روحانی: آیت‌الله خامنه‌ای با انتخاب شمخانی مخالف بود اما از ظریف تعریف کرد

بی بی سی: حسن روحانی می‌گوید در آغاز کارش به‌عنوان رئیس‌جمهور در جلسه‌ای درباره انتخاب وزراء، آیت‌الله خامنه‌ای درباره پیشنهاد محمدجواد ظریف به‌عنوان وزیر خارجه «هیچ نکته انتقادی» نگفت و از او «تعریف» کرد.

وبسایت رئیس‌جمهور پیشین ایران بخشی از خاطرات او را منتشر کرده است که در آن آمده است: «اولین جلسه گفت‌وگو با رهبری درباره وزیران را می‌توانم موفق بخوانم. گرچه در انتخاب برخی وزراء موفق نبودم اما نه‌تنها تأیید رهبری در انتخاب محمدجواد ظریف را به دست آوردم بلکه توانستم پرونده هسته‌ای ایران را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل کنم.»


آقای روحانی گفت یکی از دلایل انتخاب آقای ظریف به‌عنوان وزیر خارجه «رابطه خوب او با دفتر رهبری» بود و «اولین وزیری را که قطعی کردم دکتر محمدجواد ظریف بود».

آقای ظریف در روزهای گذشته از معاونت راهبردی مسعود پزشکیان استعفا داد چون او را «بهانه فشار» به دولت جدید کرده بودند.

آقای روحانی همچنین گفت: «در مذاکرات هسته‌ای دولت هشتم، به قابلیت‌های مذاکراتی او آگاه بودم. گرچه دکتر ظریف از قبل از انتخابات معتقد بود پرونده هسته‌ای ایران لاینحل است و در بن‌بست قرار دارد.»

او گفت اما «من فکر می‌کردم با تکیه بر کاردانی و کارشناسی و مهارت‌های فنی و حقوقی او می‌توانم سیاستگذاری مذاکرات هسته‌ای را تغییر دهم. از سوی دیگر از رابطه خوب ظریف با دفتر رهبری هم بی‌اطلاع نبودم و در مسائل سیاسی داخلی هم او را معتدل و بی‌طرف می‌شناختم.»

آقای ظریف در اسفندماه سال ۱۳۹۷ از وزارت خارجه استعفا داد اما حسن روحانی استعفایش را قبول نکرد.

در آن زمان، حضور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در تهران و دیدارش با سران جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای با حضور قاسم سلیمانی و بدون حضور وزیر خارجه، از جمله دلایل استعفای محمدجواد ظریف عنوان شد.
حسن روحانی: آیت‌الله خامنه‌ای با انتخاب شمخانی مخالف بودوبسایت آقای روحانی در بخش دیگری از خاطرات او در دوران ریاست جمهوری نوشت آیت‌الله خامنه‌ای ابتدا با انتخاب دریابان علی شمخانی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی «مخالف» بود. آقای روحانی می‌گوید خودش بعد از این انتصاب «پشیمان» شد اما «دیگر راه بازگشت مناسبی» وجود نداشت.

آقای روحانی گفت «پیشنهاد اولیه من آقای ناطق نوری بود» که نپذیرفت و محمد فروزنده هم «این مقام را قبول نکردند».

«اگر افرادی مانند آقای ناطق نوری و محمد فروزنده پیشنهاد مرا قبول می‌کردند شاید من هم پرونده [هسته‌ای] را به وزارت امور خارجه منتقل نمی‌کردم. در نهایت رهبری با شرط اینکه من خودم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مسئول پرونده هسته‌ای باشم انتقال پرونده به وزارت خارجه را قبول کردند.»

او می‌گوید انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه از نقاط مثبت فعالیت‌هایش بود که در دولت سیزدهم هم تغییر نکرد.

مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به دستور آقای روحانی در شهریور ۱۳۹۲ به وزارت امور خارجه محول شد که لغو تحریم‌های هسته‌ای از جمله شعارهای دولتش بود.

در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، شورای عالی امنیت ملی این وظیفه را برعهده داشت و دبیر این شورا سرپرستی مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت. آقای روحانی خودش نیز مدتی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی دبیر این شورا و در نتیجه سرپرست مذاکرات هسته‌ای بود.

حسن روحانی درباره انتخاب علی شمخانی به دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت: «او فکر نمی‌کرد من ایشان را معرفی کنم چون دامادشان در جریان انتخابات علیه شخص من فعال بود، اما می‌گفتند دامادش را قبول ندارد و با او رابطه ندارد.»

اما با حضور او «می‌شد عملاً سپاه را، به‌ویژه کادر قدیمی سپاه را، به همکاری فراخواند و از دافعه میان دولت و سپاه پرهیز کرد.»

نام «حسن میرمحمدعلی»، داماد آقای شمخانی و همسر زینب شمخانی، با اتهام پرونده ساخت‌وساز غیرقانونی در لواسان در اطراف تهران مطرح شد.

پس از کناره‌گیری آقای شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی، آیت‌الله علی خامنه‌ای او را به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سیاسی منصوب کرد.

محمود واعظی سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دوره دوم حسن روحانی خرداد ماه امسال با انتقاد از علی شمخانی به روزنامه اعتماد گفته بود حسن روحانی برای برکناری او تلاش کرده بود:

«عوض کردن دبیر همیشه یک توافق بین رئیس‌جمهوری و مقام معظم رهبری است. این توافق حاصل نشد. آقای روحانی چند بار اقدام کردند. حدود پنج شش بار در طول چهار سال آقای روحانی این کار را کردند.»

آقای واعظی در آن مصاحبه دریابان شمخانی را به کارشکنی در برجام متهم کرده و گفته بود اگر دبیرخانه با رئیس‌جمهور همسو بود، امکان احیای برجام در دوران ریاست جمهوری روحانی وجود داشت.

آقای واعظی با انتقاد از «عملکرد گروهی و جناحی» علی شمخانی نوشته بود، او تلاش می‌کرد «نورنیوز را به‌عنوان رسانه‌ دبیرخانه شورا جلوه دهند در حالیکه رسانه یکی از افراد بود».

شورای عالی امنیت ملی از روسای سه قوه و تعدادی از مقامات نظامی و حکومتی تشکیل یافته است و ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور است. دو تن از اعضای این شورا نماینده رهبر جمهوری اسلامی هستند.

طبق قانون اساسی، مصوبات شورای عالی امنیتی ملی پس از تایید رهبر جمهوری اسلامی قابلیت اجرایی می‌یابد.
روحانی: قالیباف گفت دور بعد نامزد ریاست جمهوری نمی‌شومحسن روحانی همچنین گفت سمتی برای محمدباقر قالیباف در نظر گرفته بود: «به آقای محمدباقر قالیباف پیشنهاد کردم معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شود.»

«در ابتدا این پیشنهاد را قبول کرد، اما گفت منتظر تصمیم شورای شهر است و اگر شهردار تهران بماند، می‌تواند بیشتر به دولت کمک کند، اما اگر شهردار نشد به هیئت دولت می‌آید.»

«آقای قالیباف ضمناً بدون آنکه من بحثی کنم گفت در دوره آینده نامزد ریاست جمهوری نخواهد شد.»

حسن روحانی و محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رقیب هم بودند.

پس از آن، آقای قالیباف در هر دور نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۴
Stopmindcontrol - سائو پائولو، برزیل
بدون دلیل نیست که اسم ظریف رو گذاشتن ماله کش اعظم
‌چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +303شاهزاده رضا پهلوی: ناهید و کیمیا هر دو برنده‌اند و رژیم پلید جمهوری اسلامی بازنده است
  • +303علی ضیا: آقازاده‌ها غلط می‌کنند که مهاجرت کنند؛ باید بمانی و در مملکتی که پدرت ساخته، زندگی کنی‌
  • +197مقایسه محل تمرین سنگ‌نورد آمریکایی با محل تمرین سنگ‌نورد ایرانى، تعظیم دربرابر علیپور
  • +182نتانیاهو: دشمنان را می‌زنیم، ما هم برای دفاع و هم برای حمله آماده‌ایم
  • +182طنزی که مردم برای جلسات جمهوری اسلامی در مورد تصمیم گیری برای حمله به اسرائیل ساخته‌اند
  • +178هشدار اسرائیل: به خاک ایران حمله می‌کنیم، حتی اگر حملات جمهوری اسلامی بدون تلفات باشد
  • +134عکس روز: تنها انتصاب تخصصی و شایسته سالار در جمهوری اسلامی
  • +129آواره فلسطینی :«ما را قبل از یهودیان از دست حماس نجات دهید»،«با خون ما معامله کردند»
  • +122ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: اگر ایران به اسرائیل حمله کند پشیمانش می‌کنیم
  • +117شاهزاده پهلوی: رجزخوانی جمهوری اسلامی در حالی است که از تامین آب و برق و سوخت و نان مردم عاجز است