حلزون‌ها را بگذار روی صورتت و بخواب؛ حلزون‌تراپی، مد جدید آرایشگاه‌ها چیست؟

ایران وایر: تارا روشنی

«حلزون تراپی» یکی از شیوه‌های نسبتا جدیدی است که به ادعای برخی آرایشگران باعث پاکسازی، شادابی، رفع چین و چروک و حتی درمان جای جوش و لک‌های پوستی می‌شود؛ روشی که مورد تایید اغلب پزشکان متخصص پوست نیست و در کلینیک‌های درمانی کاربردی ندارد.


شهروندخبرنگار «ایران‌وایر» پای صحبت آرایشگرانی که از این روش برای پاک‌سازی پوست مشتریان خود استفاده می‌کنند و همچنین پزشکان متخصص پوست نشسته است.

***
نیم ساعتی که آرام دراز کشیده، چشم‌هایش را بسته و چهار حلزون روی صورتش حرکت می‌کنند و با ماده‌ای که از آن‌ها ترشح می‌شود، صورتش را لزج می‌کنند. راس ۴۵ دقیقه، خانم آرایشگر حلزون‌ها را بر می‌دارد و به «شیما» می‌گوید: «چشمهایت را باز کن، آرام از جایت بلند شو و اجازه بده ماده لزج خشک شود، آن وقت با آب صورتت را بشور. کار حلزون تراپی این جلسه هم تمام شد.»

حلزون تراپی مورد تایید اغلب پزشکان متخصص پوست نیست و در کلینیک‌های درمانی کاربردی ندارد، اما بسیاری از آرایشگران در سالن‌های زیبایی شمال تا جنوب تهران و سایر شهرهای ایران، آن را انجام می‌دهند.

نمونه آن، تبلیغات یکی از سالن‌های زیبایی محله تجریش در اپلیکیشن دیوار است که در آن ادعای حلزون‌تراپی با کلاژن‌دهی بالا شده، در این تبلیغ  آمده است: «حلزون با کلاژن‌دهی بالا باعث ترمیم پوست و جای جوش می‌شود و به شفاف شدن پوست شما کمک زیادی می‌کند. »
یکی از افرادی که  مدت‌هاست در یک سالن زیبایی در شمال تهران این کار را برای مشتریان  انجام می‌دهد، می‌گوید : «اول باید روی صورت ماسک گذاشته شود بعد حسابی پوست را ماساژ داد و در آخر هم سه تا چهار حلزون را روی پوست گذاشته و اجازه دهیم نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه (بسته به هدفی که از این کار داریم) روی پوست حرکت کنند و ماده‌ای که حاوی کلاژن است از خودشان ترشح کنند.

تمام این فرایند حدود یک ساعت زمان می‌برد و هزینه هر جلسه هم ۵۰۰ هزار تومان است. معمولا پکیج‌های ما ۱۰ جلسه‌ای و حدود پنج میلیون تومان است، ولی اگر پکیج را یکجا همان اول بخری، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حساب می‌کنم. البته که برای خدماتی مثل برطرف شدن چین و چروک، جای جوش و تیرگی دور چشم، به جلسات بیشتری نیاز است. »

او در خصوص اینکه آیا همان حلزونی که برای یک نفر استفاده می‌شود برای نفر بعدی هم استفاده می‌شود یا خیر، می‌گوید: «من تعداد زیادی حلزون دارم، شاید حدود ۵۰ تا. برای همین یک سری حلزون را بلافاصله برای نفر بعدی استفاده نمی‌کنم، بلکه پس از اتمام کار آن‌ها را با محلول خاصی که از فروشنده حلزون‌ها گرفتم شست‌وشو داده و ضدعفونی می‌کنم و حداقل ۲۴ ساعت بعد دوباره استفاده می‌شود.»

میزان استقبال از حلزون‌تراپی در سالن‌های زیبایی، ظاهرا شغلی به نام «پرورش و فروش حلزون» هم برای عده‌ای که دنبال کسب درآمد از هر راهی هستند، فراهم آورده است. نمونه آن «جواد»، ساکن رشت است که در سراسر ایران مشتری دارد و حلزون‌هایش را به تمامی شهرها پست می‌کند.

او می‌گوید: «هر بسته حلزون پنج تایی سالم و تمیز، ۲۵۰ هزار تومان است. نیاز به نگهداری خاصی هم ندارد. یک گلدان سفالی برایش بگذار، کمی هم سبزی و کاهو به‌همراه آب بهش بده و در جای خیلی خنک از آن‌ها نگهداری کن. فقط حواست باشد این موجودات به گرما خیلی حساس هستند و در دمای بالا می‌میرند. اگر چند روز خانه نیستی، حتما آن‌ها را در یخچال نگهداری کن. برای شست‌وشو هم از آب بدون کلر باید استفاده کنی تا همیشه تمیز و سالم بمانند. ماده ضدعفونی کننده خاصی برایشان وجود ندارد، فقط همان آب بدون کلر یا آب مقطر. »

یکی دیگر از افرادی که ادعا می‌کند در حلزون‌تراپی تبحر زیادی دارد و شش سال است به‌صورت سیار به این کار مشغول است و مشتریان زیادی در شهرهای مختلف دارد و مرتب به این شهرها سفر می‌کند، «نرگس» است.

او می‌گوید: «هفته آینده عازم کاشان هستم .آنجا ۱۵ مشتری دارم که ماهی دوبار به آن‌ها سر می‌زنم و برایشان حلزون‌تراپی انجام می‌دهم. هزینه هر جلسه ۸۰۰ هزار تومان است، من دو ساعت برای هر جلسه مشتری وقت می‌گذارم و در واقع یک فرایند درمانی کامل را برایش انجام می‌دهم.»

او فرایند کارش را این‌طور توضیح می‌دهد: «ابتدا پوست مشتری را تمیز می‌شویم، سپس با چند ماسک مخصوص حسابی ماساژ داده و اجازه می‌دهم پوست آرام و ریلکس شود، بعد پوست را با چند گیاه خوشبو بخور داده و در انتها چهار تا پنج حلزون تمیز را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار می‌دهم تا کلاژن ترشح کنند. بعد از اینکه ماده لزج که همان کلاژن است خشک شد، پوست را با محلول پاک کننده تمیز می‌کنم.»

او مدعی است که حلزون‌هایش کاملا تمیز و کارش کاملا بهداشتی است: «حلزون‌های من کاملا بهداشتی هستند. برایشان خاک مخصوص گرفته‌ام، با آب مقطر حمام‌شان کرده و یک‌بار قبل و یکبار هم بعد از استفاده هر برای مشتری، آن‌ها را ضدعفوفی می‌کنم. از آنجایی‌ که آن‌ها بسیار ظریف و حساس هستند، همیشه در دمای مناسب از آن‌ها نگهداری کرده و اجازه نمی‌دهم دچار آسیب و بیماری شوند.»

حلزون‌تراپی اما کمتر مورد تایید پزشکان است و تقریبا در هیچ مطب پزشک یا کلینیک زیبایی از آن استفاده نمی‌شود. دکتر «ن»، متخصص پوست و زیبایی در تهران می‌گوید:  «هر موجود زنده می‌تواند مبتلا به بیماری شود، افراد عادی هم که متوجه بیماری موجودات مانند حلزون نمی‌شوند، بنابراین اگر حلزون آلوده و بیمار روی پوست فردی حرکت کند، امکان انتقال بیماری نیز وجود دارد.»

او تاکید می‌کند که استفاده از مواد و ترکیبات غیربهداشتی بر روی پوست می‌تواند منجر به عفونت، بیماری و دیگر مشکلات پوستی شود: «حلزون‌تراپی یکی از کارهایی است که افراد به اشتباه برای زیبایی و جوان‌سازی پوست‌شان انجام می‌دهند.

این روش هیچ مبنای علمی ندارد و تاکنون هم مجوزی برای انجام آن صادر نشده، به همین دلیل هیچ پزشکی حاضر به انجامش نیست و آن را تایید نمی‌کند. شاید از ترشحات حلزون در تولید برخی کرم‌ها و محصولات آرایشی استفاده شود، اما استفاده مستقیم از آن روی پوست و نتیجه درمانی گرفتن تنها ادعایی بیش نیست و کسی تاکنون آن را ثابت نکرده است.»

حلزون‌تراپی مورد تایید پزشکان متخصص پوست نیست، اما هر روز ده‌ها حلزونی که معلوم نیست به بیماری مبتلا باشند یا نه، توسط برخی آرایشگران روی پوست مشتری‌ها به حرکت درمی‌آید و میلیون‌ها تومان پول را روانه جیب آن‌ها می‌کند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.