معاون اقتصادی استانداری تهران از اضافه شدن یک میلیون تبعه خارجی به جمعیت تهران خبر داد

اخراج شماری از اتباع خارجی از ایران در مرز افغانستان؛ دولت و نهادهای حکومتی به تسامح و ناکارایی در امر ورود و سازماندهای اتباع متهم می‌شوند؛ عکس از آرشیو دویچه وله: محمد علی‌مهری، معاون اقتصادی استانداری تهران،از اضافه‌شدن یک میلیون تبعه خارجی به جمعیت استان تهران خبر داده است.

علی‌مهری که در یک میزگرد اقتصادی روز دوشنبه ۱۹ شهریور درتلویزیون دولتی صحبت می‌کرد، گفت که در فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ حدود یک میلیون نفر از شهروندان خارجی این استان پرجمعیت اضافه شده است.


او همچنین افزود جمعیتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر هم از استان‌های دیگر به تهران مهاجرت کرده‌اند.

به گفته علی‌مهری، به طور میانگین سالی حدودا ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه‌ شده است.

تراکم بیشتر جمعیت در تهران از نظر کارشناسان موجب فشار بیشتر بر زیرساخت‌های شهری است. افزایش جمعیت اتباع خارجی بدون برنامه‌ریزی مناسب، فشار مضاعفی بر خدمات شهری از جمله مسکن، حمل‌ونقل، بهداشت و آموزش وارد می‌کند. اسکان  بسیاری از اتباع در مناطق محروم و با زیرساخت‌های ضعیف نیز مشکلاتی همچون تشدید حاشیه‌نشینی و رشد مناطق غیررسمی را در پی دارد.

 وجود این اتباع به‌ عنوان نیروی کار ارزان نیز به گفته صاحبنظران  فرصت‌های اقتصادی برای اتباع فراهم کند که بدون ساماندهی و نظارت کافی، می‌تواند به بروز مسائل اقتصادی همچون بی‌عدالتی در دستمزدها و اشتغال غیرقانونی منجر شود. ایجاد سازوکارهایی برای قانونی‌سازی اشتغال اتباع و تضمین حقوق آنها نیز مسائلی هستند که مدیران شهری تهران و دولت کمتر به آنها توجه کرده‌اند.

علیرضا فخاری، استاندار تهران، روز ۱۰ شهریور در مصاحبه‌ای با اشاره به اهمیت  مسئله اسکان و اشتغال اتباع گفت که  در حوزه اشتغال، تعریف و تعیین محل، نوع، کیفیت و میزان شغل در دستور کار است و مسؤولان به وظایفشان عمل می‌کنند و متناسب با اطلس استقرار جمعیت تعریف لازم صورت می‌پذیرد و خارج از قاعده‌ای که برای استقرار تعریف می‌شود کسی حق ندارد در آن محدوده‌ها استقرار پیدا کند و خدماتی که در اختیار اتباع قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر اینکه اتباع غیرمجاز باید به سرعت کشور را ترک کنند، گفت که این افراد از خدمات محروم خواهند بود و هزینه‌ها مترتب بر حوزه‌های شهری و غیر شهری در محل‌هایی که اتباع غیر مجاز وجود دارند به طور قطع از آنها اخذ خواهد شد.

با توجه به آماری که معاون اقتصادی استانداری مطرح کرده و شمار بالای واردشدگان به تهران و سایر نقاط ایران مشکلاتی دارد که با توصیه‌ها و تهدیدهای استاندار شاید قابل حل نباشد، به خصوص که برخی از مقام‌ها و نهادهای دولتی متهم شده‌اند که با انگیزه‌های سیاسی و جمعیتی آگاهانه بر بازبودن مرزها و ورود اتباع چشم خود را بسته‌اند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.