروهی دیگر از مردم ایران افزایش یافت.

عباس میلانی استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد در شرح آن روزها، با استناد به گزارش‌های سفارتخانه‌های غربی در تهران می‌گوید که مشخصاً اصلاحات ارضی و افزایش حقوق زنان، بر محبوبیت شاه تأثیر مثبت گذاشت.

پولدار شدن ایران

ایران شاهنشاهی، در سال ۱۳۵۲ خورشیدی، نقطه عطف دیگری را تجربه می‌کند که هم وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و شخص شاه را عمیقاً متحول کرد و هم بر زندگی روزمره مردم عادی، تاثیر گذاشت. و این نقطه عطف تغییر چشمگیر درآمدهای کشور از منبع صادرات نفت است.

مجید تفرشی، این ایران جدید را چنین تصویر می‌کند: «به دلیل چهار برابر شدن بهای جهانی نفت، ایران در فاصله بسیار کوتاهی و به سرعت، از یک کشور متوسط رو به ضعیف، به یک کشور قوی و تاثیرگذاری در عرصه سیاست و اقتصاد منطقه و جهان تبدیل می‌شود و همزمان شکوفایی سریع ایران موجب می‌شود تا طبقه متوسط جدید ایران شکل بگیرد.»

و این «طبقه متوسط» جدید، مطالباتی جدید نیز دارد؛ مطالباتی که بخش عمده آن، سابقه‌ای تاریخی دارند و روشنفکران و فعالان سیاسی بسیاری در طول تاریخ معاصر ایران، برای احقاق این مطالبات، مبارزه کرده‌امد.

چنانکه عباس میلانی می‌گوید، بعد از پولدار شدن ایران، اتفاقی برای محبوبیت‌ شاه می‌افتد که انتظارش نمی‌رفت.

شاه در رأس نظامی قرار داشت که به واسطه افزایش درآمد، وضعیت رفاه مردم را متحول می‌کرد اما وقتی طبقه متوسط ایران جان گرفت، عوض اینکه بیشتر عاشق شاه بشود، خواسته‌های کلیدی تازه‌ای را مطرح می‌کرد.

در این دوره که همزمان با گسترش دانشگاه‌ها و افزایش تعداد دانشجویان، آرمان‌های ایده‌آلیستی چپ‌ها، محبوبیت روزافزونی پیدا کرده بود، اتفاقاتی شبیه به برپایی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، به مخالفان شاه فرصت می‌داد که تبلیغات ضد سلطنت خود را موفق‌تر از همیشه پیش‌ ببرند.

علی کشتگر از انقلابیون سابق که در آن زمان در جنبش دانشجویی فعالیت گسترده‌ای داشت و در نهایت به یکی از مهم‌ترین سازمان‌های انقلابی آن دوران به نام سازمان چریک‌های فدایی خلق پیوست، می‌گوید که تبلیغات کمونیست‌ها در آن زمان، بر روی «اختلاف طبقاتی» متمرکز بود.

او می‌گوید: «در دانشگاه‌ها این صحبت را مطرح می‌کردیم که چرا باید در کنار لوله‌های نفت و گاز، مردم در دهات فقیر باشند؟ حول و حوش تخت جمشید هر کس با ماشین رد می‌شد می‌دید که مردم آب آشامیدنی ندارند و بعد با آب و تاب همه‌جای ایران صحبت می‌شد که در جشنها، غذا از پاریس آورده‌اند و سران جهان هدایای گران‌بها گرفته‌اند و خرج‌ها هم یک کلاغ، چهل کلاغ می‌شد و جامعه‌ای که نیمیش محروم بود، این حرف‌ها را باور می‌کرد.»

سقوط میزان محبوبیت

بدین ترتیب در جریان سلطنت شاه، او هر چه به سال ۵۷ نزدیک شد، بیش از پیش اعتبار و وجهه ملی خود را از دست می‌داد.

این میان برخی نزدیکانش مانند اردشیر زاهدی معتقدند که در جریان بررسی مجموعه حوادث منتهی به انقلاب، بیشتر از شاه این اطرافیان او بودند که با تصمیمات اشتباه، نظام پادشاهی را با بحران روبه‌رو کردند و به موقعیت شاه در میان مردم عادی ضربه زدند.

آقای زاهدی که خود زمانی داماد شاه بود و تا آخرین روزهای حیات محمدرضا شاه، از مهم‌ترین نزدیکان معتمد او محسوب می‌شد، درباره تغییر نظر مردم می‌گوید: «قطره قطره جمع شد که اینطور به یک دریایی شد.»

به گفته فرح پهلوی، ملکه سابق ایران در سال‌های پایانی سلطنت محمدرضا شاه، به رغم اینکه از روش‌های نوین نظرسنجی برای افکار سنجی ایرانیان استفاده نمی‌شد، اما نارضایتی عمومی مردم، حقیقتی آشکار برای شخص شاه بود.

شهبانو می‌گوید که شخصاً در برخورد با مردم عادی ماه‌ها پیش از انقلاب، افول محبوبیت شاه را به چشم می‌دیده و می‌گوید: «۵۶ و ۵۷ دیگر حس می‌کردم. چند ماه قبل از این جریانات که برای افتتاح بیمارستانی رفتم، دیدم در مردم آنچه قبلاً می‌دیدم، دیگر نیست. خود اعلیحضرت هم حس می‌کردند و هم خود من، حس که نه، با شعارهایی که می‌دادند می‌دیدیم.»

و این زمانی است که دیگر شعارهای تند علیه شخص شاه بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شد و دیگر خبری از ملت شاه‌دوست نبود.

حسن شریعتمداری از سران حزب جمهوری خلق مسلمان ایران و فرزند آیت‌الله شریعتمداری که از مهم‌ترین مراجع مذهبی شیعیان در آن سال‌ها بود، معتقد است که اصولاً یکی از پایه‌های مهم نهاد سطلنت در ایران، روحانیون بودند که همراه با زمین‌داران بزرگ، از زمان انقلاب سفید دست از حمایت از شاه شسته بودند.

«دیکتاتور وابسته»

در غیاب گروه‌های مختلف هوادار شاه، مخالفان – به ویژه جوانان انقلابی – نه تنها هیچ علاقه‌ای به او نداشتند بلکه در سال‌های پایانی سلطنت محمدرضا شاه، موجی از شاه‌ستیزی و نفرتی عمیق از او در میان‌شان دیده می‌شود.

مهدی فتاپور یکی از جوانانی بود که خیلی زود به سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران پیوست تا از طریق مبارزه مسلحانه، شاه را سرنگون کند. او مانند بسیاری دیگر از اعضای این سازمان انقلابی، اکثر سال‌های دهه ۵۰ خورشیدی را در زندان سپری کرد.

آقای فتاپور می‌گوید که شاه برای انقلابیون آن دوره، شاه، نماد یک نظام سرکوبگر بود و در فضای مبارزه، تنها نقاط منفی او به چشم می‌‌آمد و هیچ کس، هیچ‌گونه ارزیابی مثبتی از عملکرد شاه نداشت. در هیچ زمینه‌ای!

ضمن اینکه در میانه سال‌های جنگ سرد و مقابله فرساینده بلوک سوسیالیستی شرق در برابر متحدین آمریکا در بلوک غرب، از نظر بسیاری از جوانان، روابط دوستانه ایران با کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا نیز برای شاهی که اداره همه امور را در دستان خود داشت، امتیاز مثبتی محسوب نمی‌شد؛ به ویژه در جنبش دانشجویی که بیش از هر زمان دیگری، تحت تأثیر آرمان‌های سوسیالیستی به دنبال فعالیت سیاسی بود.

علی کشتگر از فدائیان سابق برایمان می‌گوید که به عنوان یک کمونیست، شاه را ابزار دست آمریکا در منطقه می‌دانسته و معتقد بوده که ایران به آمریکا وابسته‌ است.

و البته هستند منتقدینی که افول شدید محبوبیت شاه را نتیجه آنچه «خودکامگی» او می‌خوانند، می‌دانند.

فرخ نگهدار یکی از قدیمی‌ترین مخالفان شاه که از عنفوان جوانی در گروه‌های مخالف عضویت داشت و نزدیک به یک دهه پایانی سلطنت محمد رضا شاه را زندانی بود، به یاد می‌آورد که در آن روزها، شاه را «دیکتاتوری خودخواه» می‌دانسته‌ است.

آقای نگهدار می‌گوید: «نه فقط در جنبش فدایی که یک جنبش دانشجویی بود، بلکه در درون جامعه، در میان بازاریان، کارگران و کسبه، تصویر شاه،  تصویر دیکتاتوری بود که حاضر نیست حتی با ناصحینش – چه رسد به مخالفین – حرف بزند و به مطالبات آنها گوش کند.»

در واقع این نظری است که از سوی برخی فعالین ملی‌گرای منتقد شاه نیز مطرح می‌شود.

خسرو سیف، دبیرکل کنونی حزب ملت که در سال‌های منتهی به انقلاب عضو شورای رهبری جبهه ملی بود می‌گوید که این ائتلاف گروه‌های سیاسی منتقد، خواستار اجرای قانون اساسی مشروطه بود و افکار عمومی ایرانیان نیز تا مدت‌ها، چنین خواسته‌ای را دنبال می‌کرد و به دنبال سرنگونی شاه نبود، اما به همین دلیل، یعنی خواسته اجرای قانون اساسی مشروطه، نیروهای ملی بی‌شماری زندانی‌ می‌شدند.

«جاوید شاه»

هر چند که در میان گروه‌های منتقد شاه در ماه‌های پایانی سلطنت شاه، اختلاف نظرهایی کلیدی وجود داشت، اما برخی از این گروه‌ها که به رغم نقد شاه، علاقه‌ای به شاه‌ستیزی رایج آن روزها نداشتند، دستکم یک بار تلاش کردند تا نظر خود را به طور جدی مطرح کنند.

به بیان دیگر، هر چند که در آستانه بهمن ۵۷، نوعی نفرت عمومی از شاه همگانی شده بود اما حتی در همان فضای متشنج و هیجان‌زده انقلابی و در همان بهمن‌ماه پر حادثه، طرفداران شاه موفق شدند تظاهراتی برگزار کنند که در آن عده‌ای شعار می‌دادند: «برادر هموطن! به کشور آتش نزن» و «استقلال، آزادی، قانون اساسی».

هوشنگ نهاوندی، خود شاهد این تظاهرات در حمایت از شاه بوده و می‌گوید: «نباید فراموش کرد که در همان زمان هم عده‌ زیادی از مردم هم مایل بودند که شاه در ایران بماند و شاه را هنوز مظهر وحدت ملی می‌دانستند. در تظاهرات قانون اساسی، چند روز پیش از پیروزی نهایی انقلاب، ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند. این تظاهرات خیلی سریع تبدیل شد به تظاهراتی با شعار جاوید شاه که خیلی برای مردم شعار مأنوسی بود.»

به گفته آقای نهاوندی در آن دوره این‌گونه به نظر می‌رسد که جامعه به دو گروه موافق و مخالف شاه تقسیم شده بود و البته، موافقین، در اقلیت بودند.

و این اکثریت بودن مخالفین گویا تا مدت‌ها چندان به چشم شاه نمی‌آمد.

آنگونه که فرح پهلوی، ملکه سابق ایران می‌گوید، عوامل گوناگونی دست به دست هم دادند تا افول محبوبیت پادشاه در نزد گروهی از مردم، تاثیر چندانی بر تصمیمات او نداشته باشد؛ از تفکرات شخصی او که انتظار داشت اساسا مردم پیشرفت‌های کشور را ببینند تا موضوعاتی چون ابتلا به یک بیماری کشنده.

او می‌گوید: «او همیشه می‌گفت دلم می‌خواهد پسرم در ایرانی که پایه‌های دموکراتیک دارد، پادشاهی کند و می‌خواستند که هر چه زودتر مملکت را به جایی که دلشان می‌خواست، برسانند.»

اما عملاً آنچه که به اسم شاه دوستی ملت ایران در تبلیغات نظام شاهنشاهی دیده می‌شد، در اندیشه محمدرضا شاه، مسئله‌ای فراتر از پروپاگاندای رایج یک نظام غیردموکراتیک بود.

بر اساس مطالعات عباس میلانی، شاه به طور جدی معتقد بود که ملت ایران، ملتی شاه‌دوست هستند و از بیان این موضوع به منتقدینش ابایی نداشت.

آقای میلانی این موضوع را یکی از «اشتباهات تاریخی» شاه می‌خواند. اینکه او به منتقدینش می‌گفت: مردم ایران رابطه دیرینه‌ای با سلطنت دارند و هرگز این رابطه را عوض نخواهند کرد.
    
بدین ترتیب شاه بر سیاق همیشگی‌اش برای قبضه قدرت پای فشرد و سرانجام در روزگاری که چیزی دیگر از «رابطه ویژه شاه و ملت» باقی نمانده بود، با خروش قدرتمند مخالفانش روبه‌رو شد.

حال امروز که ۳۵ سال از همه آن وقایع گذشته، آیا او کماکان در نزد مردم ایران شخصیتی منفور است یا اینکه افکار عمومی ایرانیان در قبال شاه تغییر کرده و او به راستی به شخصیتی محبوب بدل شده؟

(در قسمت دوم این نوشته، وضعیت محمد رضا شاه را در افکار عمومی امروز ایرانیان بررسی خواهیم کرد.)

+576
رأی دهید
-23

کبالت3 - کرج - ایران
تعارف نکن سیاست مال شاه. اقتصاد مال شاه .از سد کرج تا جوق باقر آباد کار شاه و مال شاه ارتش مال شاه .مجلس و حزب مال شاه .وزیر و نخست وزیر ساواک و اوین مال شاه. رادیو تلویزیون و روزنامه.تکیه و مسجد و حوزه و حسینیه و دانشگاه مال شاه .خوب این انقلاب آخوندی هم مال شاه مفت چنگ شاه و شاقلی هرچی نور و نورافکن و هاله تو دنیا هم هست بتابه و بباره به قبرش روحش هم شاد قدسش هم سره دامتشم پربرکات بر آدم بخیل نعلت بشمار کبلائی.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 18:52
siavash2a - تهران - ایران
بزرگترین اشتباه شاه ترک ایرن بود جرا که در راس هرم بود و وقتی رفت کل ارتش و نظم کشور بر باد رفت.باید میموند وتا اخرین قطره با شورشیان می جنگید
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 18:52
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
شاهنشاه روحت شاد
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 18:31
یار دبستانی - تورنتو - کانادا
«نور به قبرش ببارد»
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 18:34
yas abi - ببرسل - لز
اونهایی که هنوز باور نکردند که شاه خائن و وطن فروش و دزد‌ و جنایتکار و نوکر آمریکا مرد و هفت کفن پوساند یا دلشان خوش است که نیم پهلوی بی‌ سواد شاه بشود بگم که شاه و شاه بازی و درشکه سواری‌ تو ایران برای همیشه تموم شد. مردم اگر این رژیم رو هم نخواهند دنبال بد تر نمیرند. سلطنت طلب کمونیست منافق بابا تموم شد.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 17:58
yas abi - ببرسل - لز
ا. عباس میلانی کمونیست سابق سلطنت طلب فعلی‌، کشتکر و نگهدار کمونیست،زاهدی و نهاوندی سلطنت طلب، برای شما منبع و مدرک استناد هستند؟! اشکال شما تاریخ نویسان این است که از آدم مستقل سوال نمی‌کنید. .
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 18:07
dannni - سوئد - استكهلم
نور به قبرت به باره آی‌ پدر ملت آی‌ مهربان آی‌ سالار
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:05
sayeh tars - لندن - بریتانیا
شاه شاید مرد خوبی‌ بود ولی‌ در زمان حکومتش بی‌سواد ۸ درصد بود روستاهای بی‌ آب و برق حتا بدون کمترین امکانات خیلی‌ بودند من هم آخوندها رو دوست ندارم ولی‌ مقایسه الان با اون زمان همه چیز رو مشخص میکنه
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:14
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
با مرور کامل و جامع وقایع دهه ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ خواهیم دید که محمد رضا پهلوی بقدری از حکومت و پادشاهی خود دفاع کرد که هر حکومت امروزی و دمکرات عمل می‌کند . ایشان فردی بسیار وطن‌پرست و ایران دوست بود. مقابله با ملت را هیچگاه سر لوح خودش قرار نداد .( همچون پینوشه و دیگران) . اما متاسفانه بازی شطرنج سیاست رو به حریف قدر غربی باخت . روحش شاد و یادش گرامی‌ و نور به قبرش بباره .
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 17:59
amir-amir - تورنتو - كانادا
از سال ١٣٥٢ موقعى که ایران قدرت نفتى اش فزونى گرفت و سیل دلار ها روانه خزانه مملکت شد مرحوم هویدا نخست وزیر به مناسبتى در یک اظهار نظر راجع به مسئله کشاورزى گفته بود ایران نیازى به توسعه کشاورزى ندارد پول داریم و هر چه مى خواهیم مى توانیم بخریم این حرف ها نشان دهنده آن بود که رژیم پهلوى از مشاورت و همدلى دلسوزان مملکت استقبالى نمى کرد همچنان که محمد رضا معتقد بود که به تنهائى مى تواند در مورد اداره کشور تصمیم بگیرد ولى او فاقد توان و درایت مرحوم رضا خان پهلوى بود
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:10
nimaaa - نیویورک - امریکا
محمدرضا شاه مزدور امریکا بود و امروز جمهوری اسلامی برای دول شرقی و روسیه مزدوری میکند
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:25
parviz1 - کترینگ - انگلستان
واقعا نور به قبرش بباره.اگر راست میگن فقط یک همه پرسی برگزار کنند تا مشخص بشه که چقدر یا چند درصد ملت طرفدار شاه و نظام سلطنت و رضا پهلوی هستند. فقط یک بار تا برای دنیا روشن بشه.آلبته ملت همون سالهای اول انقلاب فهمیدند چه بلائی سر کشور و ملت اومده و به همین دلیل خمینی می‌گفت که جنگ نعمت هست و بعد جنگ هم مرد و تمام این مدت ۳۴ سال هم همش با سیاه بازی و زور و کشتن و ... ملا‌ها حکومت کردند و هیچ وقت راضی‌ به همه پرسی نمیشوند تا بعد ببینیم چه خواهد شّد.ولی‌ ظلم پایدار نمیماند و این رژیم نابود خواهد شد.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:27
Azadikhah - تكسل - هلند
در تاریخ ایران خأنتر از آخوند جمآعت پیدا نمی‌شه
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:35
sayeh tars - لندن - بریتانیا
طوری که در زمان شاه تعداد خیلی‌ کمی‌ میتونستند دانشگاه برند یا و تمام مملکت دست یک عده‌ شراب خور زن باز بود و حتا روستا ی‌هایی بودند که نمیدونستند شهر کجاست و حتا کفش به پاهاشون نداشتند ولی‌ آلی هر خانواده چه روستا چه شهر دانشگاه رفتند و ماشین دارند یا تو روستاها خانه‌هایی‌ ساختند که باور کردنی نیست
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:36
memo85 - ناتینگهام - انگلیس
نور به قبرش بباره
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:05
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
درود بر شاه وطن پرست که ملت نادان ایران هیچگاه هدف این بزرگمرد را نفهمیدند،همچنین درود به سایت ایرانیان یوکی که هدفش روشن کردن ذهنییت جوانان ایرانزمین به واقعیت است.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:14
mihanesabz - تورنتو - کانادا
مثال، خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی، در مورد نویسنده این مطلب که ذوب شده در ولایت مّمد رضا چاه تشریف دارن کاملا صدق میکنه! این ساندیس خور سلطنتی و دخیل بسته به ضریح امامزاده محمد رضا قاهره نمیدونه که از دید مردم ایران همچنان آتش به قبر اون شاه مزدور و دزد‌ و آدمکش و وطن فروش می‌باره با این فرق که خمینی ملعون هم این وسط بی‌ نصیب از تسف و لعن و فحش خو‌اهر و مادر نیست.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:55
reza danesh - نیو دهلی‌ - هند
خدا بیامرزدش
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:55
amonbede - تهران - ایران
نور به قبرش بباره
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:26
کردوستان سنندج - سنندج - ایران
شاه هم کم جنایت نکرد ولی شاید از این خونخواران آخوندی بهتر بوده.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:31
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
واقعأ نوربه قبرش بباره ٬اون ملتی که این ان قلاب رو راه انداختند لیاقت همچین انسانی رو نداشتند . خاک توسرشون که لیاقت شون همون اخوند دوزای دروغ گویه هندی زاده بود.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:32
فارسان - مرکزی - ایران
درود بر روح بلندت ای مرد! تو پیشرفت ایران را به هر قیمتی می خواستی اما این امت به دنبال ....!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:52
ARIA_JAPAN - توکیو - ژاپن
انقلاب ۵۷ بزرگترین اشتباهه ایرانیان در تاریخ بود.و آنهایی که انقلاب کردن چوبش را هم خوردن .همهٔ آنها به نحوی به اشتباهه خود پی‌ بردن .بعضی‌ها به زبان آوردن و بعضی‌‌ها دردلشن پنهان کرده اند
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:47
hezbollah90 - رشت - ایران
درواقع این نور به قبرش بباره در مورد کسی که مرده و دیگه نیست همیشه کاربرد داشته ، این یه ضعف فرهنگی به حساب میاد که متاسفانه ما در ایران باهاش روبروییم!! اما شخصا به عنوان یه جوون که مطالعه کردم در مورد حکومت پهلوی ، میتونم بگم از شاه بیزارم ، مهمترین دلیل سرنگونی شاه هم از نظر من ، عدم شناخت ملت ایران ، نداشتن درک درست از جامعه خودش بود ، حتی این دلیل شاید مهمتر باشه از کارهای اشتباه دیگرش مثله سرکوب کردن شدید مخالفین ، وابستگی به غرب و ...
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:50
دوستدار - استهکلم - سوئد
خوشی وشادی فقط و فقط در دوران محمد شاه فرزند رضا شاه در ایران وجود داشت. نا پیش از محمدشاه ونا بعداز او ایران و مردمانش رنگ اسایش و ارامش را به خود ندیده اند. شاه محمد و اقعا برکتی از سوی خدایان بود که به ایران هدیه داده شده بود. ایرانیهای که از طرف اخوندهای فریب خورده بودند بر علیه این برکت خدای در سال 1357 قیام کردند که منجر به خارج شدن شاه از ایران شد و از ان هنگام اکثر مردم رنگ اسایش و شادی را به خودشان ندیده اند.هرچند من در ان زمان کودکی 11 ساله بودم ولی تا به حال ان لذت شاد بودن و شاد زیستن را در خود و خانوده ام ندیده ام. امیدوارام رژیم تحمیل شده اسلامی شرش در ایران هرچه زودتر تمام شود و دست از سر ایران و ایرانی برداراد.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:51
hezbollah90 - رشت - ایران
هر کس نتیجه اعمال خودش رو میبینه و انقلاب 57 نتیجه کارهای شخص شاه بود ، امروز خیلی از کسایی که تو دوره انقلاب بودن از شاه تعریف میکنن!! ولی یکی نیست بهشون بگه اگه شاه اینقدر خوب بود شما دیگه چرا انقلاب کردید!! جوابشم مشخصه ، نظریه ای وجود داره تو ایران ، هرکس میمیره ، هرچیزی که از دست میره عزیز میشه! متاسفانه اینجوریه! 98% این کسایی که امروز میگن نور به قبر شاه بباره همونهایی هستن که میگفتن : ای شاه خائن آواره گردی خاک وطن را ویرانه کردی و.. پس چی شد؟؟!!
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:42
senator x - تهران - ایران
ما تا چه زمانی باید در گذشته زندگی کنیم؟ شاه خوب یا بد رفت و وفات کرد. از این ببعد چکار باید کرد؟در مدت این 35سال هم باشعور ها و وطن پرستها, دشمنان واقعی ملت و مملکت را شناختند.دقیقا مشخص شد از قبل از قاجار تاکنون دشمن ما روسیه, انگلیس و روحانیت بوده. هر زمان که ایران خواست بطرف تعالی و پیشرفت جهش کند, روحانیت حرکت را درنطفه خفه کرد.منتظر چه هستید حــــرف بس است اگر مرد عمل هستید بفرما باندازه کافی از گذشته تجربه کسب شده.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:52
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
پدر بزرگم همیشه میگفت اگه کسی فوت کرد و 40 نفر گفتند خدا بیامرزدش, حتما مرده روحش شاد میشه , الآن هم 70 میلیون ایرانی روز و شب میگن شاهنشاه روحت شاد فقط 5 میلیون مزدور هستند که نمی گویند
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:48
hezbollah90 - رشت - ایران
محمدرضا پهلوی به عنوان یه انسان معمولی شخص محترم و دوست داشتنی بود ، از این نظر سخته از این آدم بدت بیاد!! ولی به عنوان شاه ،یک دیکتاتور وابسته به غرب، یک جانی و یه خائن به مملکت بود ، تاریخ شهادت میده به خیانت این شاه!
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:54
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
نور به قبرش بباره، خلایق هر چه لایق، ملتی‌ که انقلابیونش فرخ نگهدار مزدور ک گ ب، یک مشت سبیل کلفت تجزیه طلب پان ترک- کرد. عرب، با افکار پوسیده و فاشیستی - کمونیستی- استالینیستی باشن، لایق کسی‌ بهتر از خمینی ملعون هندی زاده با دار دسته‌اش نیست. چه خوب گفت چرچیل: ملت‌هایی‌ که با مشت گره کرده انقلاب میکنند، روزی با دستان دراز کرده گدایی میکنند.بکشید که لایق شماها همان بیسوادان تئوریسین حکومت جهل و جنایت اسلامی مثل همین یاس آبی و مرگ بر دشمن در این سایت هستند
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:15
shirzan - برلین - آلمان
sayeh tars - لندن - بریتانیا / یادت رفت بگی تو اون زمان کی موبایل داشت کی لپ تاپ و کامپیوتر اینا همه اش صدقه سره ملاهاست مگه نه
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:15
ordak - بن - المان
yas abi - ببرسل - لز لطفا بار دیگر فارسی بنویس که بتونیم بخونیم،راستی خودت میدونی چی نوشتی؟
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:25
داماهی - بندرعباس - ایران
هرچه بودسگش ارزش بیشتری از آخوندهای مفتخوروبی وطن تازی داشت بزرگترین اشتباهش ترک وطن بود اگرمیماند وهرچه آخوندنمام وتفرقه افکن بود میگرفت و.... . . مملکت ومردم به این فلاکت نمی افتادند درهرحال قبرش همیشه نورانی.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:29
ukguy4u - لندن - بریتانیا
شاه برای ایران بهترین گزینه بود و با رفتنش ایران هرگز دیگه به اون شکوه بر نمیگرده.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:38
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
مردمانی وطن فروش و مرده برست با رهبری یک سیک هندی زاده مشرک که به دروغ خود را مسلمان مینامید با افرادی کم خرد که خود را روشنفکر میبنداشتند سبب نابودی کشور و وضعیت امروز و جهار نسل سوخته هستند که بر اکثریتشان لعنت باد
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:42
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
اى کیف مى کنم بعضى ها با دیدن و شنیدن اسم شاه خودشونو جر میدن!! تا مى تونین با نفرت ازش یاد کنین تاحناق بگیرین وطن فروشهاى به ظاهر روشنفکر!! شاه ٣٥ سال پیش مرد و ألان استخونش هم پودر شده ولى خوشم میاد هنوز یاد اسمش روح بعضى هارو اتیش میزنه!!!
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:44
farzad power - لوس انجلس - امریکا
hezbollah90 - رشت - ایران - اطلاعاتی‌ که آخوندها به تو دادند اشتباست و کاملا سانسور شده و دروغ. سعی‌ کن از منبعی اطلاعات بگیری که حقیقت را بگویند. رضا شاه کبیر خدمتهأی فراوان به ایران کرد.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:45
Azadikhah - تكسل - هلند
hezbollah90 - رشت - ایران:دوست عزیز هیچ حکومتی کامل نیست اگر حکومت شاه سرکوب میکرد از همان اول انقلاب آخوند بدتر داره سرکوب میکنه ،اگر شاه وابسته بود آخوند هم بیشتر وابسته هست ولی‌ کارهای مثبتش رو هم ببیند و بعددر موردش قضاوت کنید.مطمئن باشید کارهای مثبت ایشان خیلی‌ بیشتر از منفی‌هاش هست.حالا لطف کنید بگید بعد از ۳۵ سال انقلاب کشور ما چی‌ داره بهش افتخار کنه و در چه موقعیتی قرار داره؟
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:49
mammal - لندن - انگلیس
خدا بیامرزتش که خوبیهاش بعد از رفتنش معلوم شد
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:50
Azadikhah - تكسل - هلند
خانم دکتر هما ناطق، استاد و پژوهش‌گر برجسته ی ایرانی در مطلبی که در کیهان لندن، هفتم اسفند‌ماه 1381 به چاپ رسید، در مورد روشنفکرانی که هنوز از انقلاب و شرکت خود در آن دفاع می‌کنند نوشت: «روشنفکرانی که پس از ۲۳ سال [تا زمان نوشتن مقاله] هنوز برای آن انقلاب «شکوهمند» آن راهپیمایی‌ها و آن عربده ‌کشی‌ها سینه می‌زنند و خوشند به این ‌که، تاجداران را برافکندیم و دستاربندان را بر جایشان نشاندیم. چه خوش گفت شادروان غلامحسین صادقی که از برکت آن انقلاب: «عقل مردم مدور و ایران برکه‌ ای گشت و کرم ‌پرور شد. وی [خانم دکتر هما ناطق] آن‌ گاه از خود برای شرکت در انقلاب ۵۷ انتقاد کرده و چنین می‌نویسد: «پرونده ی بنده چه بسا نابخشودنی‌تر از دیگران باشد؛ چرا که در انقلاب، هم مدرس بودم و هم محقق»!.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:57
Azadikhah - تكسل - هلند
بدا که شور چنان برم داشت که اندوخته ‌ها و دانسته ‌ها را به زباله ‌دانی ریختم و در هماهنگی با جهل جماعت به خیابان‌ها سرازیر شدم. ادیبانه ‌تر بگویم: «گ. زدم و به قول صادق هدایت اکنون آن گ. را قاشق قاشق می‌خورم و پشیمان از خیانت به ایران، گوشه ‌ای خزیده ‌ام تا چه پیش آید.». وی در پایان افزود: «قرن‌ها پیش از این «طالب آملی» گفته بود: «پای ما کج، راهبر کج، قصد کج، گفتار کج!»
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:57
توپوزی - لینز - اتریش
اینجا محل عقده گشائی نوکران شاه و خامنه‌ای رجوی و توده‌‌ای شده است ساواکی-بسیجی‌-مجاهد و کمونیست یک اشغال هستند با نامهایی متفاوت . ایران نیاز به میهن پرست دارد نه یک عده گوسفند که برای ارباب‌شان بع بع میکنند. توپوزی
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 22:18
عاشق تبریز - تبریز - ایران
روحت شاد..و ما منتظره پسرت هستیم...ننگ بر توده ایهائ ک....و هر کئ این انقلاب ک....پایگذارئ کرد..
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 22:56
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
در مورد هر کسى چه شاه چه خمینى بد یا خوب نوشتن نظر شخصى است چه بخاطر منافع شخصى ،چه از روى علاقه شخصى ، چه از روى اعتقادا ت مذهبى ، چه از روى فهم سیاسى و چه از روى قضاوت عادلانه کردن از وضع مملکت در این دو دوره وووووو...... ولى اظهار نظر کردن بعضى ها نه تنها نظر نیست فقط بد و بیراه گفتن و حرف مفت زدن و جر دادن خودشونه که از سطح نوشتن شؤن معلومه حتى دو کلاس سواد ندارن!!!خدمت سایر دوستان که محترمانه نظر مثبت یا منفى دارند کامنت قبلى رو ننوشتم و جسارت نمى کنم
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 22:02
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
Hezbollah90// با اینکه اصلا دوست ندارم با ادمایى مثل شما بحث کنم ولى کامنتى که نوشتى انقدر مسخره است که بناچار مجبور شدم جوابتو بدم!! اخه یه آدم خائن به مملکت و در عین حال جانى مگه دوست داشتنى و محترم مى شه؟؟ ؟؟؟خودت از چیزى که نوشتى خنده ات نمى گیره دلقک!!!!؟؟؟؟ حتما با بقیه برادران بسیجى پامنقل نشستى و فرمایشات هم مى نویسید!! شما بسیجیها و حزبالهى ها همه از تظر عقلى مشکل دارین و حال روز مملکت بخاطر همین شما بیماران اسلامى به این فلاکت و بدبختى افتاده!!
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 22:24
اقا ارام - اوکلند - نیوزیلند
حزبالله 90. چقدر تو ادم عمیقی هستی!؟!؟! تو خوب میشه سردمداران الان چجوری تعریف میکنی ؟
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:30
vahid.persian - شیراز - ایران
به یزدان اگر ما خرد داشتیم / کجا این سرانحام بد داشتیم.. روحت شاد و جایت در بهشت پدر ایرانزمین...
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:31
smart292 - ونکوور - کانادا
با رای مثبت ایرانیها نشان دهنده مقاومت بر علیه رژیم ملایان ، گور به گور باد خمینی جلاد،و درود بیکران به خاندان پهلوی که ایران را به آبادانی رساندند
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:32
علیرضا خان - لندن - انگلستان
تا صحبت از نظام گذشته میشه بعضیها چنان عکس العمل نشون میدن که باعث تعجب میشه.خب شماها اگه باور به این موضوع دارید که نظام گذشته خطاکار بود و شاه نوکر و خائن و دزد و چنین و چنان, خب نگران چی هستید؟بزارید مردم خودشون تصمیم بگیرن.. بعد از اینکه ایران آزاد شد و آماده رفراندم, هرکس به اندازه یک رای اظهار نظر میکنه.مگه غیر از اینه؟پس چرا حمله ها و فحشها سرازیر میشه به شاه و نظام گذشته؟چرا ما ایرانیها تحمل نظر مخالف رو نداریم؟از همین ضعف ما رژیم فعلی داره نهایت استفاده رو میکنه.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:47
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
پادشاه ایران در مدتِ حکومتش با خدماتی که برای مردم و ایران انجام , نشان داد یکی‌ از مردم دوست‌ترین پادشاهان یا حاکمان دنیا بود، علاوه بر این او از هر نظر پیش تر از زمانِ خود بود، چیزی که سیاست مداران دنیا را خوشحال نمیکرد، پادشاه فقید که آرزویِ عزت و سر بلندی ایران و ایرانی را داشت و ایران را از تنگه‌ها , حوادث و دسیسه‌های فراوان بسلامت عبور داده بود، از سویی مردم را به عزت رسانده که تمام دنیا با احترام به ایرانی مینگریستند خواست به جای اختلاس‌های سه هزار میلیاردی حکومت فعلی‌ و خرج و هزینه تروریست تربیت کردن و ویرانی مملکت و فلاکتِ مردم، جشنهای دو هزار و پانصد ساله پادشاهی را برگزار و به ایرانیان و دنیا نشان دهد که ما این بودیم و این خواهیم ماند، اما چنان پیرا‌هن عثمانی از داخل و خارج برای این کار درست و سم پاشی، که یک میلیونیوم این انتقاد‌ها را برای هجده تن طلایی که از ایران در سال۸۸ خارج و به ترکیه رفت نکردند، تا الان که گندش از رضا ضراب و زنجانی در آمده، ...
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:22
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...2- یا برای هزینه آن چنان الم شنگه ائی راه انداختند که یک صدم برای هزاران برابر اختلاسی که در دولتِ احمدی نژاد در ۸ سال شد نشان ندادند تازه تبلیغ هم میکنند که به سبدِ کالا نیازمند است چون آنها را برای اربابانش هزینه کرده سهمش هم در جائی دور از اغیار محفوظ، یا بلافاصله بعد انقلاب ننگین ۵۸ ، کامیونهای شمش طلایی که به عنوان دست مریزاد به سمت غرب خصوصاً انگلیس روانه شد حرفی‌ به میان نمی‌آید و این موضوع در نطفه خفه و دفن شد، حالا حراج کردن ایران و ایرانی در ۳۵ ساله پیشکشِ این حکومت اجنبی و جاسوس غرب و شرق و نوکر عرب ! حقیقت هر چند که دیر اما خود را می‌نماید ، این روند مرا به یاد کاری که خوارج با حضرتِ علی‌ کردند, هر کدام در نوع و جایگاهِ خود, آنها ۶۰ سال بعدِ شهادتِ ایشان، منبرِ خود را با لعنِ علی‌ و الِ علی‌ شروع میکردند، اما فقط ۶۰ سال بود نور حقیقت بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز خاموش نشده، ...
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:23
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...3-یا نمونه دیگرِ آن حکومتِ خمینی بود که از همان روزِ اول حقیقت خود را نمایاند تا الان که بعد از ۳۵ سال دنیا متوجه شده و البته که اصلِ خباثت و خیانت آن به مرور روشن خواهد شد، خاصیتِ حقیقت این است، این دو حکومت تا امروز هر دو ۳۵ سال حکومت کردند، برای کور دلان مزدور که از شرافتِ انسانی‌ عاری هستند انتظاری برای دیدِ حقیقت نیست ، اما از کسانی‌ که یک جو وجدان و شرف دارند انتظار میرود خود قضاوت کنند، عده ائی روستاهای آن زمان را با الان مقایسه میکنند، روستاهای که در زمانِ شاه فقید توسطِ سپاهِ دانش و بهداشت اصولی در حال پیشرفت و سرویس دهی‌ بود تا کم کم همه جای ایران از امکاناتِ درست بهره ببرد، چرا به جایِ روستاها وضعیت روستاییانی که الان در مجلس نشسته یا در کلِّ حکومت همه کاره ایران شده اند مقایسه نمی‌کنید که باعث شود فرهیختگان ، اساتید و متخصصین ما یا از رده خارج یا آواره دنیا و به آبادانی آنجا مشغول به جای کشورِ خودمان،...
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:24
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...4-روستایی باید در روستا بماند تا به تولید کشور کمک کند اما به مرور با دستگاه‌های مدرن و پیشرفته آشنا و به روز استفاده , که پادشاه فقیدی که اولین کنکوردها را برای ملتش به جای اسقاطی‌های روسی که تلپ تلپ می‌افتد و مسافران را قتل عام، میخرد, سپاه دانش و بهداشت که از آموزش دیده شدگان باسواد شهری تشکیل به روستاها گسیل میدارد یقیناً به فکر دیگر امکاناتشان به مرورِ زمان خواهد بود اگر سیاسیون بی قابلیت سطحی نگر وطن فروش و خارجیان از انسانیت و شرافت بدور میگذاشتند و فرصت نفس کشیدن می‌دادند، روستایی وقتی‌ با سود شد باید که به فکر آبادانی ده خود باشد نه مانند الان به سیگار فروشی ، فعلگی و شغلهای کاذب بی‌ خاصیت در شهر! نیرویِ سازنده خود را به حقارت و ذلت بکشاند و هیاهوی شهر او را مجذوب. کمی‌ شرم و حیا ، وجدان و شرافت هم خوب است انسان داشته باشد، دیگر خداوند چه ذلتی به خوردمان دهد تا شیر فهم شویم که ناسپاسیم و بسیاری از ما همیشه آب به آسیابِ دشمن ایران ریخته و میریزیم به آن افتخار هم می‌کنیم.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 23:24
vahid.sharifi - ونكوور - كانادا
نور به قبرت بباره‌ای شاه شاهان،‌ای آبروی ایران و ایرانی‌, ای اعتبار ایران...
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 00:11
oghab ariyayi - یورک - بریتانیا
روحش شاد و نامش جاودان،
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 00:26
halk_35 - لیوواردن - هلند
حزب الله 90 - دوست عزیز شمایی که از سرکوب مردم توسط رژیم شاه صحبت میکنی مطمعنا میدونی که رژیم آخوندی بیشتر از شاه مردم رو سرکوب کرده . شما که از وابستگی رژیم به غرب صحبت میکنی ایا باور نداری که با گذشت 35 سال و پیشرفت علم ما هنوز وابسته هستیم و به کشورهایی مثل روسیه و چین باج میده رژیم آخوندی که ازش حمایت کنن و بدتر از اون پول مردم ایران صرف آبادانی کشورهای عربی از جمله فلسطین و لبنان و سوریه میشه ؟ خیانت آخوندها به ایران و ایرانی حد و اندازه نداشته و مطمعنا روزی جزای این همه خیانت به این مردم رو پس میدن
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 01:29
halk_35 - لیوواردن - هلند
سایه ترس - لندن - بریتانا .. با احترام باید بگم که شما اشتباه مقایسه میکنید دوست عزیز .. در طول 35 سالی که از انقلاب ایران گذشته اگه رژیم شاه پابرجا بود مطمعن باش که پیشرفت الان ایران چندین برابر بود .. شما دارید 35 سال پیش رو با علا و پیشرفت امروز دنیا مقایسه میکنید و این طبیعی هستش که هر کشوری حتی ضعیفترین کشور بعد از 35 سال تغییر میکنه و شما نمیتونید انتظار داشته باشین که الان با 35 سال اینده یکی باشه صرفنظر از هر حکومتی . معلامه که 35 سال پیش با امکانات اون موقع کم و کاستی هایی موجود بوده و این دلیل نمیشه که فکر کنیم چون انقلاب شده ایران پیشرفت کرده و در غیر این صورت ایران در جا میزده .
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 01:43
halk_35 - لیوواردن - هلند
یاس آبی -ببرسل -لز ... اصلا خودتو ناراحت نکن . ما همون اندازه که مطمعن هستیم شاه خاءن نبوده دقیقا صد برابر مطمعن هستیم که رژیم آخوندی خاءن هست . خیانتی که اخوندا به مردم ایران کردند با هیچ مقیاسی در زمین قابل اندازه گیری نیست . اما تو حق داری از شاه بد بگی و از رژیم اخوندی دفاع کنی چون به لطف پولهایی که اونا از مردم میدزدند و به امثال تو میدند در اروپا زندگی میکنی .
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 01:54
تیردادسورنا - ایران - ایران
sayeh tars - لندن - بریتانیا بله الان تعداد تحصیل کردههای بیسواد!صد برابر اون زمانه..با پول خیلی راحت میتونی بدون هیج رنجی لیسانس بگیری الان دانشگاه آزاد فله ای لیسانس و فوق لیسانس و دکتری میده فقط دانشگاههای مثل صنعتی شریف(آریامهر سابق) که هنوز تابع دیسیپلین اون زمان مدارکش با ارزشه وگرنه دانشگاههای آزاد و دانشگاههای به اصطلاح بین المللی که مختص بچه پولدارهاست بار علمیشون صفره..الان طرف با لیسانس الکترونیک استخدام شده نمیدونه دلتا فی چیه!؟حالا ما باید بشینیم براش از اول توضیح بدیم!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 04:02
oghab ariyayi - یورک - بریتانیا
نور به قبر شاه و اتش به قبر خمینى دجال ببارد،ملت ایران باید در این دهه ضجر سیاه پوش شوند و مراشم عزادارى به پا کنند،
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 04:38
samad agha75 - ایران - ایران
تولید ناخالص داخلی در 1352 معادل 2900 میلیارد ریال بوده و نقدینگی نیز حدود 800 میلیارد ریال (موفقیت در کنترل نقدینگی و جلوگیری از تورم) ...تشکیل سرمایه در 1355، معادل 1181 میلیارد ریال بوده است (مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران، حسین عظیمی) . از اوایل دهه 50 تا سال 56 میانگین نرخ بیکاری به 2/9 درصد کاهش یافته بود، می توان گفت ایران از مرزهای اشتغال کامل فراتر رفته بود، در دهه 50 میانگین رشد اقتصادی 7/4 درصد، نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی 33/4 درصد در سال و نرخ بیکاری به طور میانگین 2/9 درصد بود، افزایش حجم سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی نشاندهنده آن بود که هر ایرانی به طور متوسط بیش از یک سوم درآمد خود را پس انداز و سرمایه گذاری کرده بود - دکتر عبدالحسین ساسان
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 03:36
samad agha75 - ایران - ایران
خطاب به این بیچارگان و هرزه گان سیاسی در مورد دشمنی کورشان با شاهان پهلوی فقط میتوان گفت ,. ای مگس عرصهء سیمرغ نه جولانگه توست . عرض خود میبری و زحمت ما میداری
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 03:46
samad agha75 - ایران - ایران
خداوند ایران را از سه جریان حفظ کند، ولایت فقیه، کمونیست بی وطن، مصدق الهی
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 03:59
ousi.gh - مانیل - فیلیپین
دوران شاه رو ندیدم ولی معتقدم حتی اگه خوردند و بردند فقط یه خانواده این کار رو کرد، الان اصلا نمی فهمی کی خورد کی برد
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 05:10
راهجو - فریدونکنار - ایران
اگر بدبینانه تمام کارهاشو غلط بدونیم اما همینکه تا آخر نایستاد و مردمش رو نکشت دستکم نشون داد که کشورش رو دوست داشته، حال به نظر شما بعضیا مثل شاه صحنه رو خالی میکنن!؟
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 06:23
بت شکن - مونترال - کانادا
میگویند همه پرسی‌ بگذارید تا ببینید مردم چه میگویند، مردم همان را میگویند که سال ۵۷ در مورد شیخ گفتند آیا آن گفته‌ها و نظرات از روی شناخت بود یا ناشی‌ از ظلم و ستم حکومت وقت! امروز هم اگر کسی‌ بگوید روحش شاد از عدم شناخت و ناشی‌ از ظلم و ستم حکومت وقت است!!انقلاب یک حرکت اجتماعی است که وقتی‌ دیکتاتور صدای مردم را نمیشنود مردم با خشم و فریاد مطالباتشان را پی‌ گیری میکنند، اما اگر از روی مطالعه و آگاهی‌ نباشد آن انقلاب به انحراف رفته و نهایتا دزدیده خواهد شد!!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 06:29
raha1984 - هامبورگ - المان
روحت شاد و نامت تا ابد جاوزان به کوری چشم مجاهدین و فدایان اسلام و اسلامیون کوردل . نور به قبرت بباره
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 07:24
malekIT - شیراز - ایران
من هیچ حکومت مستبدی رو ستایش نخواهم کرد حتی اگر کارهای ارزنده ای رو انجام داده باشه.حکومت شاه و حکومت روحانیون فعلی فاقد عنصر مردم سالاری هستند..
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 07:39
time-to-say-goodbye - تورنتو - کانادا
ساندیس خورا اینجا یه حرفایی می‌زنن که واقعاً بهترین جواب‌شون فقط اینه.. جواب ابلهان خاموشیست ...
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 07:50
علی چپ دس - رشت - ایران
فی ذاته خلایق هر چه لایق . ایرانی =ناشکر
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 08:15
sepherdad - سیدنی - استرالیا
مرد بزرگی‌ بود و کارهای بزرگی‌ هم کرد، پدری مهربان ، اقتصادانی ماهر، مدیری مجرب و یک شاهکار سیاسی بود, به نظر من شاه رو باید از حرفهای مخالفینش شناخت، اکثر مخالفین شاه حتا یک روز یه بقالی رو هم مدیریت نکردن، اکثر مخالفین شاه از آیت الله هایی که ۵۰ سال عربی خوندن یا تحصیلی کرده‌های دانشگاهای خارج به زحمت به زبان خارجی که سال‌ها خوندن صحبت می‌کنن اما شاه به ۳ زبان پارسی‌، انگلیسی‌ و فرانسوی تسلط کامل داشت، حتا لهجه انگلسیش از لهجه رضا پهلوی پسرش که ۴۰ ساله در آمریکا هست بهتر بود، لهجه فرانسویش هم خیل خوب بود ، خلبان بود، شناگر بسیار خوبی‌ بود، تنیس باز خوبی‌ بود و در سفر‌های خارجی بعضی‌ وقت‌ها خودش خلبانی‌ میکرد، موتور سواری‌ میکرد، آگاه به زمان بود, دشمن ایران رو می‌شناخت و متاسفانه ملت ایران دوستش نداشت چون ملت رو مجبور می‌کرد که تلاش کنن برای زندگی‌ بهتر، ملت بیشتر ناصرالدین شاه رو دوست داره، نه کسی‌ که مجبورش کنه به تلاش و فکر کردن!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 08:24
babak.ae - تهران - ایران
کبالت3 (دمپایی)- کرج - ایران تا چشمات دراد، تو یه جیره خور موذی هستی که به موقع خودی نشون میدی. نور به قبر شاهنشاه بباره.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 09:05
halk_35 - لیوواردن - هلند
سپهرداد -سیدنی -استرالیا .. کاملا با شما موافقم دوست عزیز
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 09:36
agh.gholami - قزوین - ایران
عباس-قزوین. مردم ایران تازه می فهمند چه کلاه گشادی از طرف خمینی دجال سرشان رفته است . خدا رحمت کند آریامهر پهلوی را که به ایران عزت و بزرگی داده بود و با رفتنش همه اینها از ایران رفت . من آن سال ننگین 7 ساله بودم ولی می دیدم که خانواده ام بسیار ناراحت و نگران هستند از این فجایعی که خمینی الدنگ برای مردم ببار آورده است .
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 10:19
Iran e Azad - هورتن - نروژ
تاریخ و بررسی‌های اجتماعی بهترین گواه است.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 10:21
windy1234 - لندن - انگلستان
. چنانکه عباس میلانی می‌گوید، بعد از پولدار شدن ایران، اتفاقی برای محبوبیت‌ شاه می‌افتد که انتظارش نمی‌رفت. شاه در رأس نظامی قرار داشت که به واسطه افزایش درآمد، وضعیت رفاه مردم را متحول می‌کرد اما وقتی طبقه متوسط ایران جان گرفت، عوض اینکه بیشتر عاشق شاه بشود، خواسته‌های کلیدی تازه‌ای را مطرح می‌کرد.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 10:22
goosfand - نیویورک - آمریکا
شاه واسه ایران بد کار نکرد، اما یه غلطکاری بزرگ کرد که از ایران فرار کرد؛ یعنی‌ خاک بر سرش؛ توی تاریخ ۳ تا شاه فرار کردند که فرار هر سه‌ تاشون منجر به یه دوره کثافت و بدبختی شد: آخرین شاه هخامنش، خوارزمیان، و پهلوی. خدا بیامرزه رضاشاه بزرگ رو، و ایکاش این پسرش رو یه مقدار شجاع و با هیبت بار می‌آورد، نه اینقدر احمق و سوسول
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 10:30
goosfand - نیویورک - آمریکا
زنده باد شاهنشاهی ایران که عمرش قد تاریخه؛ زنده باد شاهنشاهی؛ مرگ بر جمهوری؛ زنده باد رضاشاه بزرگ؛ یه روز دوباره کشور رو زیر پرچم شیر و خورشید و شاهنشاهی خواهیم دید، و این آشفته‌بازار و کثافت‌کاری جمهوری رو بر خواهیم چید
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 10:33
Farokhzad - کنت - انگلستان
گرامى که براى روستا میگویى اول نگاهى به ٥٠ سال عقبتر کن ببین چه حالى به رعیت ارباب ها میدادن بعد بیا. دوران پهلوى ببین محمد رضا شاه تازه زمینها را به رعیت برمیگردانه پدرش از خان ها گرفت و او انتقال داد به روستاى ها یادمان باشد کشور زمان قاجار چه بود و شما تمام کشور کمبود داشت از راه گرفته تا برق و أب گاز اینها حل شده بود ولى ان روستاى که توسط خود این پدر و پسر به اروپاه رفته بودن و زمانى که برگشته بودن جوگیر شده بودن مثلا با روستا ترى اروپاه چرا نیست
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 12:43
danial nabi - استكهلم - سوئد
غلام حلقه به گوش انگلیس بود که گورش را برای همیشه گم کرد.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 12:53
Azadikhah - تكسل - هلند
زمان مرحوم محمدرضا پهلوی به اصلاحات سیاسی نیاز بود اما مردم ایران واقعا آبرو و حیثیت داشتند ولی الان همرده کره شمالی هستیم. حکومت پهلوی در آن زمان برای مردم خیلی زیاد بود, ما یک ملت خرافاتی جهان سومی خاورمیانه ای آخوند سالار, صد در صد بعید بود که با انقلاب وضعمان بهتر شود. تمام کشورهای جهان سوم در آنزمان درگیر فاشیسم و استبداد بودند دیگر می خواستید ایران چه باشد, اما هیچ ملتی به جز ایران نیامد مانند نهنگ ها خودکشی دسته جمعی کند ولی مردم ما اینکار را به نحو احسن انجام دادند!جالب اینه که تمامی دست اندر کاران انقلاب به نحوی نیست و نابود شدن.از خمینی و خاندانش که الان در فشار هستن تا مجاهدین که تیکه و پاره شدن و توده ای هایی که همون اوایل انقلاب نسلشون برچیده شد. حتی نزدیکترین یاران انقلاب از عاقبت کاری که کردن مصون نموندند.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 13:27
Behdin - آمستردام - هلند
شاهنشاه آریامهر، یک نابغه بود در مسائل و روابط بین‌الملل. یک استراتژیست بزرگ نظامی. مساله انرژی که از انقلاب صنعتی‌ بزرگترین مساله تمدن جهانی‌ است یکی‌ از نکات اساسی بود که ایشان در آن تسلط بینظیر داشت. برنامه‌هایی‌ که ایشان برای ایران داشت موجب ترس کشور‌های صنعتی‌ و شرکتهای مولتی‌ نشنال بود.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 13:39
Madjid aramesh - پاریس - فرانسه
sayeh tars - لندن - بریتانیا. براى مقایسه بهتر است ببینیم در موقعى که شاه ایران رو ترک ایران به کجا رسیده بود و کشورهاى همسایه مثل ترکیه یا کشورهاى خلیج فارس(دوبى قطر وغیره) وضعشون چطور بود و الان اون کشورها به کجا رسیدن و ایران کجاست؟ اون موقع خواهید دید که اون شراب خورهاى زنباز چه خدمتى به این مملکت کردن و این نماز خونهاى روضه خون چه خیانتى به مملکت کردن در ضمن این مدارک دانشگاهى الان رو حتى تو خود ایران هم قبول ندارن چه برسه به جاهاى دیگر در صورتیکه مدارک دانشگاهى قبل از انقلاب در تمام دنیا معتبر بود
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:16
Zolf Ali - دبی - امارات
سایه ترس _ لندن دوست عزیز این چه جور مقایسه کردنه؟اولا که خود شاه و کشور ایران در اون زمان از خیلی کشور ها پیشرفته تر بود خب طبیعیه که هر کشوری تو ٣٥ سال پیشرفت میکنه مگه قراره دنیا تو ٣٥ سال درجا بزنه؟ ینی به نظرت اگه شاه میموند تو این ٣٥ سال هیچ پیشرفتی نمیکرد؟ چرا نمیگی این حکومت تو این ٣٥ سال نتونستن یه ورزشگاه در حد استاندارد بسازن چرا باید ورزشگاه نقش جهان أصفهان و میانرود شیراز و مشهد و و و و... اینهمه طول بکشه؟ چرا اینا نمیتونن مترو شیراز رو تموم کنن که الان ٣٠ ساله طول کشیده؟ اگه شاه همین أزادی رو نمیساخت الان کجارو داشتیم که بهش ببالیم
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:00
کبالت3 - کرج - ایران
باز این کتاب دعاشو باز کرد اما جدیدا مشکلی مثل اینکه برای دگمه دستگاه کپی کاریش پیش اومده چون این دعا رو دیگه برای همه نوع مراسمی از ختنه سورون و عروسی بگیر تا ختم و عزا میخونه ...بگذریم اما این یکی رو گوش کن خلاصه و مفید کل تجزیه و تحلیل و آسمون ریسمون کردن شاقل جماعت و پیروان چماق برتر و نور بباره و قبرش چراغون و انواع منور آلات دیگه و کلا راهیان راه پر ستاره مرحوم هووخشتره رو میگه والسلام...یه شاه خوبی داشتیم خوب نگهش نداشتیم .ملا اومد و بردش تو قم نشست و خوردش .ملای باغ بالا (این باغ تو پاریسه) پات بشکنه ایشلا بگید ایشالا ..بهمین راحتی به همین سادگی کبلائی.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:57
کبالت3 - کرج - ایران
babak.ae-(جوراب المموت) چشم از نور زیاد در میاد زیادی به فرتور مبارک نگا نکن به همون روضه حاج ممرضا و طفلان مسلم قناعت کن خیر ببینی حمومی کبلائی.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:33
hezbollah90 - رشت - ایران
کسانی که توهین کردن دستشون درد نکنه ،مرسی!! خب شما بلدید توهین کنید من بلد نیستم ، بازم ببخشید ، ولی بد نیست یخورده تحمل نظر مخالف رو داشته باشید! در هر حال شاه دیگه الان استخونشم پوسیده حالا با توهین و فحش نه زنده میشه نه اشتباهات و جنایاتی که کرده پاک میشه ، زنده باد ایران اسلامی
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 21:04
samad agha75 - ایران - ایران
حالا هی‌ زوزه و ضجه برا غشی بکش تا یک روز از اون توالت بیرون بیاد و شفات بده.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 22:00
smart292 - ونکوور - کانادا
hezbollah90 - رشت - ایران--همانطور که خمینی هم پوسیده است،و خانواده ننگینشان در کانادا با پولهای دزدیده شده ایران شاهانه زندگی‌ میکنند فقط تنها راه تو بروی تو سوراخ جمکران و رهبرت هم با نرمش قهرمانانه همراهیت میکند که نری تو چاه،کسی به تو بی‌ ادبی نمیکند فقط مردم ایران از جیره خوری که کامنتی ۶۰۰۰ هزار تومان میگیرد، و حرف‌هایش هم بدون معنی‌ و ضّد مردم است خوششان نمی‌آید.اگر مردم توهین میکنند برای اینکه زمان قبل را دیده اند نه مثل تو که فقط شنیدی و دورا دور داری قضاوت می‌کنی‌.در ضمن اگر کسی به خامنهٔ ای‌ اهانت کند ،مگر خامنهٔ ای‌ ، بابا ی تو هست که دوست نداری بشنوی...
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 00:38
samad agha75 - ایران - ایران
انگار در جریان نیستی مصدق قجری وقتی خمار میشد آب از دماغش جاری میشد و خیلی وقتها هم غش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! میکرد!
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 04:28
babak.ae - تهران - ایران
کبالت3 - کرج - ایران برو آب بکش ... حرف زدنت نشون میده چه کاره ای..
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 08:39
Azadikhah - تكسل - هلند
hezbollah90 - رشت - ایران:همین که جوابی‌ نداری بدی و شعار میدی برای بقیه(به غیر اونهایی که به خودت توهین کردند) کافیه که بدونن حقیقت چیه.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 11:03
shivaa - تهران - ایران
کسی که کشورش رو اینقدر راحت واگذار کنه و با یک ارتش قدرتمند قادر به مهار چند تا انقلابی بیسواد نباشه کسی که مدام چشمش به دهن امریکاییها باشه که کی چی امرمی فرمایند و خیلی راحت به امر جناب کارتر مملکت رو بسپره دست وحشی ها و خودش دربره بدون اینکه فکرکنه چی بسر کسانیکه بهش وفادار بودن میاد نظامیانی که براش جنگیدن کسانیکه عمری خدمتش رو کردن رو بسپره دست جلاد و فقط خودش دربره شاهنشاه اریامهری که تاج و تختش رو به ملا میسپره و سرنوشت ایران رو به فنا خداوکیلی خائن هست من شخصا به رضاشاه ارادت دارم ولی پسرش خداوکیلی لیاقت شاهی نداشت کاش در انتخاب ولیعهد فقط سن و سال مطرح نبود و لیاقت هم مطرح بود بهرحال ملت ایران نمیتونه محمدرضا شاه رو ببخشه باید پذیرفت شاهی که فرار میکنه بی لیاقته
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 13:50
m_h_gol - تهران - ایران
shivaa - تهران - ایران>> کاملا درست میگوئید. من از این حکومت متحجر اسلامی بیزارم ولی شما درست میگوئی که شاه نباید ایران را ترک میکرد. درود بر رضا شاه کبیر و هر ایرانی وطن پرستی که ما را از این منجلابی که ملاها برامون ایجاد کردند برهاند. هر چند که شاه نباید وطن را ترک میکرد ولی خدمات بزرگی به ایران کرده و به همین سبب می گویم روحش شاد.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:24
میو میو - تهران - ایران
برو گم شید و حالم از هر چی خاندان قاجار و پهلوی بهم می خوره....این دو تا خاندان تمام سرزمین ها را تحویل روسیه و انگلستان داد و چیزی واسه ایران نموند... حالا امروز شیندم که ایران پیگیر بازپس گیری سرزمین آذربایجان و بحرین هستت...
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 15:55
sepherdad - سیدنی - استرالیا
شیوا - تهران - ایران. !-شیوا جان اینجوری تاریخ و بررسی نمیکنن، در نظر اول حرف شما به نظر درست میاید، اما این سوال که چرا شاه رفت یا چرا این‌ها پیروز شدن سوال سالهای زندگی‌ من هم بوده، من که یه بچه خردسال بودم به قدری از این مرد بزرگ متنفر بودم که حاضر بودم با همون ارتش قدرتمند بجگنم! من از صبح خودم تا شب توی خیابون بودم، هیچ راهی‌ وجود نداشت یا کشتن ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر، اون هم کسانی‌ که شاه با بدبختی بزرگ کرده بود( جمعیت کشور ۳۰ میلیون) بعد از سال‌های که ایران همش ۱۵ میلیون بود، یا یه تغییر قدرت بی‌ خون ریز، که شاه بی‌ خونی ریزی رفت،
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:22
sepherdad - سیدنی - استرالیا
2--اما اینکه چرا انقلاب شد, راستش تا حالا ندیدم یا جای نخوندم که برات لینکشو بذارم و اگر بخوام برات حقیقت رو بگم, شاید یا باور نکنی چون توی اون زمان نبودی و جو اون موقع رو احساس نمیکنی‌ و خیلی‌ هم سخته که اون همه مطلب رو یه جای نوشت، اما به تور خلاصه بهت میگم شاه یه کارهایی‌ بزرگی کرده بود، نمیدونم خودش میدونست یا نه!! شاه از نظر ما همیشه یه فرد نظامی بود که راست ایستاده بود! ما شاه رو نه میشناختیم نه می‌‌دیدیم،، سالی‌ یه بار عید یه پیامی میداد و دیگه خبری ازش نبود جز عکسش توی کلاس‌های مدرسه یا مجسمه هاش توی میدونها, اما چرا نفرت از شاه?، چرا مردم ما دیگه از احمدی‌ نژاد که تا همین یک سال پیش کشور و نابود کرد حرفی‌ نمیزنن اما هنوز از شاه بعضا گله دارن?، اول باید اینرو بفهمی که همه از شاه انتظار دارن!!، شاه چه بخواد چه نخواد پدر خانواده هست، وظیفه پدر تامین بچه هست! وظیفه بچه‌ها خواستن و ناز کردن و ناممنون بودن هست!!
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:34
sepherdad - سیدنی - استرالیا
3--توی خونه‌ها صحبت از برنامه برای تعطیلات سال آینده بود، در روز یه فحشی هم به شاه میدادیم، اینکه کی‌ رفته لندن چه پیراهنی اورده، کی‌ ماشین نوع خریده و از این حرفا ,,اما این شاه بی‌ همه چیزی که بش میگفتم شاهنشاه بد جوری روی اعصاب همه بود!!! از ما انتظار کار کردن هم داشت!!۳ جریان در داخل و ۳ جریان در خارج هم بر علیه این مرد متحد شدن، اینجا بود که نیاز به حمایت ما پیدا کرد همون قشر متوسطی که خودش ساخته بود اینکه ما چه کردیم رو خودت بهتر میدونی‌
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 19:00
sepherdad - سیدنی - استرالیا
4-- اما چیزی که نمیدونی‌ مثلا دختر همسایه ما که تازه دیپلم گرفته بود با حقوق اولش یه پیکان خریده بود, از بانک قرض گرفته بود, اما حاجی فلانی‌ به دلیل بی‌ سوادی نمیتونست گوهینامه رانندگی بگیره!!، به خاطر شرع هم نمی‌خواست از بانک وام بگیره خلاصه بد جور توی دهن بازاری‌ها خورده بود نه سواد داشتن نه بازار بی‌ ثبات میشد که پولی‌ به جیب بزن، از ماشین حساب و اینجور چیزها هم سر در نمی‌‌آوردن. حسابی‌ ترسیده بودن، منتظر فرصت بودن!! وقتی‌ دیدن دختر همسایه ما چادر سر کرد رفت راهپیمای دیگه کار شاه تموم بود، کمونیستها حسابی‌ همرو شسته شو داده بودن: زن رو عروسکی!! برده مد!! و این حرفهای انسان دوستانه کمونیستها !!و عقب مانده های کمونیست با بازار یکی شدن و ..
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 19:00
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
مفت بیاد مفت هم میره، دل‌ خوش بوده که پیش عده‌ای احمق محبوبه ، احمق‌ها امروز دوست هستند و فردا دشمن
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 21:45
میهن پرست ایرانی - تهران - ایران
در اینکه شاه از خمینی بهتر بود و کارای خوب کم نکرد شکی نیست .اما خدایی چراما ایرانیا همیشه از طرف همه نظر خودمونو به همه بسط میدیم چرا همیشه یه اقا بالاسر میخایم حکومتی که یکی اون بالا بشینه و واسه بقیه تعیین تکلیف کنه و نشه بکشیش پایین به چه دردی میخوره چرا همیشه اربابو رعیتی رو ترجیح میدیم حتی اگه خود خدام بخاد حرف زور بگه نباید بپرستیش چون لیاقت پرستشو نداره.برای شاه به عنوان یه مرد احترام قاعلم و برای همه شما هموطنا فقط چون یک رای دارید نه بیشتر از حق رایتون برای هر کس تقدس سازی نکنید همه قابل نقد و اشتباهن چون اگه ازشون بت بسازید دیگه از مقام انسانی جداشون کردین.همه پادشاهان تا زمانی که برای کشور مفید باشند باید نگهشون داشت به محض سرپیچی باید صندلی رو از زیرشون کشید و جاشونو به یه ادم منتخب مردم داد.پس بت نسازید صدام ها خمینی ها و...فقط بخاطر تعصب و جهل شکل گرفتن .درود بر ازادی درود بر شایسته سالاری ودرود بر دموکراسی و جاوید ایران ازاد
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 23:05
trust - بوشهر - ایران
درود بر مصدق لعنت بر محمد رضا که بحرین دو دستی به عربا داد
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 06:40
hezbollah90 - رشت - ایران
smart292 - ونکوور - کانادا. دوست عزیز مثه اینکه شما مساله رو خیلی جدی گرفتی!! کامنت 6000 تومنی!! با کامنت دادن تو یه سایت مثلا چه اتفاقی میفته مملکت فردا عوض میشه ، فردا رژیم نابود میشه یا حفظ میشه!!!شما معلومه که اصلا از فضای مملکت خبر نداری ، من جواب شما رو نمیدم ، از همین دوستانی که ایران هستن و ضدانقلاب و ضد نظام هستن اصلا کسایی که میخوان جنگ مسلحانه راه بندازن علیه نظام میخوام جواب شما رو بدن ، شما خیییییییلی پرتی حاجی!!
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 09:42
hezbollah90 - رشت - ایران
آدم واقعا تعجب میکنه از بعضیها ، همش ادعای روشنفکری ، دموکراسی خواهی ، آره هر کس نظر مخالف داشت حرفشو بزنه ما گوش میکنیم ، فقط حرررررررف!!! من نه شاه دیدم نه انقلاب ، ولی با اظهار نظر آدمهایی که خودشون رو ذوب شده شاه میبینن میتونم بفهمم این استبداد که میگن زمان شاه بود یعنی چی !!! من نمیگم نظام کنونی از آسمان اومده و هیچ ایرادی نداره ، ولی میخوام بدونم فرق شما که اینقدر داد آزادیخواهی میزنید و تحمل شنیدن حرف غیر ندارید با آدمی مثله احمدی نژاد چیه!! آدم نمیدونه چی بگه به بعضیها! خدا آخروعاقبت ماایرانیها رو ختم به خیر کنه!
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 09:50
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
انقدر گفته شد نور به قبرش بباره که خودش تبدیل شده به چیزی مثل کوه نور. زنده باد رضا پهلوی عزیزمان. تنها یادگار به حق و به جا. دقت کردید؟ نگفتم رضا شاه، بلکه رضا پهلوی. به همین سادگی‌. با سواد، با هوش، با احساس و درک بالا از مصائب و مسائل امروز ایران. تنها راه نجات.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 11:52
Azadikhah - تكسل - هلند
حاصل انقلاب اسلامی ایران: هزاران میلیارد دلار دزدی سران حکومت,میلیون جوان کشته در جنگ ,هزاران کشته به دست حکومت,میلیون‌ها انسان دچار اختلال روحی روانی,میلیون‌ها انسان در فقر و فلاکت, میلیون‌ها انسان معتاد به مواد مخدر,خود فروشی,اکثر منابع طبیعی نابود,بد نام‌ترین کشور جهان,نابود‌ترین اقتصاد,بیش از چند میلیون.آواره غربت. رواج بی‌اخلاقی در بین مردم و .. بود!خوب حالا خودتون قضاوت کنید.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 13:32
trust - بوشهر - ایران
45 هزار مستشار آمریکایی در ایران بودند. یکی از آن مستشاران که بخش نفت در اختیار او بود؛ زمانی که انقلاب نزدیک پیروزی رسیده بود داشت فرار می‌کرد. شاه دستور داد که به آن یک قالیچه با ارزش هدیه بدهند و او هم بسته‌ای به عنوان هدیه به شاه فرستاد. زمانی که بسته را باز کردند در آن دستمال کاغذی‌های توالتی است که این نامرد خودش را با آنها پاک کرده و برای شاه فرستاد. یعنی این‌گونه بالاترین مقام یک کشور را تحقیر می کردند.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 20:44
kurosh-h - گوتنبرگ - سوئد
نیکلای رومانف آخرین تزار روسیه و خانواده اش از کشور نتوانستند خارج شوند و با قصاوت سلاخی شدند. شاه از لحاظ سیاسی یک مهره سوخته بود و متاسفانه ماندن و یا رفتنش از ایران تاثیری در روند انقلاب نمی انداخت. وقتی که طبقه متوسط هم به او پشت کردند.سرنوشت او مشخص شد. روحش شاد
‌پنجشنبه 24 بهمن 1392 - 01:53
تیردادسورنا - ایران - ایران
trust - بوشهر - ایران اینقدر پای کانالهای ج.ا نشین ..مخصوصا شبا !
‌پنجشنبه 24 بهمن 1392 - 05:59
کبالت3 - کرج - ایران
افلاطون -تهران بابک -زحمت شستشو شما رو هم دیگران باید بکشن ؟ برو جوق جعفر آباد خودت رو هفت آب کن بعد بیا پای روضه حاج ممرضا کبلائی.
‌پنجشنبه 24 بهمن 1392 - 19:58
mammal - لندن - انگلیس
trust - بوشهر - ایران...... ایران بعد از فروپاشی شوروی کلی‌ دانشمند آنها را خرید و در شهرک‌هایی‌ نزدیک یزد و کرمان و اصفهان شهرک درست کردند با تمام امکاناتی که آنها لازم دارند، برای همین آنها تو شهر‌ها نمیان و مردم آنها را نمی‌بینن و مردم فکر میکنند که این صنعت نظامی کار سپاه هست، این نظام غیر از دروغ چیزی نداره بگه، به قول شما جنوبی‌ها لاف میزنند
جمعه 25 بهمن 1392 - 00:04
تیردادسورنا - ایران - ایران
کبالت3 - کرج - ایران کربلایی پس این صنایع مادری که براش انقلاب کردی چی شد؟ 35 سال گذشت! رفتی بوقلمون بیاری کلاغ مرده آوردی!
جمعه 25 بهمن 1392 - 06:28
fafa316 - تهران - ایران
با سلام چونکه نسل عوض شده کسی از ماها اون دوران رو ندیدیم عده ای می خوان چهره ای مثبت به این خاندان خودپرست بدن فرح و بر و بچه هاش هم ساکت ننشستند ولی جوون ایرانی که پخمه نیست ساده بگم به خدا از چندین نفر اوضاع اون دوران رو پرسیدم ساده ترین امکانات تلفن-تلویزیون-آب و برق و جاده وجود نداشت حتی زمان پدر محمدرضا سرباز های روسها تو ده ما تخم مرغ می خوردند مملکت دست ایرانیها نبود الان هم ملت راضی است آخوندها باشند تا اینکه روس و انگلیس و آمریکایی بیاد برامون دستور بده بحث خیلی زیاده مجال کم
جمعه 25 بهمن 1392 - 10:58
samad agha75 - ایران - ایران
کتاب هایی را که میگویم از کتابخانه ملی یا هر جایی تهیه کنید و اگر میخواهید شهر را شلوغ کنید بر سر این کتابها فریاد کنید که گوینده تاریخند و اکثر نویسنده های آنان از مخالفان شاهنشاه آریامهر. کتابها: دایرت المعارف اسلامی، جلد یازدهم، صفحه ۴۱۰. تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران؛ انقراض قاجاریه، نوشته ملک الشعرا بهار، جلد اول از چاپ اول صفحه ۳۵۱. خاطرات محمد مصدق. سیر تحول صنعت نفت در ایران و خاور میانه؛ نوشته دکتر منصورکشفی، چاپ دوم، صفحه ۱۳۶. ایران در عصر پهلوی؛ نوشته دکتر مصطفی الموتی، جلد هفتم، صفحه ۱۵۲. و با تشکر فراوان از کدبان مهدی شمشیری که گرد آورنده اصلی مطالب تاریخی هستند و من فقط قسمت هایی به آنان افزوده، یا قسمت هایی از آن کاسته ام تا در حوصله خوانندگان دراید..
جمعه 25 بهمن 1392 - 17:26
danial nabi - استكهلم - سوئد
نوکر بی‌ چون و چرای انگلیس و آمریکا، هنوز براتون جا نیفتاده، بابا شماها دیگه گیر ۳ پیچین،
جمعه 25 بهمن 1392 - 23:08
کبالت3 - کرج - ایران
تیرداد- پدرش رو که 35 سال پیش از دست داد خودشم حتما تا حالا سیاه حاج ممرضا رو در آورده و شوهر کرده شوما نگران نباش کبلائی.
شنبه 26 بهمن 1392 - 16:01
تیردادسورنا - ایران - ایران
کبالت3 - کرج - ایران کربلایی نه جانم باباشو از دست نداد! عده ای اومدن زیر ابروشو بردارن زدن چشماشو هم کور کردن! شوهرش هم طلاقش داد رفت پی کارش الانم حالا لب خیابونا میشینه کاسه گدایی دستش میگیره گدایی میکنه!..ولی خودمونیم سال 57 عجب ترکوندین..که از اون سال ملت انقلابی و همیشه در صحنه هم کاسه گدایی دستش میگیره میره توی صف تا مثلا برنج هندی سرب دار جلوش بندازن! به قول خشایار مستوفی..نه غلام!؟ ببخشید نه کبلایی؟!
یکشنبه 27 بهمن 1392 - 04:14
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.