اوربان، نخست‌وزیر مجارستان : ترامپ آماده میانجی‌گری در جنگ اوکراین است

ویکتور اوربان تور دیپلماتیک جهانی خود را پنج روز پیش با دیدار با دونالد ترامپ به پایان رساند
بی بی سی: ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در نامه‌ای به رهبران اروپا گفت که دونالد ترامپ آماده است پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا «بلافاصله» به عنوان «میانجی‌» صلح میان روسیه و اوکراین وارد عمل شود.

آقای اوربان در حالی این نامه را نوشته است که سیاستمداران اتحادیه اروپا ازعملکرد او بعد از اینکه مجارستان ریاست دوره‌ای کمیسیون اروپا را به عهده گرفت به‌شدت ناراضی هستند، از جمله برای سفرهایش به روسیه و چین و اوکراین که او آنها را «ماموریت صلح» خوانده درحالیکه از طرف اتحادیه اروپا چنین ماموریتی نداشته است.


نخست‌وزیر مجارستان پنج روز پیش نیز با دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیدار کرد.

آقای اوربان این نامه را خطاب به شارل میشل رئیس شورای اروپا نوشته و رونوشت آن را برای تمامی رهبران اتحادیه اروپا فرستاده است:

«می‌توانم با اطمینان اعلام کنم که بعد از پیروزی‌ در انتخابات، او [دونالد ترامپ] منتظر تحلیف نمی‌ماند و آماده است بلافاصله به عنوان میانجی صلح وارد عمل شود. او برنامه‌ای بسیار اساسی و با جزئیات برای این کار دارد.»

آقای اوربان در این نامه نوشت که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و رقیب آقای ترامپ، «سیاست کنونی» و «جنگ‌طلبانه» کاخ سفید را تغییر نخواهد داد.

او درحالی که رسما از حامیان دونالد ترامپ به شمار می‌رود، همواره روابطی نزدیک با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه داشته است.
مخالفت کشورهای اروپایی با اقدامات مجارستانویکتور اوربان، شش روز پیش از دیدار با دونالد ترامپ، با ولادیمیر پوتین دیدار کرده بودنخست‌وزیر مجارستان تنها دو هفته پس از آنکه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست گرفت، سفرهای دیپلماتیک غیرمنتظره‌‌اش را آغاز کرد.

رهبران اتحادیه اروپا اقدامات او را محکوم و تأکید کردند که ویکتور اوربان هیچ مأموریتی به نمایندگی از ۲۷ کشور این اتحادیه ندارد و دیدگاه‌هایش شخصی است.

ناخرسندی اتحادیه اروپا از آقای اوربان به جایی رسید که شورای اروپا تصمیم گرفت که به نشست غیررسمی وزراء که قرار است در بوداپست برگزار شود کارمندان پایین‌رتبه بفرستد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا هم قصد دارند بجای شرکت در نشستی که آقای اوربان برگزارکننده آن است، خود نشست دیگری برگزار و در آن شرکت کنند.

به نوشته پولیتیکو، کمیسیون اروپا هم تصمیم گرفته است رویه مشابهی را در پیش بگیرد و کارمندان اداری را بجای وزراء به نشست‌هایی که آقای اوربان برگزار می‌کند بفرستد.

در همین حال، ۶۳ قانونگذار پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که حق رای مجارستان را در این بلوک پس بگیرند.

اتحادیه اروپا نیز از زمان آغاز حمله به اوکراین، قاطعانه بارها از روسیه انتقاد و از ارتش اوکراین حمایت کرده است و تقریبا دو هفته پیش (۲۷ ژوئن) نیز بار دیگر بر حمایت سیاسی، مالی، اقتصادی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک همه‌جانبه از اوکراین تاکید کرد.
ویکتور اوربان درباره جنگ روسیه و اوکراین چه فکر می‌کند؟
آقای اوربان به سیاست اتحادیه اروپا در جنگ روسیه و اوکراین انتقاد دارد و معتقد است که حمایت مالی از کی‌یف این اتحادیه را متضرر می‌کند.

به اعتقاد آقای اوربان، «استراتژی وحدت فراآتلانتیک» اروپا، کپی‌برداری از «سیاست جنگ‌طلبانه» آمریکا است.

او خواستار برقراری تماس مستقیم میان اروپا و روسیه و همچنین تدوین یک استراتژی مستقل است.

به عقیده آقای اوربان، برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین حضور چین نیز الزامی است.

ویکتور اوربان پیشتر هم بعد از دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا در ماه مارس گفته بود اگر ترامپ به قدرت برسد «یک سنت» هم به اوکراین نخواهد داد.

آقای ترامپ هم در مارالاگو، مجتمع ویلایی خود در فلوریدا، او را ستود و گفت: «کسی بهتر و باهوش‌تر، یا رهبری بهتر از ویکتور اوربان پیدا نمی‌شود.»

مجارستان تحت رهبری آقای اوربان، برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، از ارسال سلاح به همسایه خود، اوکراین، خودداری می‌کند و می‌گوید که کی‌یف قادر به پیروزی در برابر یک روسیه مجهز به سلاح اتمی نیست.

رهبران اتحادیه اروپا بیش از پیش نگرانند که انتخاب مجدد آقای ترامپ در آمریکا به معنی کاهش قابل توجه کمک نظامی و مالی آمریکا به اوکراین و همچنین پیمان نظامی ناتو باشد.

اکنون نامه آقای اوربان در حالی نوشته می‌شود که نیروهای روسیه اخیرا موفقیت‌هایی در شرق اوکراین داشته‌اند و همزمان اوکراین خواستار گسترش کمک‌های متحدان غربی‌اش شده است.
پارلمان اروپا؛ از ائتلاف «میهن‌پرستان برای اروپا» چه می‎‌دانیم؟
پارلمان اروپا پس از انتخاباتی که در آن راست افراطی بیش از گذشته توانسته است در این اتحادیه قدرت بگیرد تشکیل جلسه داد.

روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا شد اما آرایش قدرت در پارلمان تغییر کرده است.

نخست‌وزیر مجارستان اخیرا ائتلاف جدیدی به نام «میهن‌پرستان برای اروپا» در پارلمان اروپا تشکیل داده است.

ائتلاف «فیدس» حزب حاکم مجارستان و حزب «آزادی» اتریش و حزب «آنو» جمهوری چک، تشکیل‌دهندگان اصلی بلوک جدید پارلمان اروپا هستند.

آنها حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه را هم دعوت کرده‌اند تا به آنها بپیوندند.

این ائتلاف پس از اینکه احزاب راست افراطی در پنج کشور دیگر - بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا و پرتغال - به آن پیوستند، در پارلمان اروپا به عنوان یک فراکسیون به رسمیت شناخته شد.

جلوگیری از مهاجرت و انتقال قدرت از بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) به کشورهای عضو از هدف‌های اصلی این ائتلاف است.
از پارلمان اروپا چه می‌دانیم؟
پارلمان اروپا قوانینی تصویب می‌کند که بر زندگی شهروندان اتحادیه تاثیر می‌گذارد و تایید بودجه سالانه به عهده این نهاد است.

پارلمان اروپا جهت‌گیری قانونی و سیاسی اتحادیه را تعیین می‌کند، بودجه سالانه باید به تاییدش برسد، و می‌تواند از کمیسیون بخواهد که برای قانونگذاری طرح ارائه دهد.

نمایندگان همچنین بر کار کمیسیون و شورا نظارت می‌کنند. مسئولیت اتخاذ قوانین پیشنهادی کمیسیون بین پارلمان و شورا تقسیم شده است.

بیشتر نمایندگان در فراکسیون‌هایی می‌نشینند که از چپ تا راست را پوشش می‌دهند، و نه بر اساس ملیت، لذا در خیلی از مواقع باید بین وفاداری ملی و وفاداری حزبی یکی را انتخاب کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
تردیدی نیست که این جنگ تحمیل شده به دو کشور بود و هرچه زودتر باید پایان یابد، به تیتر بالا توجه کنید : » مخالفت کشورهای اروپایی با اقدامات مجارستان«!! بخوانید »مخالفت کارخانه های اسلحه سازی که جهان را به سوی نابودی می کشانند«
‌سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.