«اولین مورد» تب دِنگی در تهران شناسایی شد

بابک عشرتی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از شناسایی نخستین مورد ابتلا به تب دِنگی در تهران خبر داد و گفت که او مسافر امارات بوده است.

با این وجود حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت، روز شنبه ۳۰ تیرماه اعلام کرد که خبر ورود تب دنگی به تهران واقعیت ندارد بلکه«برخی اخبار، وارونه منعکس شده‌اند».


به گفته آقای فرشیدی حدود یک ماه پیش، یک فرد در امارات مبتلا به تب دنگی شده بود اما بیماری او در تهران تشخیص داده شده است.

او افزود: «این به معنای ورود تب دنگی به تهران نیست. بنابراین مورد ابتلای محلی در تهران نداشته‌ایم».

آقای فرشیدی در عین حال از شناسایی ۱۵۱ بیمار قطعی تب دنگی در کشور تاکنون خبر داد.

به گفته این معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل ۱۵۱ بیماری که عمدتا در استان‌های جنوبی به ویژه فارس شناسایی شده‌اند به جز ۱۲ بیمار، مابقی سابقه سفر به کشورهای دیگر به ویژه امارات داشته‌اند.

مقامات وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان بلوچستان، اصفهان و گیلان در حال حاضر استان‌های آلوده به ویروس تب دنگی هستند.

تب دنگی که از نوعی پشه به نام آئِدس منتقل می‌شود به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است و دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی است.

به گفته آقای عشرتی پشه آئدس نهایتاً تا یک ماه زنده می‌ماند و هر پشه می‌تواند تا ۱۰ نفر را در روز بگزد.

این مقام وزارت بهداشت در عین حال با تاکید بر اینکه پشه آئدس به لباس‌های تیره و کدر جذب می‌شود به مردم توصیه کرده که از لباس‌های آستین بلند و رنگ‌های شاد استفاده کنند و با استفاده از کرم‌های ضد گزش حشره به صورت طبیعی یا شیمیایی جلوی ابتلا به بیماری را بگیرند.

حسین فرشیدی نیز تاکید کرده که آب‌های راکد، آب زیر گلدان، لاستیک‌های فرسوده، بطری‌ها و نایلون‌های رها شده در طبیعت می‌تواند محل تکثیر پشه باشند و مردم باید به دفع صحیح پسماندهای خود در این ایام کوشش کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفته است بیماری تب دنگی درمان اختصاصی ندارد، اما علائم آن تا حدود ۱۴ روز بعد از گزش پشه آئدس در صورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد در فرد بروز می‌کند.

به گفته شهرام صیادی، این بیماری در بیش از ۸۰ درصد موارد علائم بسیار خفیف دارد و در مواردی بدون علامت است.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه خبر داده بود که مبارزه با پشه آئدس «دست‌کم در ۸۷ نقطه کشور» در جریان است و ایسنا نیز گزارش داده بود که همه‌‌گیری ایجادشده از گونه مصری این پشه مانند اپیدمی اخیر در کشور بنگلادش «می‌تواند انفجاری باشد».

پیشتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، از احتمال «همه‌گیری» تب دنگی در کشور خبر داد و گفت که چون پشه همه‌جا و در همه شهرهای ایران هست، بعید نیست تب دنگی در کشور «همه‌گیر» شود و آمار ابتلا نیز مشخص نیست.

مقامات آمریکایی می‌گویند ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

شیوع این بیماری به ویژه در قاره آمریکا، از جمله برزیل و پرو، بسیار شدید بوده است.

مرکز اروپایی کنترل و پیش‌گیری بیماری اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۲۴ موارد ابتلا در دنیا به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده و از این میزان بیش از ۵۰۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان
دوباره دروغ گفتنها شروع شد مثل وقتی که میگفتند ما در ایران کرونا نداریم.مردم دسته دسته از کرونا می‌مردند و رژیم در حال انکار همه چیز بود.
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
۶۵
بینوایان1 - دوسلدورف، آلمان
خامنه ای
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +210مردانی که برای تامین برق ایران به طبقه آخر جهنم رفتند
  • +201جی‌دی ونس، نامزد معاونت ترامپ، بریتانیا را «اولین کشور اسلامی دارای بمب هسته‌ای» دانست
  • +160علی کریمی: کسی که از پهلوی انتقاد میکنه یا ذی‌نفع جمهوری اسلامیه یا باعث بوجود اومدن جمهوری اسلامیه
  • +148شهروندی به یاد خدانور که تشنه جان باخت در مقابل هیات عزاداری در عاشورا دست به اعتراض نمادین زد
  • +128آمریکن اسپکتیتر: شاهزاده رضا پهلوی در مورد «ائتلاف نامقدس» میان اسلام‌گرایان و مارکسیست‌ها به غرب هشدار داد
  • +123عربستان پرواز هواپیماهای «ماهان ایر» را بر فراز این کشور ممنوع اعلام کرد
  • +120علی کریمی: اپوزیسیون به من می‌گوید بی‌سواد و کسی که فهم سیاسی ندارم؛ باشه شما خوبید
  • +110وحشت خامنه‌ای از بازگشت ترامپ به قدرت؛ جمهوری اسلامی از وعده انتقام سخت عقب نشست
  • +107وقتی اسب نَر تعزیه با دیدن یک اسب ماده مراسم عزاداری محرم را به هم میزند
  • +97برگزاری متفاوت مراسم محرم به صورت رقص دسته جمعی در یک مسجد در مسجد سلیمان