یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت ۳هزار ایرانی در ترکیه زندانی‌اند

دویچه وله: به گفته یک وزارت خارجه ایران درحال حاضر ۳ هزار شهروند ایرانی در زندان‌های ترکیه و ۷۰۰ شهروند دیگر در باقی کشورها در زندان هستند. شماری از ایرانیان به اتهام "دور زدن تحریم‌های آمریکا" زندانی‌ شده‌اند.

علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران اعلام کرد که درحال حاضر ۳ هزار شهروند ایرانی در زندان‌های ترکیه و ۷۰۰ شهروند دیگر در باقی کشورها در زندان هستند.


این آمارها در حالی توسط بیگدلی مطرح شده است که جمهوری اسلامی با برخی از کشورها توافق‌نامه‌های امنیتی دارد و بعضا با استناد به این توافقات، زندانیان دو کشور تبادل می‌شوند.

 این مقام وزارت خارجه ایران همچنین گفته است شماری از ایرانیان به اتهام "دور زدن تحریم‌های آمریکا" زندانی‌ شده‌اند.

او بدون اشاره به شمار زندانیان ایرانی در آمریکا گفت که تلاش‌ها برای آزادی آنان ادامه دارد.

از نظر تحلیلگران و کنشگران سیاسی، برای جمهوری اسلامی حساس‌ترین پرونده در حوزه زندانیان ایرانی در ترکیه، پرونده دستگیرشدگان اعضای شبکه‌های ایرانی است که در ربودن و ترور مخالفان جمهوری اسلامی دست داشته‌اند.

به عنوان مثال، یک شبکه ایرانی متشکل از ۱۷ نفر (ایرانی و ترکیه‌ای) در سال ۲۰۲۲ به اتهام "تلاش برای ربودن یک مخالف ایرانی" از ترکیه دستگیر شدند. این شبکه پیش از این در شهر دنیزلی، یعقوب حافظ، سرهنگ سابق ارتش ایران را ربوده و در سال ۲۰۲۰ به تهران منتقل کرده بود. همچنین همان سال، یک گروه هشت نفره متعلق به تهران توسط میت ترکیه دستگیر به اتهام تلاش برای ترور تاجر "اسرائیلی" مقیم ترکیه زندانی شدند.

کنشگران سیاسی نگرانند شهروندان ایرانی که در آدم ربایی و ترور مخالفان جمهوری اسلامی دست داشتند، تنها در ازای دریافت مبلغی هنگفت از ترکیه به ایران مسترد شوند.

از نظر تحلیلگران، واگذاری آنها به تهران به معنای تشویق آن به تکرار این نوع اقدامات است که از محدوده جرایم فردی یا حتی فعالیت باندهای جنایتکار سازمان یافته خارج است و بیشتر به روابط امنیتی و سیاسی دو کشور مربوط می شود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.