استاد دانشگاه تهران در صدا سیما: ترامپ بهترین فرصت برای ایران است بستگی دارد ما چگونه او را درک کنیم


اظهارات جنجالی استاد دانشگاه تهران در تلویزیون: آمریکا در ماجرای برجام انتظار داشت فرصت سرمایه گذاری در ایران داشته باشد، ما این فرصت را ندادیم!

ترامپ بهترین فرصت برای ایران است بستگی دارد ما چگونه او را درک کنیم.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۵
romano - تهران، ایران
بزرگترین مشکل ما این است که دنیا را از دید فرهنگ و ایدئولوژی خود می بینیم. در دنیا دوست و دشمن و کشور برادر وجود ندارد منافع این روابط را تعیین میکند. آمریکا چین اروپا هم میتوانند تهدید باشند و هم فرصت. این به دلیل ماهیت بد آنها نیست به علت دینامیک این کشورها و کوچک بودن ما است. اما چطور میتوان با این فرصت و تهدید کنار آمد منفعت برد؟ اول باید تنش را کم کرد. دوم منافع را در هم تنید اینها ابر قدرتند نیاز به منابع دارند (از زمان باستان هم همین بوده) درهم تنیدن این منابع با آنها برای هر دو طرف سود دارد. اگر ذره‌ای این منابع تحت تاثیر تنش داخلی کشورهای کوچکتر دچار نوسان قیمت و امنیت قرار گیرد در نتیجه دینامیک این کشورها در تولید و توسعه سیاستمداران آنها نیز احساس ناامنی میکنند و در نتیجه از قدرت سخت استفاده خواهند کرد (روانشناسیه دیگه درست یا غلط یا غیر انسانی همینه). برای این باید به رهبران این کشورها دائم پالس همکاری فرستاد و حتی آنها را خرید (دونیشن و ..) باید با صنایع آنها و بازار آنها روابط اقتصادی عمیق برقرار کرد.
‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۸
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
مهم درک ترامپ نیست ! مهم این هست که ما خودمون رو چگونه درک و نقاط ضعف و قوت خودمون رو بازیابی و مرمت کنیم ! ملت ما ملتیست که اسیر و دربند خرافات و مذهب هست و زود باور و زود فریب خور ! بهمین خاطر تقریباً از زمان صفویان تا به امروز با تمام توانائیهای بالقوه ای که هم مملکت و هم مردم دارا هست ، نتوانسته ایم به جایگاه واقعی خودمون در جهان برسیم ! ترامپ در واقع یک بیزینسمنیست که جز به منافع خودش تقریباً مسائل دیگه براش علی سبیه است ! یک دوره رئیس جمهور بود ، دو سفر رفت کره شمالی ( اولین رئیس جمهور آمریکا بود که به کره شمالی رفت ) و گفت کیم جون ایل ، رفیق من و عل و بل ووو ! بعد هم دست از پا درازتر برگشت ! رهبر کره شمالی هم گفت که ترامپ فقط خواسته های خودش رو بیان و بر اونها پا فشاری میکرد ، در صورتیکه ما هم متقابلاً تقاضاهایی داشتیم و او وقعی به هیچ یک از خواسته های ما نذاشت و ترامپ هم هیچوقت دوست من نبوده و نیست !!
‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.