چرا برخی افراد شادتر هستند؟

العربیه: با اینکه شادی با متغییرهای روانی- اجتماعی و زیستی افراد مربوط است که با رفاه، رضایت از زندگی، کامیابی و پیشرفت فردی همراه هستند اما در اغلب مواقع افرادی در موقعیت‌های یکسان میزان شادی متفاوتی دارند و بطور مشخص برخی افراد شادتر از بقیه هستند.

«خود تنظیم‌گری» نیز سبب می‌شود تا افراد خود را برای انجام فعالیت‌های کسل‌‌کننده یا معمولی تشویق کنند و درنتیجه از انجام این کارها احساس شادی کنند.


پرفسور رابرت والراند که این تحقیق زیر نظر او انجام شده می‌گوید:« ما می‌دانیم که اشتیاق همسو برای سلامت روان مفید است اما می‌خواستیم بدانیم مردم چگونه از آن برای انجام کارهای معمول و رومزه استفاده می‌کنند و برای انجام هرکاری انگیزه مثبتی دارند. برخلاف باور رایج آنها دیوانه نیستند که از کارهایی مانند خانه‌داری یا ظرفشویی لذت ببرند بلکه خود را تشویق می‌کنند که از انجام این کار خوشنود باشند.»

در این تحقیق که سالها به‌طول انجامیده و در شماره اخیر ژورنال انگیزش و هیجان منتشر شده است، پژوهشگران در مطالعه نخست 409 جوان را مورد بررسی قرار دادند.

آنها در چهار زمینه درس خواندن، سرگرمی‌ها، رابطه عاطفی و معاشرت با دوستان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در مطالعه دوم بر روی 516 جوان، کسانی که مصمم‌تر بودند با کارهای روزمره و معمول بهتر سازگار شده و تلاش می‌کردند خود را از انجام این کارها راضی نگه دارند، در نتیجه این خودانگیزشی سبب می‌شد که این افراد شادتر به نظر بیایند و از سلامت روان بهتری برخوردار شوند.

در مطالعه سوم، به 251 دانشجوی آمریکایی، آزمون‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی عرضه شد. درحالی که کسانی که اشتیاق وسواس‌گونه داشتند انگیزش منفی و مثبت نسبت به این آزمون‌ها نشان دادند، کسانی که اشتیاق همسو داشتند بیش از همه واکنش مثبت از خود بروز دادند و انتظار نتایج بهتری داشتند.

در مطالعه چهارم، 526 جوان از نظر ویژگی‌های شخصیتی مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج نشان داد کسانی که خودمختاری و خودمصمم بودن آنها بیشتر از دیگران است، اشتیاق بیشتری برای انجام فعالیت‌های معمول و روزمره از خود نشان می‌دهند، بنابراین با مشکلات بهتر کنار می‌آیند.

و سرانجام در مطالعه پنجم، 255 جوان فعالیت‌های خود را در طول هفت روز از نظر مشارکت در انجام امور معمول مانند کارهای خانه و میزان رضایت از آن مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان داد که هرچقدر احساسات و انگیزش افراد برای انجام این کارها بیشتر بود میزان سلامت روان آنها در طول یک دوره شش ماهه مورد بررسی بهتر بود.

پژوهشگران در این تحقیق می‌گویند «شادی» اکتسابی است و باید آن را یاد گرفت، کسانی که می‌توانند حتی در موقعیت‌های کسل‌بار یا دشوار به خود انگیزه شاد بودن بدهند، می‌توانند در پیشبرد اهداف خود و بطریق اولی بهبود بهداشت روان خود موثرتر از دیگران باشند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۹
iran1 - آرلون، بلژیک
من همیشه شاد بودم، در بی پولی، امیدوار به آینده، مشکلات من یکی از زمانی شروع شد که جامعه اطرافم فهمید یک مرد مجرد قراره زندگیش آروم بشه، شانزده ساله گیر کردم تو این خراب شده ای که بهش مهاجرت کردم، با مریضی هام که عمدا برام درست کردن نه راه پیش دارم نه پس، بجای کمک برای خروج تمام شیاطین اینجا رو هم گذاشتن که اوضاعم بدتر بشه. این زمانیه که می فهمیم خیلی از انسانها دست شیطان رو هم از پشت بستن، خودشون زندگی های شیک، سهم ما مریضی و جنگ برای حداقل ها.
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +504ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +402شاهزاده رضا پهلوی: کشتار ۷ اکتبر اسرائیل و ۱۴۰۱ ایرانیان معترض، یک مجرم دارد و آن هم علی خامنه‌ای است
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +182صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +148محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +146وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +134علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +133وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +128قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +121وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم