استفاده از کپسول خودکشی «بزودی» در سوئیس؛ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست

یورونیوز: یک گروه کمک به مرگ روز چهارشنبه اعلام کرد که «به زودی» و برای اولین بار، استفاده از «کپسول خودکشی قابل حمل» در سوئیس آغاز خواهد شد.

این گروه گفت که استفاده از این سیستم احتمالا در همین سال و ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود و امکان مرگ بدون نظارت پزشکی را فراهم می‌کند.


این سیستم که «کپسول سارکو» نام دارد، برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی و رونمایی شد.

هنگام استفاده، اکسیژن داخل آن با نیتروژن جایگزین می‌شود تا به این ترتیب امکان مرگ ناشی از «هیپوکسی» فراهم شود.

هزینه استفاده از این کپسول نیز ۲۰ دلار است که درواقع برای مصرف نیتروژن است.

سازمان Last Resort که استفاده از این کسپول را ترویج می‌کند، می‌گوید که هیچ مانع قانونی برای استفاده از آن در سوئیس وجود ندارد. زیرا در این کشور «اگر فرد خودش اقدام اصلی برای مرگ را انجام دهد» قانون بطور کلی اجازه کمک به خودکشی را می‌دهد.

فلوریان ویلت، مدیر اجرایی این سازمان در یک نشست خبری گفت: «ما واقعاً افرادی را داریم که در صف هستند و درخواست استفاده از کسپول سارکو را دارند؛ به همین دلیل استفاده از آن به احتمال زیاد به زودی آغاز می‌شود.»

او همچنین «مردن آنهم در حالی که نفس می‌کشید اما اکسیژنی در آن وجود ندارد و به این ترتیب به خوابی ابدی می‌روید» را «یک راه زیبا برای مردن» توصیف کرد.
کپسول مرگ چگونه کار می‌کند؟
فیلیپ نیچک، مخترع استرالیایی «کپسول سارکو» که یکی از چهره‌های جهانی مدافع حق مُردن است، شیوه کار آن را اینگونه توضیح می‌دهد:

فردی که مایل به مرگ است ابتدا باید یک ارزیابی روانپزشکی از ظرفیت ذهنی خود انجام دهد که یک الزام قانونی و کلیدی است.

سپس به داخل این کپسول می‌رود و در آن را می‌بندد. پس از آن بطور خودکار سوالاتی از او پرسیده می‌شود؛ مانند اینکه کیست، کجاست و آیا می‌داند با فشار دادن دکمه چه اتفاقی می‌افتد؟

سپس اگر تایید کرد که میخواهد بمیرد، صدایی می‌گوید: «این دکمه را فشار دهید.»

با فشار دادن دکمه مربوطه، میزان اکسیژن موجود در هوای کپسول در کمتر از ۳۰ ثانیه از ۲۱ درصد به ۰.۰۵ درصد کاهش می‌یابد.

فیلیپ نیچک می گوید: «با آغاز نفس کشیدن در چنین هوایی که اکسیژن کمی دارد، فرد ابتدا احساس سردرگمی، ناهماهنگی و کمی سرخوشی می‌کند و سپس هوشیاری خود را از دست می‌دهد. فرد سپس برای حدود پنج دقیقه قبل از وقوع مرگ نیز در حالت بیهوشی باقی خواهد ماند.»

این کسپول بگونه‌ای طراحی شده تا در تمام این مدت، سطح اکسیژن در کپسول، تعداد ضربان قلب فرد و میزان اشباع اکسیژن در خون او را کنترل کند و به این ترتیب «به سرعت می‌توان دریافت که آن شخص چه زمانی فوت کرده است».

آیا کسی می‌تواند در آخرین لحظه نظرش را تغییر دهد؟

پاسخ نیچک منفی است و می‌گوید: «وقتی آن دکمه را فشار دهید، دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد.»
اولین کاربر کیست؟
هنوز هیچ تصمیمی درباره تاریخ و مکان اولین مرگ به کمک این کپسول، یا اینکه چه کسی ممکن است اولین کاربر باشد گرفته نشده است و قرار نیست تا پس از وقوع آن نیز علنی شود.

فیونا استوارت، وکیلی که عضو هیأت مشاوران سازمان Last Resort است، می‌گوید: «ما واقعاً نمی‌خواهیم میل یک فرد برای پایان دادن به زندگیش در سوئیس آنهم در کمال آرامش، به یک سیرک رسانه‌ای تبدیل شود.»

او گفت که می‌توان از این دستگاه در «یک مکان بسیار خلوت و حتی در زیبایی طبیعت» نیز استفاده کرد و آنچه مهم است اینکه باید در یک «ملک خصوصی» باشد.

به گفته فیونا استوارت، حداقل محدودیت سنی برای کاربران ۵۰ سال تعیین شده است؛ البته برای افراد بالای ۱۸ سال چنانچه دچار یک بیماری جدی باشند نیز استثناهایی درنظر گرفته شده است.

او می‎‌افزاید: «ما نمی‌خواهیم رنج فرد بیمار را صرفا به دلیل سن آنها انکار کنیم.»

امکان استفاده مجدد از این کپسول نیز وجود دارد و تنها زمانی که فرد فوت کرده باشد، با مقامات سوئیس تماس گرفته می‌شود.
سوالات حقوقی و اخلاقی زیاد در سوئیس
در کانتون «والیس» استفاده از آن را ممنوع شده و برخی دیگر از کانتون‌ها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این وجود به گفته فیونا استوارت «هیچ مانع قانونی برای استفاده از کپسول سارکو وجود ندارد».

این کپسول دارای قابلیتِ چاپ سه‌بعدی، در هلند ساخته شده و در مجموع برای طراحی و ساخت و تکمیل آن حدود ۶۵۰ هزار یورو طی ۱۲ سال هزینه شده است.

این کپسول در حال حاضر می‌تواند افرادی با حداکثر ۱.۷۳ متر قد را در خود جای دهد. تیم توسعه همچنین درصدد ساخت یک کپسول سارکو دوتایی است تا زوج‌ها بتوانند با همدیگر به زندگی مشترکشان پایان دهند.

این سازمان تاکید کرده که هرگز از این کپسول برای مجازات اعدام استفاده نخواهد شد و انتظار می‌رود قیمت ساخت آن در آینده تا حدود ۱۵۰۰۰ یورو کاهش یابد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
Herzl - امستردام، هلند
نیچک چه معنی بدی به زبان عربی داره معنیش آن کار را باهات می کند.
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
۵۶
hiwa68 - رتردام، هلند
اخوند کش کی میاد بازار. باید پودر کند و خاکستر و دودش به توالت خارج از شهر.
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
بسیار ایده خوب و عالی است و نشانه شعور و سطح کاملا برتر تمدن و قوانین سوئیس.چون از قبل هم کلینیک مرگ اختیاری برای بیماران خاص در این کشور وجود داشت.همانطور که حیواناتی که دچار بیماری رنج آور و غیرقابل درمان میشوند را یوتانازی میکنند،چرا برای انسانها نباید چنین امکانی باشه بدون اینکه شخص مجبور به فکر به روشهای خشن،دردناک و غیرقابل پیشبینی و ناراحت کننده بشه؟. در متن به وضوح نوشته حداقل سن ۵۰ سال لازم است یا مواردی که سن کمتر است و شخص بیماری غیرقابل درمان و رنج آوری دارد. البته در هلند و بلژیک هم این امکان برای بیماران خاص که زندگی رنج آوری دارند هست اما موانع و سختگیریهای بسیاری داره.
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۳
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
کسیکه خودکشی مکنه هیچوقت رستگارنمیشه.حتا سختترین بیماری.چون خداگفته تعداد نفسهای هرآدم ازقبل شمرده شده.کسیکه جسدمیسوزونه.خاکستر.توگلدون نگهداری.اونم رستگارنمیشه.اونم که جسدمثل قدیما درارتفاع تا لاشخورها بخورن.اونم نمیشه.ازخاکیم بخاک برمیگردیم.همینقدرساده.دوم اگع چیزخوبی بود اختراهع نمیکردن.خدانگفته.بشر برو اختراع.اکتشاف.کن.چون هرچی همه موجودات میخوان رو زمین هست.شما یکچیز بگو آفریده خدا.که به طبیعت برنگرده.اما پلاستیک.شیمیایی مواد.لامپ.بقیه اختراعات عجیب غریب.بطبیعت برنمیگرده.
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.