در خواست ٣٩ نماینده مجلس برای «تغییر دکترین دفاعی» ایران

دویچه وله: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ارسال نامەای توسط ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس به شورای عالی امنیت ملی با موضوعیت "تجدید نظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی" خبر داد.

حسنعلی اخلاقی امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت، "از آن رو که امروز دیگر هیچ سازمان بین‌المللی و حتی کشورهای مدعی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانند اسرائیل را کنترل کنند، بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی باید تقویت شود".


این نماینده مجلس مشخص نکرده کە منظور از "تغییر" دکترین دفاعی جمهوری اسلامی چیست.

اما او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر "حرام‌بودن سلاح هسته‌ای" را دکترین دفاعی جمهوری اسلامی خوانده و گفتە این فتوا "محفوظ" است "چرا که در ادبیات فقه امامیه زمان و مکان در تغییر احکام دخالت دارد و همچنین احکام ثانویه می‌تواند جای احکام اولیه را بگیرد".

این درخواست در حالی طرح می‌شود کە عباس عراقچی در ماه مه سال جاری میلادی با اشارە بە آنچه "افزایش تنش‌های هستەای" خواندە بود، تاکید کرد کە "تهدیدهای اسرائیل دیگران را مجبور می‌کند که در موضع هسته‌ای خود تجدیدنظر کنند".

عباس عراقچی که اکنون در رأس وزارت خارجه قرار دارد، در آن زمان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی بود.

پیشتر نیز کمال خرازی، رئیس همین شورا تهدید کردە بود که احتمال دارد حکومت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود. او گفتە بود: «اگر اسراییل جسارت و تهدید کند ما ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر کنیم.»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گذشتە بارها تاکید کرده کە ایران از زمان شکست مذاکرات هسته‌ای به طرز چشمگیری به ساخت بمب اتمی نزدیک‌تر شده است.
یک نماینده مجلس: باید برای افزایش بازدارندگی، سلاح هسته‌ای بسازیمپس از ارسال نامەای توسط ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس به شورای عالی امنیت ملی با موضوعیت "تجدید نظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی"، یک نماینده مجلس اعلام کرد کە "باید برای افزایش بازدارندگی، سلاح هسته‌ای بسازیم".

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مجلس در واکنش بە اظهارات برخی مقامات و رسانه‌های اسرائیلی درباره هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای، نفتی و پالایشگاه‌های ایران، در گفت‌وگو با وبسیات دیده‌بان ایران گفت: «درخواست ما از مسئولان این است که دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی تغییر کند. ما برای دفاع از خود و امنیت کشور با صلاح‌دید رهبری رویکرد هسته‌ای را تغییر داده و به سمت همان سلاحی می‌رویم که آنها دارند، ساخت سلاح هسته‌ای گزینه ایران برای ایجاد بازدارندگی است.»

این نماینده مجلس افزود کە اگر خامنەای "فتوای ساخت سلاح هسته‌ای را تغییر دهد، ساخت سلاح هسته‌ای برای ما آسان خواهد بود".

او همچنین تصریح کرد اگر اسرائیل امنیت انرژی ایران را بە خطر بندازد، "تمام تاسیسات نفتی" اسرائیل و کشورهای متحدش برای جمهوری اسلامی "هدف مشروع" خواهند بود.

صباغیان بافقی در ادامە صحبت‌های خود تاکید کرد کە "داشتن یا نداشتن سلاح هسته‌ای انتخاب خود ماست و نیازی به اجازه هیچ کشوری برای ساخت سلاح یا توسعه توانمندی دفاعی و موشکی خود نداریم".

صحبت‌های این نماینده مجلس در حالی مطرح می‌شود کە در دو دهه گذشتە قدرت‌های غربی بە خصوص ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های شدیدی علیه برنامه‌های هستەای و موشکی جمهوری اسلامی وضع کردەاند.

تلاش برای رفع این تحریم‌ها و ارتباط با جامعه بین‌الملل یکی از وعدەهای  اصلی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کنونی ایران در دوران انتخابات بود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله