حماس اعلام کرد یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه خواهد شد

یحیی سنوار ۶۱ ساله است و در سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله زندانیان بین اسرائیل و فلسطینیان آزاد شد. او در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار داردبی بی سی: حماس که کنترل غزه را در دست دارد اعلام کرده یحیی سنوار، رهبر این گروه در داخل غزه، جانشین اسماعیل هنیه، خواهد شد که اواخر هفته گذشته در تهران هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

انتخاب آقای سنوار به عنوان رهبر سیاسی جدید حماس در حالی اعلام شده است که طی ۱۰ ماه گذشته و از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس، او در انظار عمومی دیده نشده است.


انتخاب آقای سنوار در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافته است و ایران و متحدانش تهدید به انتقام‌جویی بابت کشته شدن اسماعیل هنیه کرده‌اند که آن را به اسرائیل نسبت می‌دهند.

نام یحیی سنوار در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار دارد. اسرائیل او از جمله افراد مسئول در حمله ۷ اکتبر به جنوب این کشور می‌داند.

اگر چه گفته می شود یحیی سنوار در داخل غزه حضور دارد اما محل استقرار او اعلام نمی‌شود.

اسرائیل معتقد است سنوار بعد از اسماعیل هنیه عملا نفر دوم حماس به حساب می‌آید.

آقای سنوار دستکم یک بار هم به ایران سفر کرده است.

در ویدئویی که اخیرا به مناسبت کشته شدن اسماعیل هنیه در وب سایت رسمی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، آقای هنیه در یکی از ملاقات هایش با رهبر ایران، در حال معرفی یحیی سنوار است.

ارزیابی اسرائیل در ماه‌های گذشته این بوده که آقای سنوار در زیر زمین گیر افتاده و به همراه محافظانش جایی در تونل‌های زیر غزه پنهان شده،‌ و از ترس ردیابی و لو رفتن جایش با هیچ کس در ارتباط نیست.
یحیی سنوار؛ تولد و تحصیل در غزهیحیی سنوار (راست) در کنار اسماعیل هنیه که هفته گذشته در تهران هدف حمله قرار گرفت و کشته شدیحیی سنوار ۶۱ ساله که با کنیه ابوابراهیم شناخته می‌شود، در اردوگاه پناهجویان خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمده است.

والدینش اهل اشکلون بودند اما بعد از آواره شدن فلسطینیان از خانه‌های آبا و اجدادی‌شان در فلسطین- که آن را «نکبت» می‌خوانند- مجبور به ترک شهرشان شدند. این مهاجرت اجباری بعد از جنگی رخ داد که با اعلام تشکیل کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در گرفت.

یحیی سنوار در خان یونس به مدرسه رفت و بعد از آن از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی لیسانس گرفت.

اسرائیل اولین بار سنوار را سال ۱۹۸۲ و در سن ۱۹ سالگی به دلیل «فعالیت‌های اسلامی» دستگیر کرد و بعد از آن هم او یک بار دیگر در سال ۱۹۸۵ بازداشت شد. همان دوره بود که توانست اعتماد شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس را که روی صندلی چرخ‌دار می‌نشست، جلب کند.
یحیی سنوار (نفر اول از چپ) در دفتر علی خامنه‌ای در ویدئویی که پس از کشته شدن اسماعیل هنیه دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد. علی اکبر ولایتی (نفراول از راست) مشاور امور بین الملل آقای خامنه‌ای در تصویر دیده می‌شوددو سال بعد از تاسیس حماس در سال ۱۹۸۷، سنوار سازمان مخوف امنیت داخلی حماس به نام «المجد» را تشکیل داد. در آن زمان تنها ۲۵ سال داشت. نام المجد به دلیل مجازات کسانی که متهم به جرایم اخلاقی بودند بر سر زبان‌ها افتاد.

سال ۱۹۸۸ گفته شد که سنوار قصد ربودن و کشتن دو سرباز اسرائیلی را داشته است. او همان سال دستگیر شد و به اتهام کشتن ۱۲ فلسطینی، در اسرائیل محاکمه و به چهار بار حبس ابد محکوم شد.

آقای سنوار بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ یعنی بیش از ۲۲ سال در اسرائیل زندانی بود.

سنوار سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله زندانیان بین اسرائیل و فلسطینیان آزاد شد. در آن تبادل ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی و عرب اسرائیلی در مقابل یک گروگان اسرائیلی آزاد شدند: گیلعاد شلیط، سرباز ارتش اسرائیل که به مدت پنج سال اسیر حماس بود.

وقتی سنوار از زندان آزاد شد، اسرائیل به اشغال نوار غزه پایان داده بود و حماس اداره امور را بعد از درگیری‌های داخلی مرگبار با جنبش فتح،‌ گروه رقیب در کرانه باختری و تشکیلات خودگردان فلسطینی، در دست داشت.

ایالات متحده یحیی سنوار را در فهرست «تروریست‌های بین‌المللی» قرار داده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
اوه اوه یه زامبی بدتر از اون . کی میای ایران که ازت مهمون نوازی کنیم. مشتاق دیدارت هستیم.پول بلیت یک طرفه فرست کلاس تو با خودم.
‌چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۴
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان
به قول اسرائیل مرده متحرک باید دید که اسرائیل کی مهر شناسنامه اش رو باطل میکنه
‌چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۴
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
آقای سوار ، ملت ایران مشتاق دیدار ، قدمت روی چشم خامنه ای ..
‌چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.