استاندار تهران: اتباع غیرمجاز از خدمات شهری و غیرشهری محروم می‌شوند

رادیو فردا: در ادامه اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی علیه شهروندان افغانستان در ایران، استاندار تهران تهدید کرده است که اتباع غیرمجاز از آنچه «خدمات شهری و غیرشهری» خوانده، محروم خواهند شد.

علیرضا فخاری روز شنبه ۱۰ شهریور به خبرگزاری مهر گفت: «اتباع غیرمجاز باید به سرعت کشور را ترک کنند و این طرح در سطح استان تهران، امری جدی و بدیهی است که باید انجام شود».


مسئولان ایرانی از کلمه «اتباع» معمولا برای اشاره به شهروندان افغان که در ایران سکونت دارند، صرف‌نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن حضور آنها استفاده می‌کنند.

در ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی از بازداشت و اخراج اتباع خارجی از ایران در رسانه‌های داخلی منتشر شده بود و گرچه در این گزارش‌ها به تابعیت این افراد اشاره نمی‌شود، اما جمع‌بندی دیگر گزارش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که بیشتر این افراد شهروندان افغانستان هستند.

همچنین اظهارات مقام‌های ایران در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر حساسیت‌ها درباره حضور مهاجران در ایران در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است و موافقان و مخالفان درباره این مسئله با یکدیگر جدال لفظی دارند.

کمتر از یک ماه پیش، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز گفته بود مهاجران «غیرمجاز» باید تا پایان سال خاک ایران را ترک کرده و به کشور خود بازگردند.

به گفته احمدرضا رادان «سیاست و برنامه‌ها مبتنی بر بازگشت تمامی اتباع غیر مجاز است».

حالا استاندار تهران می‌گوید: «مهاجران غیرقانونی از خدمات محروم خواهند بود و هزینه‌های مترتب با حوزه‌های شهری و غیر شهری در محل‌هایی که اتباع غیر مجاز وجود دارند به طور قطع از آنها گرفته خواهد شد.»

او به جزئیات بیشتری درباره این محرومیت، ابعاد آن و منظور خود از «هزینه‌ها» اشاره نکرده است.

علیرضا فخاری همچنین گفته است نیروی انتظامی به شکل روزانه مشغول «پالایش» اتباع مجاز و غیرمجاز است و کسانی که تاریخ اقامتشان پایان یافته است، «باید به سرعت کشور را ترک کنند یا مجوز جدید برای حضور در کشور بگیرند».

مرداد ماه امسال ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که برخورد خشونت‌آمیز مأموران پلیس ایران با یک مهاجر افغان را نشان می‌داد، با واکنش‌های گسترده مواجه شد.

پیش‌تر احمد وحیدی، وزیر کشور ایران گفته بود که در یک سال منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۳ نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از اتباع خارجی «اخراج» شده‌اند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.