عراقچی: آمریکا یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به ایران قرار داد

عباس عراقچی وزیر خارجه ایرانرادیو فرانسه: عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۲٧ اکتبر (۶ آبان)، آمریکا را به «مشارکت در عملیات اسرائیل علیه ایران» متهم کرد و گفت که دولت تهران خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت شده است.

یک روز پس از حملات هوایی اسرائیل به اهداف نظامی ایران، عباس عراقچی وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت شده است.


نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ به شورای امنیت، اقدامات اسرائیل را «نقض جدی حاکمیت و تمامیت ارضی» ایران و «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل»، عنوان کرده است.

عباس عراقچی در این زمینه گفت: «برگزاری نشست فوری شورای امنیت فرصتی است که ما و دیگر کشورهایی که دغدغه امنیت منطقه را داریم، نگرانی‌های خود را اعلام کنیم، اگرچه با وجود آمریکا و برخی دیگر از کشورها امیدی نیست که نتیجه‌ای از شورای امنیت در جهت کاهش تنش حاصل شود».

وی همچنین آمریکا را به مشارکت در حمله اسرائیل به ایران متهم کرد و گفت: «مشارکت آمریکایی‌ها در عملیات اسرائیل علیه ایران کاملاً برای ما روشن است و حداقل آن این است که واشنگتن یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی این رژیم قرار داد و تجهیزات دفاعی که از قبل برای این رژیم فرستاده بودند، برای مشارکت در این عملیات بوده است.»

وزیر امور خارجه ایران با متهم کردن آمریکا به مشارکت در عملیات اسرائیل در غزه و لبنان، افزود: «رژیم اسرائیل بدون آمریکا هیچ توانی در منطقه ندارد چون این جنایت‌ها با سلاح‌های آمریکایی انجام شده و همراه با حمایت سیاسی آمریکا در محافل مختلف بوده است.»

عباس عراقچی همچنین میزان محکومیتی که از سوی کشورهای مختلف چه در منطقه و فرامنطقه در ارتباط با حمله اسرائیل علیه ایران صورت گرفته را «قابل توجه» دانست.

ارتش اسرائیل بامداد شنبه ۲۶ اکتبر (۵ آبان)، اعلام کرد که سه موج حمله را علیه چندین سایت نظامی و تأسیسات موشک‌سازی ایران انجام داده است.

ساعاتی پس از آن، روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل بامداد شنبه «نقاطی از مراکز نظامی در استان های تهران، خوزستان و ایلام» را هدف حمله قرار داده و «آسیب‌های محدودی» به برخی از نقاط وارد شده است.

در پی تشدید تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو و در حالیکه نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها و تبدیل شدن آن به یک جنگ تمام‌عیار دیگر در منطقه افزایش یافته است، شماری از کشورهای جهان از جمله فرانسه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، پاکستان و عراق، خواستار کاهش تنش‌ها و حداکثر خویشتن‌داری برای حفاظت از امنیت و ثبات در منطقه شده‌اند. نخست‌وزیر بریتانیا و وزیر دفاع آمریکا نیز از ایران خواسته‌اند که به حمله اسرائیل پاسخ ندهد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
بله، جنگنده‌های اسرائیل هم ضمن استفاده از این کریدور فضایی ، سر راه در کره ماه توقف کوتاهی‌ کردند و چای و قهوه نوشیده، به پرواز ادامه دادند!
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
مزخرف محض میگه و اگر جز این بود تعجب داشت.کنترل آسمان عراق دست آمریکا نیست،دست خود دولت عراق هست و آمریکا فقط در یک سری نقاط خاص حضور و کنترل داره.این زر زر ها برای این هست ادعا میکردند عراق کنترلش دست ماست و فلان و بهمان و الان مشخص شده هیچ قدرتی در آنجا ندارند.
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.