احمد جنتی در سن ۹۷ سالگی بار دیگر دبیر شورای نگهبان شد

بی بی سی: احمد جنتی بار دیگر برای یک سال آینده به عنوان دبیر شورای نگهبان انتخاب شد.

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه ۲۷ تیر به نقل از هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نوشته است که انتخابات هیئت رئیسه سال جدید شورای نگهبان در جلسه اخیر برگزار شده و در نتیجه آن اعضای سابق برای یک سال آینده باقی ماندند.


انتخاب هیئت رئیسه شورای نگهبان هر ساله و در سالروز تاسیس شورای نگهبان ۲۶ تیر برگزار می‌شود.

در حال حاضر سیامک ره‌پیک قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان است.

آقای جنتی متولد اسفند ۱۳۰۵ و ۹۷ ساله است. او از دوره اول شورای نگهبان که در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد عضو این شورا بوده و از سال ۱۳۷۱ هم به طور مداوم به عنوان دبیر این شورا انتخاب شده است.

شورای نگهبان به جز قدرت تایید یا رد مصوبه‌های مجلس، صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را بررسی و نامزدهای مجاز برای این انتخابات را تعیین می‌کند.

چهره‌های طرفدار دمکراسی این شورا را مانعی برای انتخابات آزاد و سدی در راه قانونگذاری بدون دخالت اغراض سیاسی می‌دانند.
آقای جنتی، تا حدود دو ماه پیش ریاست مجلس خبرگان را هم برعهده داشت اما در جریان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نامزد نشد و به دوره نمایندگی خود در این مجلس پایان داد.

مسئولیت آقای جنتی در این دو پست مهم بارها مورد بحث بسیاری از کارشناسان و منتقدان قرار گفته است و بسیاری توانایی او را برای این مسئولیت‌ها با توجه به سن زیاد او، زیر سوال برده‌اند.

او در سال های اخیر از ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر و همچنین امامت جمعه موقت تهران کناره گیری کرده است.

بر اساس قانون، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید از میان ائمه جمعه موقت شهر تهران انتخاب شود، اما آقای جنتی مدتی پس از کناره گیری از امامت جمعه موقت تهران، رئیس این ستاد باقی مانده بود.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر، رسانه‌های دولتی ایران بارها تصاویری از آقای جنتی در جلسات شورای نگهبان منتشر کردند که او را همراه با دیگر اعضای در حال بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری نشان می داد.

عملکرد شورای نگهبان در زمینه تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در سال‌های گذشته همواره مورد انتقاد بوده است.

نبود مرجعی برای رسیدگی به شکایت از شورای نگهبان، پاسخگو نبودن این شورا و حمایت رهبر جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان را که قرار بوده نقشی نظارتی داشته باشد، به اهرمی برای فیلتر و یکی از نهادهای تعیین کننده قدرت در ایران تبدیل کرده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.