افزایش موارد ابتلا به ۱۷ سرطان مختلف در نسل‌های ایکس و ایگرگ

خطر مرگ و میر در اثر ۵ نوع سرطان در نسل‌های جوان‌تر بیشتر استدویچه وله: یک مطالعه جدید با بررسی ۳۴ سرطان مختلف نشان داد که ۱۷ مورد از انواع این بیماری در میان "نسل‌های ایکس و ایگرگ" نسبت به نسل‌های قبل، افزایش چشمگیر داشته است. نسل ایکس، متولدین اوایل دهه ۱۹۶۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰ و نسل ایگرگ (هزاره)، متولدین اوایل دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ هستند.

به گزارش  نشریه پزشکی "Web MD"، در این مطالعه که به تازگی در مجله سلامت عمومی "Lancet" منتشر شده، محققان انجمن سرطان آمریکا و دانشگاه کلگری در کانادا، داده‌های بیش از ۲۳ میلیون بیمار مبتلا به ۳۴ نوع سرطان را تجزیه و تحلیل کردند.


محققان دریافتند که موارد ابتلا به سرطان‌های پانکراس، کلیه، روده کوچک و کبد در بین متولدین سال ۱۹۹۰ حدود دو تا سه برابر بیشتر از متولدین سال ۱۹۵۵ بوده است. این مطالعه همچنین نشان داد که خطر مرگ و میر در اثر ۵ نوع سرطان از جمله سرطان بیضه، روده بزرگ، آندومتر (گونه‌ای از سرطان رحم)، کبد و مجاری صفراوی در نسل‌های جوان‌تر بیشتر است.

به گفته محققان، نرخ ابتلا به ۱۷ نوع سرطان در میان نسل جوان زیر ۵۰ سال بیشتر از نسل‌های قبل است: سرطان‌های مری، روده کوچک، پستان،‌تخمدان، کبد و مجرای صفراوی، سرطان‌های دهان و حلق غیرمرتبط با "HPV" در زنان،‌مقعد،‌ کولون و رکتوم، رحم، کیسه صفرا، کلیه، پانکراس، پوست، معده، بیضه، سرطان خون و "سارکوم کاپوسی" که پوشش رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی را در مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان دلایل افزایش نرخ سرطان در میان جوانان را تا حدی "ناشناخته" نامیدند، اما به تحقیقات دیگری اشاره کردند که ابتلا به برخی سرطان‌ها را با عوامل محیطی و سبک زندگی مانند چاقی، رژیم غذایی نامناسب، سموم شیمیایی، بدخوابی، سبک زندگی بی‌تحرک، مصرف غذاهای فوق فرآوری شده، چربی‌های اشباع و قند و روابط جنسی پرخطر مرتبط می‌داند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.