ظریف: پزشکیان به جای دولت «ائتلافی» یک دولت «وحدت ملی» تشکیل می‌دهد

پزشکیان و ظریفدویچه وله: محمدجواد ظریف، رئیس "شورای راهبری دوره انتقال" گفت پزشکیان به جای دولت "ائتلافی" یک دولت "وحدت ملی" تشکیل می‌دهد. او از فعالیت پنج کارگروه برای انتخاب وزرا خبر داد و گفت از اقوام نیز در این کارگروه‌ها حاضر هستند.

محمدجواد ظریف، رئیس "شورای راهبری دوره انتقال" دولت مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران شامگاه چهارشنبه ۲۷ تیر (۱۷ ژوئیه) با حضور در شبکه خبر تلویزیون ایران گفت دولت چهاردهم به جای دولت "ائتلافی" یک دولت "وحدت ملی" تشکیل خواهد داد و قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس‌جمهور همراهی ندارند، در کابینه جدید حاضر باشند.


ظریف از تشکیل پنج کارگروه برای انتخاب وزرا خبر داد که برای اولین بار این سازوکار در ایران دست به فعالیت می‌زند.

طبق گفته ظریف هرکارگروه قرار است حداقل سه نفر و حداکثر پنج نفر را به شورای راهبری معرفی کنند تا یک بار هم این شورا با حضور متخصصان این افراد را بررسی کنند و در نهایت از هر کارگروه سه نفر به رئیس جمهور معرفی شوند.

وزیر خارجه سابق ایران از پنج کارگروه ایجاد شده مسئولیت کارگروه امنیتی و سیاسی را برعهده دارد که شامل وزارت کشور، دفاع، اطلاعات، دادگستری و امور خارجه و سازمان انرژی اتمی است. او همچنین تاکید کرد که "ترکیبی از اقوام، اقشار و گروه‌های اجتماعی در کارگروه‌ها حاضر هستند".
ظریف: از اقوام هم در کارگروه هستند
در دوره‌های پیشین ریاست جمهوری از محمد خاتمی گرفته تا حسن روحانی بعد از انتخابات همیشه سپردن پست وزارتخانه‌ها به اقوام و اقلیت‌ها مطرح بوده است اما این وعده‌ها هیچوقت عملی نشده است.

اغلب تحلیل‌گران مسائل اقوام و اقلیت‌ها بر این باور هستند که ساختار و نظام جمهوری اسلامی تا کنون در چهار دهه نتوانسته مشکلات این قشر از جامعه را حل کنند و اکنون نیز قابلیت حل این مشکلات را ندارند.

رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم اما گفته است تلاش می‌‌شود از اقوام و گروه‌هایی که کمتر حضور داشتند، از جوانان و زنان استفاده کنند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی طرح مسئله حضور "اقوام و گروه‌ها و جوانان و زنان" در دولت آینده پزشکیان را بیشتر "نمایشی و تبلیغاتی" توصیف کردند.
دعوت از خاتمی، روحانی، حداد عادل، قالیباف و جلیلی
​ظریف در ادامه صحبت‌های خود در شبکه خبر گفت در روند انتخاب وزرا از شخصیت‌هایی مثل خاتمی، روحانی، حدادعادل، قالیباف، جلیلی و از جریان اصلاحات و از انجمن‌های علمی فعال نیز درخواست کرده است که نامزدهای خود را برای وزارت معرفی کنند.

در عین حال ظریف تاکید کرده است که قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس جمهور همراهی ندارند در کابینه حاضر باشند.

رئیس "شورای راهبری دوره انتقال" همچنین خبر داده است تا سوم مرداد اسامی نهایی به رئیس جمهوری معرفی می‌شوند تا چند روزی هم خود او بررسی را انجام دهد و در نهایت وزرا به مجلس معرفی شوند.

یکی از عوامل اصلی تاکید ظریف بر انتخاب وزرا از طرف کارگروه‌ها ​​ظاهرا کسب رای از مجلسی است که حداکثر ترکیب آن با اصول‌گرایان تندرو است
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
»در عین حال ظریف تاکید کرده است که قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس جمهور همراهی ندارند در کابینه حاضر باشند.« دو پرسش :1- با کی قرار گذاشته اید که »قرار نیست...« 2- گفتمان رئیس جمهور؟!! چی هست؟!!! .
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
۴۶
خردگرا - برن، سوییس
اگر به من این شانس را بدهند که بین ظریف و خامنه ای یکی را برای انداختن جلوی تمساح انتخاب کنم، بی تردید ظریف را انتخاب میکنم. با وجود ابرام دغالی ، جمهوری اسلامی با سرعت بسیار در حال سقوط بود شوربختانه سوپاپ پایداری حکومت مفعولان دوباره به دادشون رسید.
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
۴۵
Ali Nazari - میامی، ایالات متحده امریکا
کثیف ترین ، بیشرف ترین، پر رو ترین، دروغ گو ترین، و حـ... ترین این جماعت دزد آدم کش و شکنجه گر همین ظریف است.
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
بوی گند با گلاب هم از بین نمی رود . ائتلاف یا وحدت ملی شماها هر دو با هم یا به تنهایی خود مدفوع و بوی گند هستند
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک
جناب رییس‌جمهور پزشکیان شباهت زیادی به راجر مور دارن.
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.