عباس آخوندی : وزیر خارجه مسعود پزشکیان روابط بین‌المللی میان کشورها را نمی فهمد

 عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دولت روحانیرادیو فرانسه: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی در یادداشتی در شبکه "ایکس" تلویحاً سیاست خارجی اعلام شده از سوی عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت مسعود پزشکیان، را ادامه‌دهنده بی ثباتی سیاسی در  داخل و خارج دانسته که به تبع نمی‌تواند رشد اقتصادی را که اولویت دولت چهاردهم اعلام شده تأمین کند.

او اهداف اعلام شده از سوی عباس عراقچی را آرزوها و اوهام زیان آور و  ناشی از بی اطلاعی از جهانی شدن و مناسبات بین‌المللی میان کشورها خوانده و افزده است که به همین خاطر این اهداف مصداق سیاست نیستند. آخوندی در ادامه از مسعود پزشکیان خواسته است که تا دیر نشده اهداف اعلامی عباس عراقچی را تغییر بدهد.  


عباس آخوندی در آغاز یادداشت خود یادآوری کرده است که حل مسائل اقتصادی کشور بدون پایان دادن به بی ثباتی در کشور ناممکن است و استقرار ثبات در جامعه بدون ثبات در سیاست خارجی دست نیافتنی است.

او گفته است که در نتیجه این دو بی ثباتی نرخ تورم در کشور طی پنج سال گذشته همچنان بالای ٤٠ درصد مانده و کسری بودجه نتیجه همین نرخ تورم بالا، یعنی روند نزولی سرمایه گذاری در ده سال گذشته، خروج پیوسته سرمایه از کشور، رشد اقتصادی صفر درصد  و عدم جبران استهلاک سرمایه بوده است.

عباس آخوندی سپس با اشاره به این سخن پزشکیان که کشور نیازمند دویست میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از جمله صد میلیارد دلار سرمایه خارجی است گفته است که شرط لازم تأمین سرمایه گذاری ثبات در کشور است که بدون تضمین ثبات در سیاست خارجی متحقق نمی شود.

عباس آخوندی در ادامه افزوده است که سرمایه گذاری نیازمند ثبات سیاسی و سیاستی بادوام و قابل اعتماد است و آنچه وزیر امور خارجه دولت پزشکیان در زمینه سیاست خارجی پیشنهاد کرده تشدیدکننده بی ثباتی است و ریشه آن خطای تحلیلی بنیادینی است که جهانی شدن یا واقعیت به هم پیوسته ارتباطات بین‌المللی کشورها را نمی فهمد. عباس آخوندی همچنین گفته است که سیاست اعلامی درباره اروپا دقیقاً موجب تشویق هم‌پیمانی هر چه بیشتر اروپا و آمریکا در برابر ایران می شود.

عباس عراقچی در نخستین اظهارات خود به عنوان وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی صریحاً گفت که سیاست خارجی این کشور همچون گذشته در هماهنگی با میدان (سپاه پاسداران) تعریف و اجرا خواهد شد و تنش و اختلاف میان ایران و آمریکا رفع ناشدنی است و تنها می‌توان آنها را مدیریت کرد و تعامل با اروپا اولویت جمهوری اسلامی نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
عباس آخوندی و عباس عراقچی هر دو نفرشان بیسواد علوم سیاسی هستند ، ج.ا اگر باقی بماند ایران را بر باد خواهند داد .
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +504ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +402شاهزاده رضا پهلوی: کشتار ۷ اکتبر اسرائیل و ۱۴۰۱ ایرانیان معترض، یک مجرم دارد و آن هم علی خامنه‌ای است
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +182صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +148محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +146وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +133علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +132وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +125قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +121وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم