ابتکار جدید فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی: نگویید «پادکست»؛ بگویید «پادپخش»

کیهان لندن: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در جدیدترین «ابتکار» خود و به خیال مقابله با «الفاظ بیگانه» اعلام کرد که بجای کلمه «پادکست» می‌بایست از واژه  «پادپخش» استفاده کرد!

این تصمیم «مهم» که بدون شک تاثیر عمیقی بر زندگی روزمره مردم خواهد داشت، با هدف حفظ و تقویت زبان فارسی اتخاذ شده در حالی که «پادکست» مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر بین‌المللی است و دلیلی ندارد که زبان فارسی برای آن معادلی داشته باشد.


در همه زبان‌ها یک فرهنگ لغت نیز برای واژه‌های خارجی وجود دارد و در ایران نیز می‌توان چنین لغتنامه‌ای را برای کلماتی که از زبان‌های خارجی وارد زبان فارسی و فرهنگ جامعه شده‌اند، تنظیم کرد.

اما نه!
«فرهنگستان» جمهوری اسلامی با توجه به «نیاز مبرم» جامعه به تغییر کلمات فرنگی حتما باید دست  به کار شود و «فارسی‌سازی» کند!
اینبار هم دست به ابتکار زده و کلمه «پادپخش» را بجای «پادکست» برگزیده تا این اولویت در زندگی مردم هرچه زودتر برطرف شده و مشکلات و چالش‌های موجود در استفاده از واژه‌های بیگانه را حل کند!

فرهنگستان رژیم پیشتر هم کلماتی را جایگزین واژه‌هایی کرده بود که فرنگیان برای اختراعات و دستاوردها و یا حتا غذاهای خودشان استفاده می‌کنند؛ مثلا «نمابر» بجای فکس، «رایانه» بجای کامپیوتر، «خودرو» بجای اتومبیل و «بالگرد» و «چرخبال» بجای هلی‌کوپتر  و «کش لقمه» بجای پیتزا!

بسیاری از این کلمات را نیز چنان در رسانه‌ها جا انداخته که کسی نپرسد چرا!

چرا باید به هلی‌کوپتر گفت «بالگرد» در حالی که بالش نمی‌گردد! چرا باید به ماشین و اتومبیل گفت «خودرو» در حالی که خودش نمی‌رود!

این در حالیست که فرنگی‌ها هیچ اصراری برای جایگزینی اسامی «دستاوردهایی» که از جمهوری اسلامی به جهان صادر شده ندارند و همانها را در هر کشوری با لهجه خودشان به کار می‌برند؛ مثلا: فاتوا (فتوا)، جیهاد (جهاد)، حیجاب (حجاب)، «حیلال» (حلال) و...
تروریسم هم که اصلا «بیگانه» نیست تا فرهنگستان رژیم برایش کلمه جایگزین اختراع کند!
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۹
ali1g - اوسلو، نروژ
از این پس نگویید ان، بگویید سوراخ به در
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
۴۲
paksan - ایران، ایران
وقتی یک بدکاره فاسد که شبها خدمات میداده یهویی میشه کاره ای تو فرهنگستان این میشه. رد این آدم بیسواد رو بگیرید می بینید اصلا اینا پارسی نمی فهمند و فقط خدمات جنسی خوبی میدن.
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
قبول ندارم این کلمه جدیدرو.تو مطلبه شهره پری وزیری تبار آغداشلو.گفتم.پاد درفارسی یعنی ضد.مثل پادزهر.پادشاه ینی ضدشاه.شاهی که یک شاه رو مغلوب کنه میگن پادشاه.منکه البته از نظره شمابیسواد.
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
هر کار بکنید، نخواهید توانست ماهیت زبان فارسی را دگرگون کنید، زبان فارسی یا همان پارسی یکی از کهن ترین زبان های ایندو اروپا یی است( بهمراه زبان همزاد خود کردی)، و در لاتین ریشه دارد، و بنابراین در نهایت تاریخ با حروف لاتینی نوشته خواهد شد. دیر یا زود
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
کار را به آزموده بایدسپرد!کمال نامهربانی وبی مهری است که درابتکارواژه واصطلاحات ازسرکلانترزرتشت فرانکفورتی اسمی برده نشود.ایشان تئوریسین لاتهای شاه الهی است،که آنقدربزبان فارسی مسلط است که موقع نوشتنش سونامی بوجود می آید.بدنیست به یک جمله ماندگاراوتوجه بکنید:٭مواظب باش که ترس نکنی ازخیس٭😜
‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.