ترامپ: آماده مذاکره با ایران در مورد توافق هستەای جدید هستم

دویچه وله: دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد کە آماده است با ایران "به دلیل تهدید ناشی از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای" در مورد حصول یک توافق جدید هستەای مذاکره کند.

دونالد ترامپ، و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر (پنجم مهر ماه)، در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت کە آماده مذاکره با ایران در مورد یک توافق هستەای جدید است.


او در پاسخ بە سوالات خبرنگاران آماده نشد جزئیات بیشتری بیان کند، اما وجود دور جدید مذاکرات را "به دلیل تهدید ناشی از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای ضروری" دانست.

در همین حال دونالد ترامپ در پاسخ بە پرسش دیگری در مورد "معاملە" با ایران گفت: «مطمئنا این کار را انجام خواهم داد. ما باید به توافق برسیم، زیرا عواقب آن تحمل‌ناپذیر است. ما باید معامله کنیم.»

با توجه بە اینکە دونالد ترامپ بە داشتن موضع سرسختانه علیه جمهوری اسلامی شهرت دارد و در زمان ریاست‌جمهوری خود از توافق هستەای موسوم بە برجام خارج شدە است، این گفتەهای او بازتاب زیادی در رسانەهای جهان داشتە است.
"تهدیدهای امنیتی تهران علیه ترامپ"
این گفتەهای ترامپ در حالی است کە در روزهای گذشتە نهادهای امنیتی آمریکا از تهدیدات تهران علیه جان دونالد ترامپ خبر دادند.

ترامپ در واکنش بە این تهدیدها روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر گفت که اگر جمهوری اسلامی در آسیب رساندن به او نقش داشته باشد باید "تکه‌تکه" شود.او که اخیراً هدف سوءقصد قرار گرفت، روز سه‌شنبه تأیید کرد که در شرایط تشدید خصومت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، جانش مستقیماً از سوی ایران تهدید می‌شود.

ترامپ در یک رویداد تبلیغاتی در کارولینای شمالی گفت که دو تلاش برای ترور او انجام شده که از آنها مطلع است و "ممکن است" ایران در آن‌ها نقش داشته باشد.

او افزود: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، به کشور تهدیدکننده که در این مورد ایران است، اطلاع می‌دادم که اگر شما به این شخص آسیبی برسانید، ما بزرگترین شهرها و خود کشورتان را تکه‌تکه خواهیم کرد.»

ترامپ ادامه داد که او و ایالات متحده "به طور مستقیم توسط ایران تهدید شده‌اند" و پیام محکمی باید به مسئولان در تهران برسد که در صورت دخالت در توطئه‌هایی برای کشتن یا آسیب رساندن به رئیس‌جمهور یا نامزد ریاست جمهوری آمریکا، عواقب بسیار شدیدی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

او گفت: «بهترین راه برای انجام این کار این است که از طریق دفتر رئیس‌جمهور اعلام کنید که اگر حمله‌ای به رؤسای جمهور سابق یا نامزدهای ریاست جمهوری انجام دهید، کشور شما نابود خواهد شد.»
دونالد ترامپ و برجام
ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بر توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی به توافق رسید. پس از او دونالد ترامپ این توافق را "بدترین توافق تاریخ آمریکا" توصیف کرد و در ماه مه ۲۰۱۸ از برجام خارج شد.

پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تحریم‌های لغو یا تعلیق شده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دوباره اعمال شد. هدف از این تحریم‌ها وارد کردن "فشار حداکثری" بر ایران عنوان شد.

سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای (بریتانیا، فرانسه و آلمان) پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وعده دادند با راه‌اندازی ابزار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینس‌تکس، امکان بهره‌مند شدن ایران از منافع اقتصادی برجام را فراهم کنند.

یک سال بعدتر ایران در سالروز خروج آمریکا از برجام اعلام کرد از آنجا که کشورهای اروپایی برای کاهش فشار تحریم‌ها اقدامی نکرده‌اند انجام بخشی از تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد.

این کاهش تعهدات در مرحله نخست عدم پایبندی به سقف تعیین شده برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده به میزان حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم بود. این اقدام ایران با واکنش تند مقامات آمریکایی روبرو شد. واکنش‌ها و اقدامات ایران تنها محدود بە این مسئلە نبودە است و در یک سال گذشتە تنش غرب با ایران بر سر برنامە هستەای و موشکی جمهوری اسلامی یکبار دیگر بە اوج رسیدە است.
دونالد ترامپ هشتم مه ۲۰۱۸ فرمان اجرایی خروج از توافق هسته‌ای را امضاء کردتوافق ترامپ جایگزین توافق برجام
اگر چه ترامپ از توافق هستەای خارج شد، اما هیچ وقت گزینە مذاکره با ایران و وجود یک "معاملە" جدید را رد نکرد. او حتی معتقد بود کە هدف از تشدید تحریم‌ها، وارد کردن "فشار حداکثری" بر جمهوری اسلامی و کشاندن این کشور پای میز مذاکره برای دست یافتن به یک توافق جامع جدید است.

ترامپ چند ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٠٢٠ ایالات متحده و پس از آزادی مایکل وایت، ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا که دو سال در ایران زندانی بود، ضمن تشکر از جمهوری اسلامی، با اشاره به مذاکراتی که به تبادل زندانیان میان دو کشور انجامید به مقامات جمهوری اسلامی توصیه کرد برای مذاکره بر سر یک "توافق بزرگ" منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر نباشند.

در آن زمان برخی از رهبران جهان نیز از این گفتە ترامپ استقبال کردند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا در آن زمان از رئیس جمهوری آمریکا خواست توافق هسته‌ای با ایران را با توافق جدیدی که مورد نظر خودش باشد جایگزین کند.

این موضوع باعث واکنش مقامات جمهوری اسلامی شد. حسن روحانی، رییس‌جمهوری وقت ایران در واکنش بە گفتەهای جانسون گفت: «این آقای نخست‌وزیر در لندن، نمی‌دانم چه جوری فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم و طرح ترامپی را اجرا کنیم، ترامپ جز نقض عهد و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی چه کاری کرده است؟»

با این حال ترامپ، حتی پس از شکست در مقابل بایدن، در مورد این ایدە خود گفتە بود: «اگر پیروز انتخابات می‌شدم، در عرض یک هفته پس از انتخابات با ایران به توافق می‌رسیدم».

در حال حاضر نیست مشخص نیست کە اگر دونالد ترامپ برنده انتخابات شود، دقیقا چه برنامەای برای توافق با جمهوری اسلامی دارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
تا موقعی که مردم نفهمند، ایران همیشه گوشت قربانی خواهد بود
جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
۳۶
dannni - سوئد، سوئد
معلومه خرفت شده این یارو ته به اینکه دیروز تهدید کرد ایران شهرهاش نابود کته ته الان می‌خواهد توافق کنه سن هشتاد سال برای سیاستمداران دوران خرفت است نا چنتا از اینها داریم
جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
۴۲
paksan - ایران، ایران
قطعا توافقی که با بخش تندرو جمهوری خواه انجام بشه بسیار معتبرتر از توافق با دمکراتهاست و امیدوارم خامنه ای اینو فهمیده باشه که دمکراتها ضعیفند همانطور که باید خود خامنه ای تندرو مسئول توافقات باشه تا بعد توافق بد یا خوب گردن بگیره و مثل دفعه قبل تفاله هاش از همون ابتدا دنبال موشک پرانی و ترساندن طرف مقابل برای انجام ندادن توافقات نباشند. سپاه و خامنه ای احمق دفعه قبل دقیقا روز توافق دست به آزمایش موشک زد خوب این لجبازی جوابش انجام ندادن و سخت کردن و طولانی کردن رفع تحریمها بود که جالبه عمال خامنه ای و خامنه ای شاکی بودن چرا طرف مقابل کامل انجام نمیده چرا پولا نمیاد چرا نمیتونیم خرید کنیم و بانکها کار نمیکنند… بله این جواب اون انگشت تو چشم کردنهاست ولی یه عده احمق خودشون میگن نه ربطی نداره و…
جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +508ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +405شاهزاده رضا پهلوی: کشتار ۷ اکتبر اسرائیل و ۱۴۰۱ ایرانیان معترض، یک مجرم دارد و آن هم علی خامنه‌ای است
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +185صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +153وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +149محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +139وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +136علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +128قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +127نتانیاهو در سازمان ملل: به ظالمان تهران پیامی دارم هیچ جایی در ایران نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد