نرخ دلار در ایران وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد

 ادامه روند افزایشی قیمت ارز و طلا در ایرانرادیو فردا: همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از احتمال حمله متقابل اسرائیل به ایران، روند صعودی قیمت ارز و طلا در ایران همچنان ادامه دارد.

در حالی‌که چهارشنبه یازدهم مهرماه، بازار ارز ایران با نرخ ۶۱ هزار و پانصد تومان برای هر دلار آمریکا بسته شده بود، از صبح پنجشنبه روند افزایشی نرخ برابری ارزهای خارجی ادامه یافت و در لحظه تنظیم این گزارش در ساعات پایانی کار بازار، بهای هر دلار آمریکا به ۶۳ هزار تومان نزدیک شده است.


بر این اساس، بهای فروش هر دلار آمریکا در بازار تهران به ۶۲ هزار و ۷۵۰ تومان و هر یورو به ۶۹ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است. این در حالی‌است که طی ماه‌های اخیر و پیش از حمله موشکی ایران به اسرائیل، در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بوده‌ است.

در همین روز، بهای فروش هر سکه طلای بهار آزادی هم به ۴۳ میلیون و دویست هزار تومان و هر سکه معروف به «امامی» هم به ۴۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اقتصادی ایران، قیمت خودروهای تولیدی در ایران هم طی روزهای اخیر پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل شاهد افزایش بوده‌ است و از جمله، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ سه صفر در بازار آزاد به ۶۳۵ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک هم به ۹۴۰ میلیون تومان رسیده است.

همزمان افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و مصرفی هم در ایران بار دیگر شتاب گرفته است.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا سه‌شنبه دهم مهرماه با اعلام افزایش قیمت برنج، نامه سرگشاده انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور را منتشر کرد.

این انجمن، رسوب «۱۰۰ هزار تن برنج»‌ در گمرک و کاهش عرضه برنج وارداتی در بازار را موجب افزایش قیمت‌ها دانسته است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم مربوط به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در مردادماه سال جاری به ۳۴.۸ درصد رسیده است و بالاترین تورم خوراکی هم مربوط به گروه غذایی «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» بوده است.

در همین حال دولت مسعود پزشکیان از ارسال نامه درخواست بررسی مجدد پرونده جنجالی «اف‌ای‌تی‌اف» به مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر می‌دهد.

پیشتر و در سال ۱۳۹۹ اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌رغم اصرار حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت، با بررسی دوباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف مخالفت کرده بودند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، رفع موانع عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف،‌ نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی ایران را تسهیل کرده و با برداشتن فشار از روی بازار ارز، می‌تواند به کاهشی‌شدن روند قیمت‌ها در بازار منجر شود.

مخالفان تصویب این لوایح در ایران اما می‌گویند در صورت تصویب آن‌ها، کمک‌های مالی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به تهران،‌ یا آنطور که جمهوری اسلامی می‌گوید «محور مقاومت»، با مشکل مواجه خواهد شد.

گروه ویژه اقدام مالی به‌دلیل امتناع جمهوری اسلامی از انجام اقدامات راهبردی، ایران را در فهرست سیاه خود قرار داده و به همه کشورها اختیار داده است که در نقل و انتقال‌ مالی با تهران به طور مستقل اقدام کنند.

این نهاد فرادولتی، که سیاست‌ها و استاندارد‌های مبارزه با جرایم مالی،‌ به‌خصوص در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم را طراحی و ترویج می‌کند، تصریح کرده که تا زمانی که تهران نواقص موجود را برطرف نکند، همچنان در فهرست سیاه باقی خواهد ماند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان
افزایش نرخ دلار رو به اونایی بگید که از موشک پرونی جمهوری نکبت خرذوق شده بودند
‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.