چرا می‌گویند تلگرام یک «دارک وب در جیب شما» است؟

تصویری که یک عضو یکی از کانال‌های مربوط به مواد مخدر منتشر کردهنویسنده: جو تایدی ، خبرنگار سایبری،بی بی سی:
حدود ۹ ماه پیش، زمانی که داشتم درباره موضوعی تحقیق می‌کردم، به گروهی در تلگرام اضافه شدم که فعالیت‌ آن بر فروش مواد مخدر تمرکز داشت.

بعد از آن به یک کانال دیگر درباره هک کردن، و سپس به یکی دیگر اضافه شدم که موضوعش کارت‌های اعتباری دزدی بود.


متوجه شدم تنظیمات تلگرام من به افراد اجازه می‌دهد بدون نیاز به اجازه من، مرا به کانال‌های خود اضافه کنند، در حالی که لینک‌ها و هرزنامه‌ها از طریق این شبکه‌های فعالیت‌های مجرمانه به صورت گسترده هم‌رسان می‌شدند.

تنظیمات تلگرام را همان‌طور نگه داشتم تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد و در عرض چند ماه به ۸۲ گروه مختلف اضافه شدم.

بعد از مدتی تنظیمات را تغییر دادم تا این روند متوقف شود، اما حالا هر بار که وارد می‌شوم، با هزاران پیام جدید در ده‌ها گروه غیرقانونی بسیار فعال روبر می‌شوم.

دستگیری مدیرعامل میلیاردر تلگرام در فرانسه، بحثی را درباره موضوع نظارت بر محتوای این اپلیکیشن به راه انداخته است.

پاول دوروف به عنوان مظنون به هم‌دستی در فراهم کردن امکان معاملات غیر قانونی، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و گسترش تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان در تلگرام، در دادگاه متهم شده است.

شکی نیست که اعمال مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم رخ می‌دهد، اما تجربه من نشان‌دهنده مشکلی گسترده‌تر بود که بسیاری از مجریان قانون سال‌هاست درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند.

در اینجا شمه‌ای از فعالیت‌ بعضی گروه‌هایی را که من به آن‌ها اضافه شده‌ام مرور کرده‌ام.

اپلیکیشن تلگرام من به یک مرکز خرید برای هرگونه کالای غیرقانونی تبدیل شده است، بدون آن که من به طور فعال به دنبال فروشندگان جدید بگردم.

تمام این تصاویر در گروه‌ها ارسال شده بودند، و ما نام کانال‌ها را تغییر داده‌ایم تا تبلیغی برای آنها نباشد.

گروه کارت‌خوان‌ها (۱۵۷۰۰ عضو) کپی کارت‌های اعتباری دزدی را می‌فروشند و و به سراسر جهان ارسال می‌کند. تصاویر و ویدئوها نشان می‌دهند که مجرمان با استفاده از کارت‌های تقلبی دستگاه‌های خودپرداز را خالی می‌کنند و دسته‌های پول نقد در دست دارند

کانال «دراگز گاردنز» (۹۱۱۹ عضو) ماریجوانا، بیسکوییت‌های ماریجوانا و ویپ‌های غیرقانونی می‌فروشد. ویدیوها و تصاویر محصولات و نظرات مشتریان به صورت مرتب به اشتراک گذاشته می‌شود

 در کانال «خاطرات و مواد مخدر» (۶۲۵۳ عضو) تقریبا هر نوع ماده مخدر قابل تصور برای فروش ارائه می‌شود و به مجموعه‌ای از کانال‌های تلگرام متصل است که ده‌ها فروشنده در شهرهای مختلف جهان را تبلیغ می‌کنند

گروه «شبکه قاچاق» (۵۰۸۴ عضو) گروهی است که در آن توصیه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و فروشندگان هر چیزی، از داروهای نسخه‌ای گرفته تا کارت‌های اعتباری دزدی و اسلحه را می‌فروشند

انجمن کارت‌های هدیه (۲۳۳۶۹ عضو) بازاری است که در آن کارت‌های هدیه و بن خرید تقلبی برای ایربی‌ان‌بی، هتل‌های ماریوت، خطوط هوایی امریکن ایرلاینز، آمازون، اپل، والمارت و ده‌ها شرکت دیگر فروخته می‌شود

بازار «سپیده‌دم» (۲۲۲ عضو) فروشگاه آنلاینی است که راهنمای آموزش‌ هک، بدافزار، و کارت‌های اعتباری و گذرنامه‌های سرقت‌شده را می‌فروشد
جای تعجب نیست که افرادی مثل پاتریک گری، که پادکستی با موضوع امنیت سایبری دارد، ماه‌هاست تلگرام را به عنوان «دارک وب در جیب شما» توصیف می‌کنند.

دارک وب بخشی از اینترنت است که فقط با استفاده از نرم‌افزار و دانش تخصصی قابل دسترسی است. از زمان راه‌اندازی بازار الکترونیکی «جاده ابریشم» در سال ۲۰۱۱، جریان پیوسته‌ای از وب‌سایت‌هایی وجود داشته که کالاها و خدمات غیرقانونی عرضه می‌کنند.

آقای گری در پادکست «ریسکی بیزنس» درباره دستگیری خبرساز آقای دوروف گفت که تلگرام مدت‌هاست به محل امنی برای جرایم تبدیل شده است.

او گفت: «ما در مورد محتوای سوء استفاده جنسی از کودکان صحبت می‌کنیم، در مورد فروش مواد مخدر صحبت می‌کنیم، و درباره اعمال مجرمانه در سطح دارک وب که آن‌ها هیچ کاری در موردش انجام نمی‌دهند».
تلگرام به مکان محبوب مجرمان برای جلب مشتری تبدیل شده استمجرمان به این دلیل به دارک وب علاقه نشان می‌دهند که می‌توانند در آن ناشناس بمانند. در این شبکه ترافیک اینترنت به شکلی در جریان است که مکان افراد را پنهان نگه می‌دارد و به همین دلیل تشخیص اینکه چه کسی پشت کدام نام‌ کاربری است، بسیار دشوار است.

پژوهشگران شرکت امنیت سایبری اینتل۴۷۱ می‌گویند «قبل از تلگرام، این فعالیت عمدتا در بازارهای آنلاین انجام می‌شد که از خدمات مخفی دارک وب استفاده می‌کردند» اما برای مجرمان سایبری سطح پایین‌تر و کم‌مهارت‌تر، «تلگرام به یکی از محبوب‌ترین مقاصد آنلاین تبدیل شده است».

گروه هکری کیلین، که اوایل تابستان امسال با حمله سایبری به بیمارستان‌های تحت پوشش خدمات سلامت ملی بریتانیا، درخواست باج‌ کرده بود، به شکل قابل تاملی ترجیح داد که داده‌های دزدیده‌شده مربوط به نتایج آزمایش خون افراد را، پیش از وب‌سایت خود در دارک وب، در کانال تلگرامش منتشر کند. خدمات تولید دیپ‌فیک که برای ایجاد تصاویر برهنه جعلی از دختران دانش‌آموز در اسپانیا و کره جنوبی استفاده شده بود، سرویس کامل خود را، از جمله برای پرداخت‌، در تلگرام ارائه می‌دهد.

به نظر می‌رسد برخی از کانال‌های مجرمانه تلگرام که من به آن‌ها اضافه شده بودم، برای مثال در اسنپ‌چت نیز حضور دارند، و فروشندگان مواد مخدر را می‌توان در اینستاگرام هم پیدا کرد، جایی که بدون شک معامله‌ها در چت‌های خصوصی انجام می‌شود.

اما می‌توان دید که فروشندگان مواد مخدر، اغلب کانال‌های تلگرام خود را در سایت‌های دیگر تبلیغ می‌کنند تا مردم را به این پیام‌رسان هدایت کنند.

در ماه ژانویه، پلیس لتونی یک واحد جداگانه تخصصی برای نظارت بر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، با تمرکز بر قاچاق مواد مخدر و مکالمه درباره آن ایجاد کرد و مقام‌های پلیس به طور خاص از تلگرام به عنوان یکی از موارد نگران‌کننده نام بردند.
محتوای مربوط به آزار کودکان
تلگرام می‌گوید که نظارت بر این اپلیکیشن «در چارچوب استانداردهای صنعت» انجام می‌شود، اما این هفته ما شواهدی بر خلاف این ادعا مربوط به حوزه‌ای از جرایم را دیدیم که بسیار کمتر مشهود است (و موردی که من آن را جست‌وجو نکردم) - محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان.

روز چهارشنبه، بی‌بی‌سی دریافت در حالی که تلگرام به بعضی از درخواست‌های حذف از سوی پلیس و سازمان‌های خیریه‌ پاسخ می‌دهد، اما در برنامه‌هایی که هدفشان پیشگیری فعالانه از گسترش تصاویر و ویدیوهای سوءاستفاده جنسی از کودکان است، شرکت نمی‌کند.

این اپلیکیشن عضو «مرکز ملی کودکان گمشده و مورد سوء استفاده» یا «بنیاد دیدبانی اینترنت» نیست، که هر دو با هدف پیدا کردن، گزارش دادن و حذف این گونه محتوا با همه شبکه‌های اجتماعی اصلی همکاری می‌کنند.

انجام ندادن اقدامات کافی برای نظارت بر محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان، یکی از اتهامات اصلی دادستان‌های فرانسوی است.

ژان-میشل برنیگو، دبیرکل آژانس حفاظت از کودکان فرانسه، در لینکدین گفت: «در مرکز این پرونده، فقدان نظارت و همکاری پلتفرم، به ویژه در مبارزه با جرایم علیه کودکان، قرار دارد».

تلگرام به بی‌بی‌سی گفت که به طور فعالانه به دنبال فعالیت غیرقانونی، از جمله سوءاستفاده جنسی از کودکان، در سایت خود می‌گردد. این شرکت گفت که تنها در ماه اوت اقدامات نامعلومی علیه ۴۵۰۰۰ گروه انجام داده است.

دفتر مطبوعاتی این شرکت به سوالات مربوط به این موضوع یا هر موضوع دیگری در این مقاله پاسخ نداد.
همکاری نکردن با پلیس
نظارت تنها بخشی از مشکل تلگرام است. رویکرد آن به درخواست‌های پلیس برای حذف محتوای غیرقانونی و انتقال شواهد، یکی دیگر از موارد انتقادی است.

آن طور که برایان فیشمن، یکی از بنیانگذاران سیندر، یک سامانه نرم‌افزاری فعال در زمینه اعتماد و ایمنی، می‌گوید «تلگرام در سطح دیگری است: به مدت یک دهه یک مرکز کلیدی برای داعش بوده است. محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان را تحمل می‌کند. سال‌ها همکاری معقول با مجریان قانون را نادیده گرفته است. این یک نوع نظارت بر محتوای 'آسان‌گیرانه' نیست؛ این یک رویکرد کاملا متفاوت است.»

برخی ممکن است استدلال کنند که سیاست‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی تلگرام، به این معنی است که این شرکت داده‌های زیادی برای گزارش به پلیس درباره این فعالیت‌ها ندارد. این موضوع در مورد اپلیکیشن‌های فوق خصوصی مانند سیگنال و واتس‌اپ نیز صدق می‌کند.
کارزار آنلاینی برای آزادی آقای دوروف آغاز شدتلگرام هم سطوح مشابهی از حریم خصوصی را به کاربرانی ارائه می‌دهد که می‌خواهند یک «چت مخفی» ایجاد کنند و از همان رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کند که اپلیکیشن‌های دیگر هم به کار می‌برند. این به معنای آن است که فعالیت داخل یک گفتگو کاملا خصوصی است و حتی خود تلگرام هم نمی‌تواند محتوای آن را مشاهده کند.

با این حال، این عملکرد به طور پیش‌فرض در تلگرام تنظیم نشده است، و به نظر می‌رسد که بیشتر فعالیت‌های این اپلیکیشن -از جمله در کانال‌های غیرقانونی که من به آنها اضافه شده بودم- در حالت «مخفی» تنظیم نشده‌اند.

تلگرام می‌تواند تمام محتوا را بخواند و اگر بخواهد آن را به پلیس منتقل کند، اما در شرایط و ضوابط خود بیان می‌کند که این کار را نمی‌کند.

در شرایط و ضوابط شرکت آمده است: «تمام چت‌های تلگرام و چت‌های گروهی بین شرکت‌کنندگان، خصوصی هستند. ما هیچ‌گونه درخواست مربوط به آن‌ها را پردازش نمی‌کنیم».

در ماه ژوئن پاول دوروف به تاکر کارلسون، مجری تلویزیون، گفت که او «تنها ۳۰ مهندس» برای اداره پلتفرمش به کار می‌گیرد.

رویکرد سرد تلگرام در قبال مجریان قانون، موضوعی است که من در حاشیه رویدادهای مطبوعاتی از افسران پلیس مستاصل شنیده‌ام.

مقام‌های فرانسوی در بیانیه‌های خود درباره اتهامات آقای دوروف اشاره کردند که پلیس در آن کشور و در بلژیک، از گذشته با «فقدان تقریبا کامل پاسخگویی تلگرام به درخواست‌های قانونی» مواجه بوده‌ است.

مقام‌های کشورهای دیگر از جمله آلمان نیز درباره همکاری نکردن این اپلیکیشن در حذف محتوای غیرقانونی صحبت کرده‌اند.
آزادی بیان
با وجود تمام انتقاداتی که از رویکرد تلگرام به نظارت محتوا شده، بعضی نگران هستند که دستگیری آقای دوروف پیامدهای نگران‌کننده‌ای داشته باشد.
آقای دوروف اجازه خروج از فرانسه را ندارد و باید به طور منظم به پلیس مراجعه کندسازمان حقوق دیجیتال «اکسس ناو» می‌گوید با نگرانی زیاد تحولات را دنبال می‌کند.

فعالان این سازمان که برای اینترنت آزاد فعالیت می‌کنند، در بیانیه‌ای گفته‌اند که تلگرام «الگویی برای مسئولیت‌پذیری شرکتی نیست» و اشاره کرده‌اند این گروه بارها در گذشته از این اپلیکیشن انتقاد کرده‌ است.

با وجود این اکسس ناو هشدار می‌دهد که «بازداشت کارکنان پلتفرم‌هایی که مردم برای بهره‌مند شدن از حقوق خود در زمینه آزادی بیان و اجتماع مسالمت‌آمیز از آنها استفاده می‌کنند، بدون هم‌خوانی قابل اثبات با اصول حقوق بشر، ممکن است منجر به بیش‌سانسوری شود و فضاهای مدنی را محدودتر کند».

خود تلگرام بارها گفته است «این ادعا که یک پلتفرم یا مالک آن مسئول سوءاستفاده از آن است، بی‌معنی است».

ایلان ماسک، میلیاردر و مالک ایکس (توییتر سابق)، دستگیری پاول دوروف را محکوم کرده و آن را حمله‌ به آزادی بیان توصیف کرده است. او خواهان آزادی آقای دوروف شده است.

برخی از مجرمان در گروه‌های تلگرامی نیز که من الان عضو آنها هستم، همین درخواست را مطرح کرده‌اند و به صورت گسترده تصاویری را با محتوای «دوروف را آزاد کنید» به زبان‌های انگلیسی و روسی هم‌رسان کرده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۰
karaji - کرج ، ایران
اصولا روسیه بخاطر عقب ماندگی از خیلی جهات نسبت به غرب برای جلو افتادن از راه های سنتی خود روسها یعنی تقلب و مافیای تبهکاری استفاده کرده در طی سالها ...حالا فکر کنید هرچیزی که منشا اون روسی باشه الوده به ویروس کثیف تقلب و ریا هست حتی دوستی اونها...البته این به معنی پاک بودن غرب نیست !
دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
۷۴
Butler - سیدنی، استرالیا
حتی حسین شریعتمداریم اینقدر گاو نبود که برای توجیه فیلترینگ تلگرام چنین تیتری تو روزنامه اش بزنه
دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.