سربازان چینی برای رزمایش «ضد تروریسم» وارد خاک بلاروس شدند

رادیو فردا: سه روز بعد از عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگهای به رهبری پکن و مسکو، وزارت دفاع مینسک از ورود سربازان چینی به این کشور برای رزمایش مشترک خبر داد.

بر اساس تصاویر و بیانیه‌ای که وزارت دفاع بلاروس منتشر کرده، سربازان چینی روز شنبه ۱۶ تیرماه وارد خاک این کشور شده و قرار است در «رزمایش ضدتروریسم» مشارکت کنند.


این بیانیه می‌افزاید سربازان چینی از دوشنبه هفته جاری به مدت ۱۱ روز در رزمایش مشترک با هدف «ارتقای همکاری‌های دو کشور در زمینه آموزش نیروها» شرکت خواهند کرد.

بلاروس پنج‌شنبه هفته گذشته در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، بلوکی که روسیه و چین برای مقابله با غرب تشکیل داده، به عنوان عضو جدید پذیرفته شد.

ایران نیز درست یک سال پیش، در اجلاس ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ به عضویت دائم این سازمان درآمده بود.

اهداف اصلی سازمان همکاری‌ شانگهای مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی‌ اعلام شده اما در چارچوب آن همکاری‌های امنیتی، اقتصادی، علمی و فرهنگی نیز دنبال می‌شود.

بلاروس به خاطر اجازه دادن به بخشی از نیروهای نظامی روسیه برای آغاز حملات به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ از خاک این کشور به شدت مورد انتقاد غرب قرار گرفته و تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع شده است.

این کشور همچنین طی روزهای گذشته با ادعای «نقض حریم هوایی خود توسط پهپادهای اوکراینی»، حضور نیروهای نظامی در مرز با اوکراین را افزایش داده است.

وزارت دفاع مینسک می‌گوید نیروهای نظامی چینی قرار است مانور مشترک با نظامیان بلاروسی را در نزدیکی مرزهای این کشور با لهستان انجام دهند.

الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس و ملقب به «آخرین دیکتاتور اروپا»، سال گذشته دو بار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کرد تا روابط تجاری خود را گسترش دهد و اقتصاد فلج شده کشور تحت تحریمش را احیا کند.

وزارت دفاع چین نیز روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رزمایش مشترک در نزدیکی شهر «برست» (۲۰۰ کیلومتری مرز لهستان) با هدف افزایش آمادگی برای مقابله با اقدامات تروریستی انجام خواهند شد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.