حاشیه‌های قایقرانان حکومتی در المپیک: از بی فرهنگ خواندن مردم ایران و بالا بردن پرچم فلسطین

مهسا جاور و زینب نوروزی با وجود امکانات کافی، از المپیک حذف شدند. حواشی این دو بیش از کیفیت فنی‌شان بودایران وایر:پیام یونسی پور
دو قایقران زن ایرانی در نخستین روزهای رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس خبرساز شدند؛ «مهسا جاور» و «زینب نوروزی»، قایقران‌های تیم دو نفره رویینگ دختران ایران.

آن‌ها حذف شدند، اما آنچه گفتند یا پس از کنار رفتن از رقابت‌ها به نمایش گذاشتند، واکنش برانگیز شد.


مهسا جاور، در یک ویدیو اینستاگرامی، «مردم ایران» که به البسه کاروان ایران انتقاد کرده بودند را «بی‌فرهنگ» خواند. او از مردم خواست در مسائلی که در آن تخصص ندارند، دخالت نکنند.
دقایقی پس از حذف این تیم دو نفره از رقابت‌ها، زینب نوروزی، دیگر قایقران ایرانی، با پرچم فلسطین مقابل دوربین‌ها ایستاد و عکس یادگاری انداخت. رفتاری که به نظر می‌رسد بیشتر از سوی مدال‌آوران یا برندگان مسابقات ورزشی دیده می‌شود تا ورزشکاری که از رقابت‌ها حذف شده‌ است.پرچم فلسطین پس از حذف از رقابت‌ها در دست زینب نوروزی با حمایت کاربران منتسب به «ارزشی» در فضای مجازی همراه شد***

 پس از انتشار این تصویر در رسانه‌های ایران، برخی از مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی از این دختر قایقران پرسیدند که آیا در قبال مردم ایران نیز واکنشی نشان داده، یا از هم‌تیمی‌ خود خواسته است که از مردم بابت توهین‌هایش عذرخواهی کند؟

عجیب‌ترین اظهارات را نیز «علیرضا سهرابیان»، رییس فدراسیون قایقرانی به زبان آورد. او گفت مقصر حذف این دو دختر، تیم چین بود. او با اشاره به حذف زودهنگام پاروزن‌های چینی گفت: «پاروی قایقران‌های چینی که مدعی اول صعود بودند از جا درآمد و دو قایقران ما شوکه شدند. برای همین هم حذف شدند.»
عجیب‌ترین اظهارات را نیز «علیرضا سهرابیان»، رییس فدراسیون قایقرانی به زبان آورد. او گفت مقصر حذف این دو دختر، تیم چین بودزینب موسوی و مهسا جاور که از پرهزینه‌ترین ورزشکاران زن ایرانی طی هشت سال اخیر بوده‌اند، چگونه به شکل معکوس خبرساز شدند؟
چرا مهسا جاور مورد انتقاد جامعه قرار گرفت؟
طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌های ایران طی سال‌های اخیر منتشر شده، مهسا جاور از حمایت‌های قابل قبول و چشم‌گیری در تناسب با سایر ورزشکاران زن ایرانی برخوردار بوده است. حضورهای متعدد در اردوهای آماده‌سازی داخلی و خارجی و حتی فراهم شدن شرایط همراه داشتن فرزندش به اردوی روسیه، ازجمله اقداماتی است که فدراسیون قایقرانی و وزارت ورزش و جوانان طی ۱۰ سال اخیر برای مهسا جاور در نظر گرفت.
زینب موسوی و مهسا جاور که از پرهزینه‌ترین ورزشکاران زن ایرانی طی ۸ سال اخیر بوده‌اندبرخی از قایقران‌های ایران معتقدند که بخشی از حمایت‌های خاص فدراسیون قایقرانی از مهسا جاور، به‌دلیل وابستگی‌ او به بنیاد شهید است. پدربزرگ او «احمد جاور» متولد ۳۰خرداد۱۳۲۳ در زنجان، در بهمن ۱۳۶۴ و در جنگ ایران و عراق کشته شد و مهسا جاور، عضوی از «خانواده شهدا» محسوب می‌شود.

رسانه‌های ایران پس از اظهارات خانم جاور، او را «زیاده‌خواه» و «سفیر نابلد» یک تولیدی پوشاک معرفی کردند. این اتفاق پس‌از آن افتاد که مشخص شد دلیل «بی‌فرهنگ خواندن مردم ایران» توسط مهسا جاور، قراردادی است که او با شرکت تولیدکننده البسه کاروان ایران در المپیک دارد.
مهسا جاور در کنار علی اژدرکش، صاحب برند البسه کاروان ایران. خانم جاور، سفیر این برند پوشاک ناشناخته استروزنامه «هفت صبح» با انتشار جزییاتی از خبرهای مرتبط با قرارداد خانم جاور با شرکت تولیدکننده لباس کاروان ایران نوشت: «این شرکت تاکنون هرگز در زمینه تولید البسه ورزشی فعالیتی نکرده بود.»

همچنین خبرگزاری «تابناک» نیز، رفتار و گفته‌های مهسا جاور در قبال مردم ایران را «مبتذل» خواند و نوشت: «مهسا جاور در شرایطی این ابتذال را یک روز مانده به مسابقه حساسش در شانس مجدد رقم زد که در صحبت‌هایش ادعا کرده بود تمام زندگی‌اش را پای ورزش گذاشته است.»

تابناک با بررسی صفحات اجتماعی خانم جاور نوشت که تمام تمرکز این ورزشکار در هفته‌های اخیر، معطوف به تبلیغ یا حمایت از این برند ناشناخته شده بود.برخی از قایقران‌های ایران می‌گویند امتیازات ویژه‌ای که در سال‌های اخیر در اختیار مهسا جاور قرار گرفته، به دلیل وابستگی‌اش به بنیاد شهید استچرا نشان دادن پرچم فلسطین را باید طبیعی دانست؟
نشان دادن پرچم فلسطین توسط زینب نوروزی، اولین رفتار مورد پسند حاکمیت توسط ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود؛ اما بعید است که آخرین مورد آن نیز باشد.

رفتار زینب نوروزی، هم‌تیمی مهسا جاور در تیم حذف شده قایقرانی رویینگ دو نفره زنان ایران، با واکنش‌های مثبت کاربران منسوب به «ارزشی» در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

برخی معتقدند که این روشی آشنا از سوی ورزشکارانی است که در پایان راه قهرمانی قرار گرفته‌اند و در تلاش برای تامین زندگی خود پس از پایان دوران ورزش حرفه‌ای هستند. برخی دیگر اما چنین نمایش‌هایی را برگرفته از شعارها، خواسته‌ها و دستورالعمل‌های نظام جمهوری اسلامی در ورزش ایران می‌دانند.

شعار کنونی کاروان ورزش ایران براساس آنچه مدیران کمیته المپیک جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند، در حمایت از «کودکان فلسطینی» و «صلح برای کودکان» انتخاب شده است. همچنین در سوگندنامه‌‌ای که «ندا شهسواری» و «علی پاکدامن»، دو ورزشکار ایرانی به نمایندگی از سایر ورزشکاران در حضور مقامات ورزشی و سیاسی ایران قرائت کردند، تعهداتی نسبت به «اجرای دستورات اسلامی»، «احترام به قوانین جمهوری اسلامی»، «پایبند ماندن به اصول و اخلاق اسلامی» و «احترام گذاشتن به پرچم جمهوری اسلامی» دیده می‌شد؛ اما نامی از «مردم ایران» یا «کشور ایران» به میان نیامده بود.

باتوجه به توصیه‌های مکرر «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی به «دفاع از فلسطین»، «ممنوعیت مبارزه با ورزشکاران اسراییلی»، «رعایت حجاب اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی» و «به‌خصوص صادر کردن پیام انقلاب اسلامی»، به نظر می‌رسد که یکی از اهداف کمیته المپیک در پاریس نه کسب مدال یا موفقیت، که همین صدور ایدئولوژی حاکمیت است.

«محمود خسروی‌وفا»، رییس کمیته المپیک جمهوری اسلامی و بادیگارد سابق علی خامنه‌ای، تیر۱۴۰۳ در جمع مربیان و برخی ورزشکاران اعزامی به رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفته بود: «از اینکه در المپیک روی سکو بروید خوشحال می‌شویم، اما اگر روی سکو نرفتید هم خودتان را اذیت نکنید.»

او تاکید کرده بود که «صرف حضور ورزشکاران در المپیک» می‌تواند آنچه او «پیام انقلاب» می‌خواند را، به گوش جهان برساند. پس عجیب نیست که پس از یک حذف ناباورانه و عملکردی پرحاشیه و ضعیف، پرچم فلسطین در دست دختر قایقران ایران قرار بگیرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

ننگ ایران هستند این ورزشکاران دوزاری که چه واقعا حکومتی و ارزشی،چه برای منافع شخصی حاضر میشوند تو سری خوران و با حجاب ننگین حکومتی در میادین بین المللی حاضر شوند و برای رژیم اشغالگر اسلامی تبلیغ کنند.لعنت به فلسطین و جمهوری اسلامی و حزب الله با هم.
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

بوزینه،پول و خودنمایی چقدر برایت مهم بوده که پرچم نحس رژیم و حجاب و از آن بدتر پرچم عربی فلسطین اسلامی که از همیشه ایران بیزار بوده را بالا میبری؟
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
۴۴
Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان

چه آتیشی گرفتن این خانم پرچم فلسطین رو برده بالا، حالا همین دختر اگر پرچم اسرائیل رو برده بود بالا ببین چقدر از تعریف میکردن. ماشالا به این دختر ایرانی 🇮🇷🇮🇷
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان

آمار تعداد بیضه مال ها به نحو سرسام آوری افزایش یافته که بیم آن میرود که جهان با بحران کمبود بیضه مواجه شود!!
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
۷۴
Butler - سیدنی، استرالیا

اینها همان نان به نرخ روز خوران ضد ایران و فرهنگ ایرانی هستند که در تفکر ارتجاعی ولایت فقیه برای لقمه نانی خون آلوه بیشتری خود و شرف خود را میفروشد.
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

طبق نظر این عنچوچک مردم ایران بی فرهنگ هستند ، چون مثل این اوشگول و دیگر مزدوران رژیم ، مال آخوندها رو تا بیخ در دهان و گلو نمی چرخونن !! این ممد زندونی بیچاره مگر ایرانی نیست و بی فرهنگ !؟ به گفته این ورزشکار خودفروخته ! شاید همولایتی فاطو اوغانیست !!
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

باز ....ولایت آزاد شدند،اما خیالت تخت،ایران و اسلام کارد و پنیر شده اند،جوری که در تاریخ سابقه نداشته .حالا هرچی عرب پرست شیعه مزدور امثال تو و رهبرت زر زر کنید و نیروی تبلیغی صادر کنید،جلوی ۵۰-۶۰ میلیون ایرانی داخل ایران میخواهید چکار کنید؟
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
تو .. می خوری که با خرج این مردم بدبخت که به نان شب شان محتاج اند به پاریس رفته ای ولی داری برای فلسطینی های آدمخوار تبلیغات می کنی
‌سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
۵۰
اصحاب کهف - کلن، آلمان
ای همون بارو از عرض توت...
‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.