ایالات متحده رقیب مادورو را پیروز انتخابات در ونزوئلا اعلام کرد

ادموندو گونزالز اوروتیا نامزد مخالفان مادورو در انتخابات ریاست جمهوریدویچه وله: آمریکا ادموندو گونزالز اوروتیا را به عنوان برنده انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در ونزوئلا به رسمیت شناخت و فشار بر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور را تشدید کرد. مادورو اما همچنان خود را برنده انتخابات می‌داند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۲ مرداد (۲ اوت) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به شواهد فراوان، برای ایالات متحده و به خصوص برای مردم ونزوئلا مشخص است که ادموندو گونزالز اوروتیا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوئیه در ونزوئلا بیشترین آرا را به دست آورده است».


 بلینکن در ادامه تاکید کرده است، اکنون زمان آن فرا رسیده است احزاب در این کشور آمریکای جنوبی مذاکراتی درباره "انتقال [قدرت] به شکلی مسالمت‌آمیز" را آغاز کنند.

آمریکا با این موضع‌گیری نتایج اعلام‌شده توسط کمیته برگزاری انتخابات را که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور کنونی را برنده اعلام کرده بی‌اعتبار دانست.

کمیته برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که اعضای آن را معتمدان مادورو تشکیل می‌دهند، روز دوشنبه ۲۹ ژوئیه بدون انتشار جزییات اعلام کرده بود که مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آراء برنده شده است. طبق گفته آنها اوروتیا نامزد مخالفان ۴۲.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

مخالفان، دولت مادورو را که از سال ۲۰۱۳ بر این کشور حکومت می‌کند به تقلب انتخاباتی متهم کرده‌اند. آن‌ها داده‌هایی از ۸۰ درصد مناطق رای‌گیری را منتشر کردند که نشان می‌دهد گونزالس ۶۷ درصد آرا و مادورو تنها ۳۰ درصد را کسب کرده است.
گروه ۷ خواستار انتشتار جزئیات نتایج انتخابات ونزوئلا شد
وزرای خارجه گروه ۷ و چندین کشور آمریکای لاتین، کمیته انتخابات ریاست جمهوری را به اعلام جزئیات نتایج انتخابات فراخواندند.

"مرکز کارتر" نهاد غیردولتی و مستقل آمریکایی که ناظران انتخاباتی به ونزوئلا اعزام کرده بود، این انتخابات را غیردموکراتیک توصیف کرد.

مادورو درخواست بررسی انتخابات را به دیوان عالی که به دولت وابسته است ارائه کرده است.

رئیس جمهور ونزوئلا پس از اوج گرفتن اعتراضات اعلام کرد که تاکنون ۱۲۰۰ "مجرم" دستگیر شده‌اند و هزار نفر دیگر تحت پیگرد هستند. او تاکید کرد که گونزالز و ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون این کشور باید زندانی شوند.

تظاهرات معترضان در ونزوئلا به سرکوبی خونین انجامید. شمار کشته‌شدگان در این اعتراضات دست‌کم به ۱۶ نفر رسیده است.

به‌رغم برخورد شدید پلیس و نیروهای امنیتی اعتراضات در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون مردم این کشور را فراخوانده است از تظاهرات علیه مادورو دست نکشند.

انتخاب مجدد مادورو در سال ۲۰۱۸ نیز توسط بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نشد. در آن‌زمان خوان گوایدو، رئیس وقت مجلس، خود را رئیس جمهور موقت اعلام کرده بود.

آمریکا، آلمان و دیگر کشورها گوایدو را به رسمیت شناختند، اما او به دلیل حمایت ارتش از مادورو با شکست روبرو شد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.