زنان لبنانی در مواجهه با جنگ حزب‌الله و اسرائیل: زندگی و شب زنده‌داری در بیروت



یورونیوز: زنان لبنانی در مورد برجسته‌ترین نیروی سیاسی این کشور - یعنی حزب‌الله - دیدگاه‌ یکسانی ندارند، مخصوصا اینکه در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای به سر می‌بریم و ایران و حزب‌الله هر دو وعده خونخواهی از اسرائیل بابت ترورهای تهران و بیروت را داده‌اند.


افکار عمومی لبنان نسبت به حزب‌الله به عنوان برجسته‌ترین نیروی سیاسی این کشور، متفاوت است.

برخی حمایت قاطع خود از این گروه را ابراز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به شدت با آن مخالفت می‌کنند.

گروه سوم نیز تا حد زیادی نسبت به تنش‌های کنونی با اسرائیل بی‌تفاوت به نظر می‌رسند، حتی اگر حمله راکتی و پهپادی حزب‌الله منجر به حمله اسرائیل به لبنان شود.
در لبنان میزان تنش به قدری محسوس است که برخی از خود می‌پرسند: «آیا اسرائیل به کشور حمله خواهد کرد؟» آن‌ها در واقع نگران این هستند که مبادا حمله حزب الله ممکن است لبنان را وارد یک جنگ تازه کند. با وجود این، زندگی در بیروت به روال عادی خود در جریان است و مردم به کارهای روزمره خود می‌پردازند.

زندگی روال عادی خود را دارد
یک تازه عروس لبنانی که با دامادش مشغول گرفتن عکس‌های عروسی خود بودند معتقد است که «زندگی باید ادامه داشته باشد.» او گفت: «لبنان هر لحظه ممکن است ویران شود، اما ما که نمی‌توانیم تا ابد [برای ازدواج] صبر کنیم.»

او گفت: «در حالی که همه اینجا نفس خود را برای اتفاقات بعدی حبس می‌کنند، اما زندگی در بیروت ادامه دارد.»

جشن عروسی آن‌ها با ۳۰۰ مهمان در همان محله‌ای برگزار می‌شود که تقریبا دو هفته پیش یکی از رهبران مهم حزب الله به نام فواد شکر در آن کشته شد.

حزب الله از سوی برخی از کشورها به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود؛ اما اینجا، در این محله، میزان حمایت از آن همچنان بالا است.

شاید با خود بگویید که این تازه‌عروس از خانواده‌ای محافظه‌کار بود، اما زنان دیگری هم که در یک مهمانی در یک کافه جمع شده بودند، با او اشتراک نظر داشتند.

یکی از آن‌ها گفت «چون ما مردمی هستیم که عاشق زندگی، شب زنده‌داری و شادی هستیم، زیاد نگران نیستیم... به سلامتی شما.»

زن دیگری می‌گوید: «به قول معروف، وقتی در لبنان هستید، باید روز به روز زندگی خود را بگذرانید، بنابراین من باید از امروز خودم نهایت استفاده را ببرم، زیرا هیچ کس نمی داند فردا چه خواهد شد.»

سومین زن هم مردم لبنان را به عنوان «افسرده ترین و شادترین مردم» توصیف کرد و گفت «این در خون ماست.»

مقاومت
در بخشی دیگر از بیروت، هواداران حزب‌الله ظاهر شدند و یک زن محجبه در مقابل مغازه‌ای گفت: «خداوند مقاومت را برای ما حفظ کند و از آن محافظت کند و عمر جوانان (اعضای حزب) را زیاد کند و آن‌ها را قوی کند. آن‌ها قدرت دارند، ما به خاطر آن‌ها وجود داریم و مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، ما همه پشت سر آن‌ها خواهیم بود.»

در مقابل، زنی با پیراهن آبی گفت: «حزب‌الله یک گروه شبه نظامی است. ارتش که  نیست. ما از ارتش، قانون اساسی و حاکمیت قانون حمایت می‌کنیم. ما در کشور خودمان گروگان هستیم و این وضعیت غیرعادی است. آن‌ها به حرف ما گوش نمی‌دهند.»

 وی افزود: «حسن نصرالله در لبنان با کسی مشورت نمی‌کند، او دستورات خود را از ایران و روحانیون حاکم آنجا می‌گیرد.»

فضای انتظار
این منطقه از اواخر ماه ژوئیه که اسرائیل یک فرمانده نظامی برجسته حزب‌الله به نام فؤاد شکر را در بمباران یک ساختمان مسکونی در حومه جنوبی بیروت ترور کرد، در فضای انتظار برای خطر زندگی می‌کند.

ساعاتی بعد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در انفجاری در محل اقامت خود در تهران کشته شد. برخلاف ترور شکر، که ارتش اسرائیل آشکارا مسئولیت آن را برعهده گرفت، اسرائیل انجام هرگونه حمله در داخل ایران یا سایر نقاط خاورمیانه را پس از کشته شدن شکر تکذیب کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
مهدی52 - روتردام، هلند

این جماعت هم فقط ناله و شاش و پشکلشون مال ماست و عشق و صفاشون رو جای دیگه میکنند
‌پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.