شیخ حَسینه، نخست‌‌وزیر بنگلادش پس از استعفا از کشور گریخت

 شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادشرادیو فردا: پس از آن که هزاران معترض از مقررات حکومت نظامی سرپیچی کرده و به اقامتگاه رسمی شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، حمله کردند، او پس از ۱۵ سال حکومت از مقام خود استعفا داد.
به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، این خبر روز دوشنبه ۱۵ مرداد توسط مقامات نظامی و وزارت خارجه بنگلادش تایید شد. خبرگزاری فرانسه می‌گوید که شیخ حسینه با هلی‌کوپتر از اقامتگاه خود فرار کرده و خاک بنگلادش را ترک کرده است.


شبکه تلویزیونی س‌ان‌ان- نیوز ۱۸ هند به نقل از مقام‌های نظامی گزارش داده که او وارد خاک هند شده است.

گزارش‌ها حاکی است که هزاران نفر روز دوشنبه پس از هفته‌ها تظاهرات خشونت‌آمیز و درگیری با نیروهای امنیتی، وارد اقامتگاه رسمی شیخ حسینه در داکا شدند.
وکرالزمان، فرمانده ارتش بنگلادش، بلافاصله اعلام کرد که پس از استعفای نخست‌وزیر و فرار او از پایتخت، دولت موقت تشکیل خواهد داد.

او در یک سخنرانی تلویزیونی با تایید استعفای نخست‌وزیر گفت: «ما یک دولت موقت تشکیل خواهیم داد».

اعتراضات بنگلادش در اواخر ژوئن به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شد، زیرا دانشجویان به‌ دنبال پایان دادن به سیستم سهمیه‌بندی مشاغل دولتی بودند، اما پس از درگیری بین معترضان و پلیس و فعالان حامی دولت در دانشگاه داکا به خشونت کشیده شد.

این سهمیه‌ها به استخدام زنان، افراد ساکن مناطق کمتر توسعه‌یافته و سایر گروه‌های محروم اولویت می‌دهد، اما بحث‌برانگیزترین بخش این قوانین اختصاص ۳۰ درصد از مناصب به فرزندان قربانیان جنگ آزادیبخش بنگلادش علیه پاکستان در سال ۱۹۷۱ است.

این قوانین در سال ۱۹۷۲ توسط رهبر استقلال بنگلادش، شیخ مجیب الرحمن، پدر شیخ حسینه، نخست وزیر کنونی، ارائه شد و سپس در سال ۲۰۱۸ تحت فشار اعتراضات دانشجویان در آن تجدید نظر شد.

اما در ماه ژوئن، دادگاه عالی بنگلادش این اصلاحات را باطل کرد و به دولت دستور داد تا سهمیه مشاغل دولتی را که برای بستگان جانبازان اختصاص داده شده بود، دوباره به اجرا بگذارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلاش‌های دولت برای سرکوب تظاهرات، برقراری حکومت نظامی و قطع اینترنت نتیجه معکوس داشت و باعث خشم بیشتر شد زیرا نزدیک به ۳۰۰ نفر کشته شدند و منجر به درخواست‌ها برای پایان دادن به ۱۵ سال قدرت شیخ حسینه شد.

در جریان درگیری معترضان با مقامات امنیتی و فعالان حزب حاکم در سراسر کشور در روز یکشنبه، نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته شدند.

شیخ حسینه ۷۶ ساله ژانویه امسال در انتخاباتی که از سوی مخالفان تحریم شده بود، برای چهارمین دوره متوالی انتخاب شد.

بر اساس گزارش‌ها، هزاران تن از مخالفان پیش از برگزاری انتخابات که دولت آن را دموکراتیک می‌دانست، بازداشت شدند.

خانم حسینه طولانی‌ترین سابقه رهبری تاریخ بنگلادش را دارد، کشوری عمدتا مسلمان با بیش از ۱۶۰ میلیون نفر جمعیت که بین هند و میانمار واقع شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
freedom of the press - تهران، ایران

کاش این عرضه و شجاعت و ایستادگی تا رسیدن به هدف را هم مردم ایران داشتند.
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
چیزی که مردم بنگلادش دارند تخم مرغ است بدون مرغ.
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.