دریای خزر در آستانه تبدیل شدن به حوضی از فاضلاب

ایران وایر: «محمدابراهیم رئیسی»، عضو فدراسیون صنعت آب می‌گوید ورود فاضلاب به دریای خزر منجر به افزایش فسفات و نیترات دریاچه شده است و خزر در حال تبدیل شدن به حوضی است که مملو از آب آلوده و فاضلاب است.

او گفته است از یک طرف آلودگی نفتی کشور آذربایجان که به سواحل ما می‌رسد سلامت دریای خزر را تهدید می‌کند و از سوی دیگر فاضلاب شهرهای سواحل داخل کشور وارد دریا می‌شود.


به نوشته ایلنا، او تاکید کرده که فارغ از پیشرفت و پسرفت، دریای خزر درحال از دست دادن خواص اقتصادی خود را از باب تولید موجودات دریایی است و در عین حال رونق سابق را به لحاظ حمل و نقل دریایی ندارد.

رئیسی هشدار داده بیش از اینکه نگران پیشرفت و پسرفت باشیم باید نگران شرایط خدمات اکوسیستمی که دریای خزر به ما ارائه می‌داد، باشیم، به طوری که در حال حاضر تعداد ماهی‌ها کم و به همان نسبت ماهیگیر زیاد شده و این موضوع روی شیلات خزر تاثیر گذاشته است.

عضو فدراسیون صنعت آب با بیان اینکه تغییرات اقلیم، استفاده از آب زیرزمینی و سدهایی که احداث شده در پسروی آب دریا موثر بوده خاطرنشان می کند: «کلیت آثار اقتصادی عقب رفتن خزر  کم‌کم در خلیج گرگان مشاهده می‌شود به طوری که این منطقه در حال تبدیل به منشا گرد و غبار است و حتما به استان‌های ساحلی ضربه اقتصادی می‌زند.»
رئیسی با بیان اینکه گرد و غبار حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان به کشور آسیب وارد می‌کند، متذکر شد که این میزان خسارت یک‌دهم درصد از جی‌دی‌پی کشور است. او خاطرنشان می‌کند: «مازندران و گلستان ۴.۵ درصد از جی‌دی‌پی کشور را دارند و اگر بابت گرد و غبار به این استان‌ها خسارت وارد کند ۲ هزار میلیارد تومان فقط از این قضیه ضرر خواهیم کرد ضمن اینکه اگر فرایند عقب رفتن دریا ادامه داشته باشد بنادر هم باید جلوتر بروند و هزینه اضافه دارد.»

به گفته او همانگونه که تعداد ماهی‌های خزر کاهش پیدا کرده کاهش آب خزر روی درآمد گردشگری استان‌های شمالی نیز تاثیر دارد.

این کارشناس حوزه آب در ادامه به موضوع آلایندگی نفتی که از سوی کشور آذربایجان که وارد خزر می‌شود، اشاره کرده و می‌گوید: «جمهوری آذربایجان در حال برداشت از منابع نفتی خزر است، جهت گردش آلودگی در این دریاچه خلاف جهت عقربه‌های ساعت است و این یعنی اینکه اگر هنگام برداشت نفت آذربایجان؛ آلودگی نفتی وارد دریا شود به طور طبیعی وارد سواحل ایران می‌شود و این مسئله‌ای است که در مذاکرات باید مورد توجه قرار گیرد.»

رئیسی تاکید می‌کند که علاوه بر آلودگی نفتی از سوی آذربایجان؛ مسئله عدم وجود شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی مطرح است که باعث شده فاضلاب وارد دریا شود و این آلودگی را افزایش داده و محیط را برای گردشگری و رشد موجودات دریایی از جمله گونه در حال انقراض فک خزری نامناسب می‌کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۱
اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

کجای ایران رو این ابلهان نشسته قهوه ای نکردن یک جای ....باقی نگزاشتند -دریاچه ها - تالاب ها - سفره های اب زیر زمینی - جنگلها - زمین های کشاورزی یعنی خسارتی که این موجودات رذل و نادان به ایران زدند بمب اتمی نمیتونست به ایران بزنه .
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
۶۰
گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
مطمئنی کار آخوندها ست؟ آیا این امت غیور و دلاور هیچ نقشی در این تپه ها نداشته‌اند؟
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
۵۱
اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا
دوست عزیز وقتی ٤٥ سال از کل دنیا عقب بیافتی ، فرهنگ هم به فنا میره ، شما یک نگاه به همین همسایه جنوبی ایران بکن - امارات - ٤٥ سال پیش کجا بودند و الان کجا هستند - ٤٥ سال فرهنگ سازی کردند - اخوند این موجود حـ... کل ایران نابود کرد - وقتی فرهنگ - علم - دانش از یک ملت بگیری و خرافات تزریق کنی همین میشه - سر منشا اصلیش اخوند دوست عزیز -موفق باشی
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
۶۰
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
دقیقا این عکس العمل رها کردن زباله در سطوح شهرها و مخصوصا در شمال ایران، یکی از نقشه های تخریب فرهنگی ایران و ایرانی ست. اگر ما هم مثل آلمانی ها و اتریشی ها و شهروندان کشورهای اسکاندیناوی به تنهایی در مقابل بی فرهنگی حتی شده با نگاه کردن مدل عاقل اندر صفیه از گسترش بی نظمی و بی فرهنگی جلوگیری کنیم. گوش به حرف انسانهای تهی مغز ندهیم.
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
۶۰
گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
حکومت آخوندها سقوط خواهد کرد و قول بهت میدهم که کسانی سر کار خواهند آمد که بگویند نور به قبر آخوند بباره! این کامنت من را تا عمر داری فراموش نکن و روزش که رسید بیا و بگو که درست میگفتم یا نه!
‌چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.