سرهنگ احمدرضا افشاری، افسر نیروی هوافضای سپاه در حمله پهپادی در سوریه کشته شد

رادیو فردا: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد یکی از افسران نیروی هوای فضا بر اثر جراحات ناشی از یک حمله هوایی در سوریه جان باخته است. تهران ادعا می‌کند که این حمله توسط ائتلاف به رهبری آمریکا انجام شده است.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در پیامی که خبرگزاری‌‌های ایران آن را روز پنجشنبه ۲۵ مرداد منتشر کردند، احمدرضا افشاری را از «متخصصان صنعت هوافضای سپاه در سوریه» معرفی کرد که بر اثر جراحات ناشی از بمباران هوایی کشته شده است.


مقام‌های حکومتی و رسانه‌های جمهوری اسلامی از اعضای سپاه پاسداران که در سوریه فعالیت می‌کنند، با عنوان «مستشار» یاد می‌کنند اما بیشتر آن‌ها عضو نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، هستند و نقش اساسی در فعال نگه داشتن گروه‌های نیابتی وابسته به ایران دارند.

حسین سلامی در «پیام تسلیت» خود اعلام کرده که احمدرضا افشاری در جریان حمله «نیروهای ائتلاف» به سوریه که در نیمه نخست مرداد انجام شد، مجروح و برای انجام اقدامات درمانی به ایران منتقل شد اما به‌دلیل شدت جراحات، روز پنجشنبه جان باخت.
گروهی از نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در استان دیرالزور سوریه که نیروی هوافضای سپاه پاسداران در آن‌جا کشته شده استگروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، پیشتر از کشته شدن پنج شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر اثر یک حمله پهپادی در استان دیرالزور خبر داده بود.

خبرگزاری فرانسه نیز ۲۱ مرداد با استناد به این گزارش اعلام کرد که در این حمله یک خودرو حامل گروه‌های شبه‌نظامی در مرز عراق با سوریه مورد هدف قرار گرفت و خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی جداگانه به نقل از دو منبع امنیتی، کشته شدن پنج تن در این حمله را تأیید کرد.

محل این حادثه شرق استان دیرالزور اعلام شد که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی حضور پررنگی در آن‌جا دارند و تاکنون بارها توسط آمریکا یا اسرائیل مورد هدف قرار گرفته‌اند، اما تاکنون هیچ کدام از کشورهای یاد شده مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌ است.

اسرائیل به ندرت حملات خود به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را تایید می‌کند.

حمله پهپادی ۲۱ مرداد به نیروهای مورد حمایت ایران در پی حمله پهپادی به پایگاه ائتلاف بین‌المللی در «خراب الجیر»، در نزدیکی حسکه در شمال شرق سوریه، رخ داد که طی آن چند سرباز آمریکایی و ائتلاف مجروح شدند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در بیش از یک دهه گذشته، نیروهای نیابتی ایران و حزب‌الله لبنان در حمایت از بشار اسد در سوریه مشغول جنگ هستند. اسرائیل نیز صدها حمله به مقر این نیروها انجام داده است.

حمله هوایی منسوب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین نمونه‌ای از این حملات است که به کشته شدن شماری از نیروهای نظامی ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، انجامید.

ایران به تلافی این حمله، نیمه شب ۲۵ فروردین حملات پهپادی و موشکی بی‌سابقه‌ای را به خاک اسرائیل انجام داد.

تنش‌های منطقه‌ای که پیشتر با جنگ اسرائیل و حماس در غزه تشدید شده بود، از دهم مرداد و در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در جریان سفرش به تهران وارد فاز تازه‌ای شد.

گروه حماس در فهرست تروریستی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

از آن زمان جمهوری اسلامی ایران به شکل مداوم تهدید به اقدام انتقام‌جویانه علیه اسرائیل را تکرار می‌کند و آمریکا می‌گوید انتظار دارد ایران از حمله نظامی احتمالی به اسرائیل در واکنش به ترور اسماعیل هنیه دست بردارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
hamid4053 - اصفهان، اتریش

هر چی از این مزدورهای اشغال کمتر بهتر. یک نظامی واقعی برای وطنش میجنگه و نه برای شخصی عقده ای به نام خامنه ای کثافت چلاغ ان هم در کشوری دیگر. چنین افرادی برای ما ایرانیان اصلأ ایرانی به حساب نمی ایند
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک

روحت شاد ای شهید مدافع در راه حق. راهت ادامه دارد.
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

نوش جان.افسر سپاه اصلا در سوریه دور از ایران چه غلطی میکرده؟ جز عرب پرستی و تروریسم و شر و قصد حمله به اسرائیل؟ و احتمال تقریبا قطعی هلاکتش کار اسرائیل بوده نه آمریکا،آمریکا اصلا در سوریه فعال نیست .اما رژیم دیگه نمیتونه اعتراف کنه اسرائیل هنوز جای قبلی خوب نشده باز بهش ضربه زده 🤣
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
۴۹
Persian2600 - استکهلم، سوئد

به ...چپ همسایم و بدرک. چقدر کیف داره هر روز از این خبرا بشنویم. دم بی بی نتانیاهو جیز❤😂
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
۶۸
sabbas - لندن، انگلستان

آخی!! تفلی ..... حتی نتونست بره ترکیه اون درزی که بیشتر شبیه رودخونه کثیف تایمزه وسط اون دندونای بیریختش را بگیره. بلاخره بازم تبریک.
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
الحمدولله!
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
۵۴
shirzan - برلین، آلمان
این ملاهای جنایتکار چه کردند که بعضی از هموطنان باید از مرگ دیگر هموطن شان خوشحال بشوند.
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
۲۴
فاطی کماندو - قرچک، ایران
نگیر بطمرگ مفت بخور بگو راهت ادامه دارد، برای افغانستان که غلطی نکردی لااقل پاشو هم بکش برو سوریه بلکه در ادامه راه این انگل یک تیری خمپاری چیزی بخوره تو فرق سرت هم تو به آرزوت برسی هم کل بچه های این سایت.
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.