پرهیز ملایم از گوشت می‌تواند به بیماران کبدی کمک کند

العربیه: دانشمندان متوجه شدند که خودداری از مصرف گوشت فقط برای یک وعده غذایی باعث کاهش آمونیاک مضر در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی در مرحله پیشرفته می‌شود. به گفته آنها، حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی این افراد می‌تواند به آنها کمک کند تا از عوارض جدی جلوگیری کنند.

آمونیاک ماده‌ای بسیار سمی و خطرناک است به ویژه اگر به مغز برسد. اما این ماده محصول جانبی طبیعی هضم پروتئین در بدن انسان است. به عبارتی، آمونیاک یک زباله طبیعی است که بدن انسان به طور معمول آن را آسان دفع می‌کند.


در بدن افراد سالم، آمونیاک توسط باکتری‌های موجود در روده از مواد غذایی جدا می‌شود، سپس به داخل کبد منتقل می‌شود که آن را به ماده کمتر سمی اوره تبدیل می‌کند، و اوره از طریق ادرار دفع می‌شود.

غذاهای که سرشار از پروتئین، به ویژه از منابع حیوانی هستند، معمولاً بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند. با این حال، تحقیق جدید دانشمندان نشان می‌دهد که تعدیل کردن مصرف گوشت ممکن است مشکل افراد مبتلا به «سیروز» یا پیشرفته‌ترین مرحله بیماری کبدی را کاهش دهد.

هرچه گوشت بیشتری مصرف کنید، کبد شما باید زحمت بیشتری برای پردازش آمونیاک بکشد، و یک کبد آسیب‌دیده به ناچار حتی زور بیشتری برای این کار می‌زند. این منجر به افزایش میزان آمونیاک در خون می‌شود، که به «اِنسفالوپاتی کبدی» که نوعی زوال شناختی است منجر می‌شود.

آغاز این وضعیت می‌تواند به تدریج یا ناگهانی با نارسایی کبدی همراه باشد، و گاهی اوقات می‌تواند منجر به کما شود، که در صورت تورم بافت مغز می‌تواند به مرگ بیمار منتهی شود.

تحقیق جدید با ارائه یک روش ساده، یعنی پرهیز ملایم از گوشت، به افراد مبتلا به سیروز کمک می‌کند تا بدون هیچ کار اضافه و دوا و درمانی از بروز مشکلات بیشتر برای خودشان جلوگیری کنند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.