یک تیم پاکسازی ١١ تُن زباله، چهار جسد و یک اسکلت را در «بام دنیا» جمع‌آوری کرد

 بخشی از زباله‌های جمع‌آوری‌شده از کوه اورست. کاتمندو، پایتخت نپالصدای آمریکا: یک تیم پاکسازی کوه اورست می‌گوید جمع‌آوری انبوه زباله‌های یخ‌زده در نزدیکی قله این کوه احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید.

این تیم متشکل از سربازان ارتش نپال و مردم بومی «شِرپا» طی بهار سال جاری که مساعدترین فصل سال برای کوهنوردی است، توانسته‌اند ١١ تُن زباله، چهار جسد، و یک اسکلت را از اورست که به عنوان مرتفع‌ترین کوه به بام دنیا مشهوراست جمع‌آوری کنند.


سرپرست اعضای «شِرپا» در تیم مزبور گفت در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ تُن زباله متشکل از چادرهای قدیمی، بسته‌های مواد غذایی و کپسول‌های گاز، بطری‌های اکسیژن، و بسته‌های چادر و طناب به صورت لایه لایه در مرتفع‌ترین کمپ کوه اورست در ارتفاع ٨ هزار متری انباشت شده است.
جمع‌آوری زباله از کوه اوستاز زمان نخستین فتح اورست در سال ۱۹۵۳، هزاران کوهنورد به قله این کوه رفته‌اند و علاوه بر رد پا، زباله نیز از خود بر جا گذاشته‌اند.

طی سال‌های اخیر، دولت نپال کوهنوردان را ملزم کرده زباله‌هایشان را با خود بازگردانند وگرنه پول گرو گذاشته خود را از دست خواهند داد. اگرچه این الزام دولتی و همچنین آگاهی فزون‌یافته کوهنوردان درباره مسائل محیط زیستی موجب کاهش چشمگیر زباله‌های به جا مانده در اورست شده اما جمع‌آوری زباله‌های به‌جامانده طی دهه‌های قبل مستلزم تلاشی چندین ساله است.

سرپرست اعضای «شِرپا» کمبود اکسیژن در ارتفاع بالا، شرایط نامساعد آب و هوایی، و بیرون آوردن زباله‌ها از داخل مکعب‌های یخ را از جدی‌ترین چالش‌هایی دانست که تیمش با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته او، بیرون آوردن جسد یکی از جانباختگان از داخل یخ دو روز طول کشید و تیم مامور یک بار به دلیل برودت شدید هوا مجبور شده بود به کمپ‌های موجود در ارتفاعات پایین‌تر بازگردد و پس از بهبود شرایط جوی تلاش‌های خود را از سر گرفته بود.
جمع‌آوری زباله از اورستاو افزود جسد یکی دیگر از جانباختگان در ارتفاع ۸۴۰۰ متری قرار داشت و تیم تحت سرپرستی‌اش پس از ١٨ ساعت تلاش توانسته بود آن را به کمپ شماره ٢ منتقل کند.

همچنین قدیمی‌ترین زباله جمع‌آوری‌شده تا کنون باتری قابل‌شارژ چراغ‌های مشعل است که از سال ۱۹۵۷ به جا مانده است.

شرایط بسیار نامساعد جوی و کمبود شدید اکسیژن در کوه اورست موجب می‌شود کوهنوردان عمدتا بر روی نجات جان خود متمرکز باشند و توجه کافی به مسائل محیط زیستی نکنند
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.