ایده استقرار یهودیان در نوار غزه؛ برخی مقام‌های اسرائیل از بیرون راندن فلسطینی‌ها حمایت کردند

یورونیوز: گروهی از اسرائیلی‌ها، از جمله چند مقام دولتی و نماینده پارلمان این کشور در تجمعی که توسط سازمان «ناحالا» در کیبوتص بئری، در نزدیکی مرز غزه برگزار شد، درباره برنامه‌های خود برای مهاجرت به نوار غزه، سخن گفتند.

برخی از حاضران در این رویداد خواستار تسهیل فرآیند مهاجرت به باریکه غزه و بیرون راندن فلسطینی‌ها از آنجا شدند. کیبوتص بئری از جمله مناطقی بود که در روز هفت اکتبر سال ۲۰۲۳ مورد حمله جنگجویان حماس قرار گرفت.


آوی با شوهر و سه فرزندش کوچکشان در این تجمع شرکت کرده است، او به خبرنگار اسکای نیوز می‌گوید: «این برای ما یک افتخار خواهد بود.» او و خانواده‌اش برنامه دارند که به غزه بروند، هرچند هنوز نمی‌داند چه زمانی این امکان فراهم می‌شود، اما امیدوار است به‌زودی و به محض فراهم شدن امنیت این جابجایی صورت بگیرد.

البته آوی تنها نیست، اسرائیلی‌های دیگری در این تجمع حضور دارند که مشتاق به ورود به غزه و تصاحب این سرزمین به نام خود هستند. رشیت، دختر یک سرباز اسرائیلی که ماه‌ها در نوار غزه خدمت کرده و اکنون در لبنان می‌جنگد، با دوستانش در این گردهمایی حضور پیدا کرده است.

او می‌گوید: «این سرزمین ماست. در تورات آمده که این خانه ماست، حق ماست که اینجا زندگی کنیم. بسیاری از سربازان جان خود را به خاطر این هدف از دست داده‌اند. آن‌ها برای چیزی بزرگ‌تر جان فدا کردند و ما هم باید ادامه‌دهنده راه آن‌ها باشیم.»

او تأکید می‌کند که این تعهد نه‌فقط برای سربازان بلکه برای خانواده‌هایشان هم است. اما وقتی پرسیده می‌شود که در این میان، تکلیف فلسطینی‌هایی که در حال حاضر در غزه زندگی می‌کنند چه خواهد شد، پاسخ می‌دهد: «باید همه‌شان را بکشیم. و اگر دولت این کار را نمی‌کند، ما خودمان آن‌ها را از این سرزمین بیرون می‌کنیم. این حق ماست و سزاوار آن هستیم.»

بوریس، که خود را از فعالان حزب لیکود معرفی می‌کند نیز می‌گوید: «در طول تاریخ، کشورهایی که در جنگ شکست می‌خورند، سرزمین‌شان را از دست می‌دهند.»

اگرچه ایده‌ی استقرار مهاجران اسرائیلی در نوار غزه قبلاً حامیان زیادی نداشت، اما اکنون سیاستمداران راست‌گرا با اشتیاق از آن پشتیبانی می‌کنند. این حمایت نشانه‌ای از عزم آن‌ها برای نه‌تنها شکست حماس، بلکه تغییر شرایط منطقه است.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، در کیبوتص بئری حضور دارد تا از این طرح‌ها پشتیبانی کند و صراحتاً از خروج فلسطینی‌ها از غزه حمایت می‌کند. آریل کالنر، نماینده مجلس از حزب لیکود نیز در این رویداد حاضر شده و بر اهمیت استقرار شهرک نشینان برای رسیدن به «پیروزی کامل» در جنگ تأکید دارد و می‌گوید تحقق این پیروزی، با تأسیس شهرک‌هایی در شمال غزه عملی می‌شود.

در این میان دانیلا وایس، فعال ۷۹ ساله‌ای که نیم‌قرن به توسعه شهرک‌های یهویی نشین در کرانه باختری پرداخته، طی سخنرانی در این تجمع مدعی شد که بیش از ۳۳۰ شهرک را بنیان گذاشته و اکنون تمرکزش را بر نوار غزه گذاشته است.

او می‌گوید: «این مسیر آسانی نبوده است. ما تجربه زیادی درباره نحوه اجرای سیاسی، چگونگی تعامل با سیاستمداران و چگونگی تشویق پیشگامان به سکونت در جایی که سرزمین آن‌هاست، به دست آورده‌ایم. هرچند زندگی در آنجا دشوار است اما ما می‌توانیم به آن‌ها بیاموزیم که چگونه با شرایط کنار بیایند.»

در مقابل میکال فرکتمن، یکی از معترضان به برگزاری این رویداد با خشم می‌گوید: «از دیدن سیاستمداران لیکود در این مراسم شوکه شدم؛ این حضور یعنی دولت از این ایده حمایت می‌کند. کاری که آن‌ها می‌خواهند انجام دهند غیرقانونی است و کشور را از نظر اخلاقی به نابودی می‌کشاند. هنوز ۱۰۱ گروگان در دست دشمن است، و اینجا دارند از چنین ایده‌هایی حمایت می‌کنند.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.