وزیر دفاع اسرائیل: ضربات سنگین به حزب‌الله ادامه دارد؛ غافلگیری‌های بیشتری در پیش است

العربیه: ارتش اسرائیل اعلام کرد که محمد یوسف عنیسی، یکی از مسئولان ارشد حزب‌الله در بخش تولید موشک‌های نقطه‌زن، در جریان حمله هوایی به بیروت ترور شده است. عنیسی یکی از مهم‌ترین افراد در تولید موشک‌های حزب‌الله محسوب می‌شد. او بیش از 15 سال سابقه عضویت در حزب‌الله داشت و تخصص او در طراحی تسلیحات بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که ارتش این کشور ضربات سنگینی به حزب‌الله وارد کرده و این حملات همچنان ادامه خواهد داشت. او اضافه کرد که اسرائیل برنامه‌های بیشتری دارد و برخی از این برنامه‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند. به گفته او، هدف این عملیات‌ها نابودی کامل زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان است که برای حمله به اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.


همچنین، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در جریان حملات روز گذشته، ساختمان‌های اطلاعاتی حزب‌الله هدف قرار گرفته و محمد رشید سکافی، مسئول ارتباطات حزب‌الله، کشته شده است. در همین روز، آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرد خضر الشهابیه، فرمانده ارشد حزب‌الله در منطقه «کشتزارهای شبعا»، نیز در حمله‌ای دیگر کشته شده است.
حمله اسرائیل به گذرگاه مرزی لبنان و سوریه
همزمان با این حملات، ارتش اسرائیل درباره استفاده حزب‌الله از گذرگاه مرزی بین لبنان و سوریه برای جابه‌جایی تسلیحات هشدار داده بود. در پی این هشدارها، بامداد جمعه جنگنده‌های اسرائیلی به گذرگاه «المصنع» در منطقه بقاع حمله کردند. این گذرگاه یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی بین لبنان و سوریه محسوب می‌شود و تخریب جاده‌های بین گذرگاه‌های «جدیده یابوس» و «المصنع» به قطع این مسیر منجر شد.

به گفته علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان، این حمله در نزدیکی مرز لبنان و سوریه اما در داخل خاک لبنان رخ داده و باعث ایجاد گودالی به عمق چهار متر شده است. او افزود که این مسیر از اهمیت حیاتی برای عبور و مرور هزاران نفر و انتقال کمک‌های انسانی برخوردار است و اکنون بسته شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حملات با هدف جلوگیری از استفاده حزب‌الله از معابر مرزی برای جابه‌جایی تسلیحات انجام شده و از دولت لبنان خواست تا نظارت دقیق‌تری بر این گذرگاه‌ها داشته باشد.

در پاسخ به این حملات، حزب‌الله روز جمعه اعلام کرد که نیروهایش با آتش توپخانه، تجهیزات و سربازان اسرائیلی را در منطقه مارون الراس در جنوب لبنان هدف قرار داده‌اند و خسارت سنگینی به اسرائیل وارد کرده‌اند. همچنین، این شبه‌نظامیان وابسته به ایران، از انجام حملات موشکی به شهرهای صفد و حیفا در شمال اسرائیل خبر داد.

در همین راستا، ارتش اسرائیل تأیید کرد که 20 موشک از سمت لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده که اکثر آن‌ها توسط پدافند‌های دفاع موشکی رهگیری و بخشی از آن‌ها در مناطق باز فرود آمدند. رسانه‌های محلی از اصابت برخی از موشک‌ها به مناطق جنوبی حیفا و قیساریه خبر داده‌اند.

همچنین، مؤنس کلاکش، مدیر بیمارستان مرجعیون در جنوب لبنان، اعلام کرد که در اثر یک حمله هوایی اسرائیلی، انفجاری در نزدیکی بیمارستان رخ داده و کادر درمانی بیمارستان برای حفظ امنیت تخلیه شده است. او افزود که هیچ‌کدام از کارکنان بیمارستان آسیب ندیده‌اند، اما تصمیم به تخلیه موقت بیمارستان گرفته شد تا وضعیت امنیتی منطقه روشن شود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.