قوه قضائیه ایران آمریکا را به پرداخت حدود ۷ میلیارد دلار به بازماندگان و بیماران پروانه‌ای محکوم کرد

بی بی سی: قوه قضائیه ایران می‌گوید که بر اساس حکم دادگاهی در تهران،‌ دولت و مقامات آمریکایی محکوم به پرداخت خسارت به مبلغ ۶ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار به «گروهی از بازماندگان و همچنین بیماران پروانه‌ای» شده‌اند. پیشتر این دادگاه حکم توقیف و تخلیه «محموله نفتی» کشتی «ادونتج سوئیت» را هم در رابطه با این پرونده صادر کرده بود. این نفتکش پارسال توسط نیروی دریایی ارتش ایران در خلیج فارس توقیف و مصادره شده بود.

خبرگزاری میزان روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه گزارش داد که «شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران» پس از چندین جلسه رسیدگی به شکایت «۲۹۵ تن از بازماندگان و بیماران پروانه ای از ۳۰ نفر از اشخاص حقوقی و حقیقی دولت آمریکا» که در اعمال «تحریم‌ها» نقش داشتند این رای را صادر کرده است.


مقامات دولت آمریکا بارها اعلام کردند که دارو،‌ تجهیزات پزشکی مانند سایر اقلام بشردوستانه شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

اما ایران می‌گوید که شرکت‌ها به دلیل مشکلات حقوقی که ممکن است با آن روبه رو شوند از معامله با ایران خودداری می‌کنند و با بازگشت تحریم‌ها قراردادهای خود را لغو کردند.

اسفند ماه گذشته رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که همین دادگاه حکم به توقیف و تخلیه محموله نفتی کشتی«ادونتِج سوئیت» به منظور پرداخت غرامت به شاکیان این پرونده صادر کرده است.

خبرگزاری قوه قضائیه ایران میزان ارزش محموله نفت این تانکر را «۵۰ میلیون دلار» عنوان کرده بود.

پنجشنبه هفتم اردیبهشت سال پیش (۱۴۰۲) ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین در اعلامیه‌ای اعلام کرد که شناورهای نظامی ایرانی نفتکش ادوانتج سوئیت را که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی در نزدیکی تنگه هرمز در دریای عمان توقیف کردند.

رویترز بعد گزارش داد که این کشتی در اجاره شورون،‌ شرکت بزرگ نفتی آمریکا بوده است.

آن زمان گزارش شده بود که این کشتی با یک شناور ایرانی تصادف کرده و خدمه ایرانی این شناور مصدوم و حتی مفقود شدند.
عکسی از یکی از جلسات دادگاهقطع واردات بانداژهای مخصوص بیماران پروانه‌ای؛‌ تحریم یا فساد؟
در سال ۱۳۹۷ دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور وقت آمریکا از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌ها باز می‌گردد.

همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجمن حمایت از بیماران پروانه‌ای اعلام کرد تنها تولید کننده پانسمان مخصوص این بیماران که یک شرکت سوئدی است، از ایران رفته و کار مبادلات بانکی برای خرید بسته‌های پانسمان متوقف شده است.

به گفته این انجمن، «ظرف یک سال از اردیبهشت سال ۹۷ حدود ۱۵ نفر از افراد مبتلا به ای‌بی درگذشتند.»

در حکم امروز «شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران» هم آمده که در فاصله حدود ۸ ماه بعد از قطع صادرات این بانداژها به ایران، «بیماران پروانه‌ای فاقد هرگونه دارو و پمادی برای التیام و بهبود زخم‌های وخیم و عمیق پوستی شدند و به همین دلیل حدود ۲۰ نفر از این بیماران جان خودشان را از دست دادند‏ و سایر بیماران که زنده ماندند علاوه بر درد و رنج فراوان‏، آسیب‌های جسمی غیرقابل جبرانی را تحمل می‌کنند.»

مقامات و رسانه‌های ایران در سال ۱۳۹۸ به طور گسترده به مساله کمبود شدید دارو پرداختند و تحریم‌ها را علت آن دانستند.

در اوج وضعیت نگران کننده دارو در داخل ایران، برایان هوک، نماینده وقت آمریکا در امور ایران در یک پیام ویدئویی در این رابطه گفته بود که «رژیم جمهوری اسلامی در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادعاهای دروغی» را مطرح می‌کند.

او در پیامش تاکید کرده بود که «ایالات متحده تمام خدمات مرتبط با دارو و خدمات و تجهیزات پزشکی را برای مردم ایران از شمول تحریم‌ها معاف کرده است.»

او گفته که طبق قوانین آمریکا، «مجوز کلی» برای صدور تجهیزات پزشکی از آن کشور به ایران و جود دارد.

این مقام دولت وقت آمریکا،‌ انگشت اتهام را سوی مسئولان ایرانی و سپاه پاسداران نشانه گرفت و گفته بود که آنها دارو را انبار می‌کنند تا با قیمت بالاتر بفروشند و سود ببرند.
«گم شدن» نیمی از محموله اهدایی یونیسف به بیماران پروانه‌ایحمیدرضا هاشمی گلپایگانی، روحانی در تصویر و مدیرعامل «خانه حمایت از بیماران پروانه‌ای» در دادگاه؛‌ او پیشتر گفته بود که «نیمی از محموله کمک یونیسف به ایران» احتمالا از بازار آزاد سر درآورده استدر پی بالاگرفتن مشکلات بیماران و گزارش‌ها از مرگ تعدادی از آنها،‌ در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ صندوق کودکان سازمان ملل،‌ یونیسف در اقدامی بشردوستانه با حمایت مالی دولت آلمان محموله‌ای از پانسمان‌های مخصوص کودکان را تهیه و در تهران تحویل وزارت بهداشت وقت داد.

یونیسف اعلام کرده بود که محموله به وزن ۶ تن بوده است اما بعدا حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل خانه حمایت از بیماران پروانه‌ای، مسئولان وزارت بهداشت ایران را متهم کرد و گفت که این محموله در بازار آزاد فروخته می‌شود.

او تیرماه ۱۴۰۰ گفته بود که نیمی از این محموله به انجمن آنها تحویل داده شده است اما نمی‌داند که چه اتفاقی برای نیم دیگر محموله یعنی حدود ۳ هزار کیلو از این پانسمان‌ها افتاده است.
بیماری پروانه‌ای چیست؟
بیماری پوستی ای‌بی یا اپیدرمولایزیس بولوزا یک اختلال نادر ژنتیکی است و در کودکان منجر به داشتن پوستی بسیار شکننده یا تاول و زخم‌هایی همچون سوختگی درجه سه و بسیار دردناک می‌شود.

در ایران با اشاره به شکنندگی بال پروانه بیماران مبتلا به این بیماری پوستی را «پروانه‌ای» می‌خوانند. پانسمان مخصوص این بیماری پوستی می‌تواند از گسترش و عمیق‌تر شدن زخم جلوگیری کند.

بیماری معمولا در نوزادی یا اوایل کودکی بروز می‌کند. درمانی برای این بیماری وجود ندارد و از هر ۱۰ بیمار ۴ نفر پیش از رسیدن به نوجوانی می‌میرند. فقط در موارد خفیف این بیماری، با افزایش سن علائم بهبود می‌یابد.

در ایران ۸۵۰ نفر با این بیماری شناسایی شده‌اند اما انجمن حمایت از این بیماران معتقد است شمار افراد مبتلا می‌تواند تا ۱۲۰۰ نفر باشد. رئیس این انجمن می‌گوید «در خوزستان، سیستان و بلوچستان و جنوب کشور به دلیل تعداد بیشتر ازدواج‌های عشیره‌ای و فامیلی موارد بیشتری از بیماری دیده شده است.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
نه بابا کم لطفی نکنید دیگه‌ ۷ میلیارد دلار پول توجیبی یک آخر هفته الواتی خوکزاده های رژیم تو لاس‌وگاس است
‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
۴۲
paksan - ایران، ایران
خامنه ای چی؟ اون نمیزاره دارو وارد بشه و بجاش اسلحه می خره می فرسته اینطرف و اونطرف بعد آمریکا . خخخخ داروهای آمریکایی آزاد شدند؟
‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.