رضا پهلوی: اگر جمهوری اسلامی در قدرت باقی مانده، به این دلیل است که غرب به اندازه کافی در برابرش ایستادگی نمی‌کند

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که «اگر جمهوری اسلامی در قدرت باقی مانده، به این دلیل است که غرب به اندازه کافی در برابرش ایستادگی نمی‌کند»ایندیپندنت فارسی: هفته‌نامه فرانسوی پاری مچ (Paris Match) روز جمعه هفدهم مه (۲۸ اردیبهشت) گفت‌وگویی تفصیلی با شاهزاده رضا پهلوی منتشر کرد که شاهزاده رضا پهلوی در آن به مسائل مختلف از جمله خیزش سراسری مردم ایران، صدور احکام سنگین علیه معترضان، انتقاد از غرب بابت ایستادگی ناکافی در برابر حکومت جمهوری اسلامی و لزوم تحقق دموکراسی در ایران پرداخت.

او با اشاره به تداوم مبارزه مردم ایران به‌ویژه زنان با جمهوری اسلامی گفت: «با وجود سرکوبی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، زنان هر روز با مخالفت علیه حجاب اجباری، جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشند. میل به مقاومت و مبارزه در ایرانیان برانگیخته شده است و آن‌ها به پیروزی خواهند رسید.»


شاهزاده رضا پهلوی افزود: «با وجود درآمد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری نفت، جمهوری اسلامی با تورم ۴۰ درصدی مواجه است. بیش از نیمی از جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کنند و هر روز اعتصاب‌ها و تظاهرات قشرهای گوناگون پرستاران، معلمان، رانندگان، کارگران، بازنشستگان و حتی بازاریان را شاهدیم. در شرایط فعلی، بسیاری از ایرانیان دیگر به مراقبت‌های پزشکی دسترسی ندارند و وضعیت معیشتی بسیار نامناسب است. در چنین وضعیتی، سرمایه‌های جمهوری اسلامی به سوی حوثی‌ها، حماس و جهاد اسلامی می‌رود و دیدیم که حمله به اسرائیل هم میلیاردها دلار هزینه داشت. اقدامی که یک شکست آشکار بود، زیرا بیشتر پهپادها و موشک‌های جمهوری اسلامی سرنگون شدند.»

او در پاسخ به اینکه چرا جمهوری اسلامی صدور حکم اعدام برای معترضان را افزایش داده و در تازه‌ترین مورد توماج صالحی را به اعدام محکوم کرده است، گفت: «جمهوری اسلامی برای شکستن روحیه جامعه دست به چنین کاری می‌زند. صدور حکم اعدام یا بهتر است بگوییم قتل توماج صالحی بخشی از سیاست کلی حکومت است. ولی فقیه حاکم بر ایران خواستار تسلیم مردم است، در حالی که توماج صدای طغیان است. صدور این احکام، بیش از هر چیز شکننده بودن سیستم را نشان می‌دهد.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی درگیر اختلاف داخلی شده است، افزود: «جامعه بین‌المللی باید درک کند که این رژیم بسیار شکننده است و آن‌ها باید با تشدید تحریم‌های هدفمند، در نابودی جمهوری اسلامی نقش ایفا کنند. اگر جمهوری اسلامی در قدرت باقی مانده، به این دلیل است که غرب به اندازه کافی در برابرش ایستادگی نمی‌کند.»

او درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمان می‌تواند به بمب هسته‌ای دست یابد؟ گفت: «متخصصان از چند ماه تا دو سال صحبت می‌کنند. می‌دانیم که رژیم در غنی‌سازی اورانیوم بسیار پیشرفت داشته است. اما افزون بر آن،‌ تلاش کرده است در عرصه نظامی هم توانایی‌هایش را افزایش دهد. آن‌ها از برنامه فضایی برای توسعه پرتاب موشک‌های بالیستیک بین قاره‌ای استفاده می‌کنند که می‌تواند مستقیما اروپا را تهدید کند. اتحادیه اروپا باید این برنامه را تحریم کند و بداند که رژیم حاکم بر ایران تهدیدی همه‌جانبه شامل افراط‌گرایی مذهبی و قدرت هسته‌ای و سبب بحران مهاجرت بی‌سابقه در اروپا است.»

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اعتراض‌های دانشجویان در فرانسه پرداخت و در پاسخ به اینکه آیا جمهوری اسلامی است که حرکت‌های دانشجویان دانشگاه‌هایی از جمله سوربن را سازماندهی می‌کند، گفت: «اگر مشخص شود که اینطور است، تعجب نمی‌کنم. ۴۵ سال است رژیمی که خود را ضدغربی و ضدسرمایه‌داری معرفی می‌کند، در محافل روشنفکری خاص، به‌ویژه در محافل فرانسوی دوستانی پیدا کرده است. این رژیم در تمام پایتخت‌های اروپایی پایگاه‌هایی شامل مراکز اسلامی، مساجد و مراکز فرهنگی راه‌اندازی کرده است و در عین حال روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های یهودی را هدف قرار می‌دهد.»

او افزود: «به نظر می‌رسد دانشجویان از این واقعیت درکی ندارند که از واپسگراترین نیروهایی دفاع می‌کنند که خاورمیانه تاکنون به خود دیده است: حوثی‌ها در حال به ویرانی کشاندن یمن‌اند، حماس قتل‌عام وحشتناکی در اسرائیل مرتکب شده است، حزب‌الله لبنان را به سوی نابودی می‌برد، جمهوری اسلامی مخالفانش را در ایران شکنجه می‌کند و می‌کشد.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به لزوم درس گرفتن از تاریخ گفت: «ما پیش از این اتحاد بین چپ افراطی مارکسیست و اسلام‌گرایان را در ایران شاهد بوده‌ایم. دانشجویان میشیگانی که به فارسی شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند، باید بدانند که سال ۱۹۷۹، وقتی روشنفکران و دانشگاهیان فهمیدند خمینی کیست، دیگر دیر شده بود.»

شاهزاده رضا پهلوی در بخشی دیگراز این مصاحبه، درباره خطر محور جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه علیه غرب گفت: «از میان سه عضو این محور، جمهوری اسلامی ضعیف‌ترین است. رژیمی که کمترین مشروعیت را نزد مردمش دارد و روسیه و چین آن را دست‌نشانده خود کرده‌اند، مانند زمانی که قدرت‌های استعماری منابع آن را غارت می‌کردند.»

او درباره انتقاد ماه‌های اخیرش از موضع آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نیز توضیح داد: «سیاست مماشات شکست خورده است و در عین حال نمی‌توان عواقب یک رویارویی نظامی را کنترل کرد. من فکر می‌کنم که در این میان، راه سومی هم وجود دارد و آن حمایت از تغییر رژیم از درون است.»

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به اینکه آیا اگر در قدرت قرار بگیرد، ایران و اسرائیل در صلح خواهند بود؟ گفت: «من رویای به تحقق در آوردن پیمان کوروش را دارم که می‌تواند برای ایران و همسایگانش از جمله اسرائیل صلح به همراه آورد. آرزوی ایرانیان هم این است. من رویای یک دموکراسی را دارم که به قوانین بین‌المللی احترام ‌می‌گذارد. با این حال باید بگوم که به دنبال قدرت نیستم بلکه هدفم حرکت به سمت یک انتقال صلح‌آمیز پایدار است.»

او درباره علت محبوبیتش در ایران گفت: «اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به ایرانیان به ویژه جوانان امکان کسب اطلاعات داده‌اند. حتی اگر زمان پدر و پدربزرگم مسائلی وجود داشت، شرایط زندگی از وضعیت فعلی بهتر و آزادی بیشتر بود. اما این فقط نوستالژی نیست. مردم ایران درک کرده‌اند ایرانی که من رویای آن را دارم، به سمت جهان مدرن، آزادی‌های فردی، آزادی بیان، آزادی فعالیت انجمن‌ها و مطبوعات، تامین حقوق زنان، لغو مجازات اعدام و از بین بردن خشونت دولتی معطوف است. آن‌ها می‌دانند که من می‌خواهم تبعیض را از بین ببرم.»

شاهزاده رضا پهلوی ادامه داد: «ساختار سیاسی مد نظر من حول سه رکن تشکیل شده است: دموکراسی و حقوق بشر، حاکمیت قانون و سکولاریسم و درنهایت تخطی‌ناپذیری از موضوع تمامیت ارضی. در عین حال به آشتی ملی معتقدم؛ مانند آنچه نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی انجام داد. معتقدم ما باید کسانی را که دستشان به خون آلوده نیست عفو کنیم. ما باید برای بازسازی ایران گام برداریم نه انتقام. وقتی به شرایطی برسیم که همه‌پرسی انجام شود و مجلس قانون اساسی را تدوین کند، من به رسالتم عمل کرده‌ام.»

او در پاسخ به اینکه آیا به امکان اتحاد بین سلطنت‌طلبان، کردها، لیبرال‌ها و جمهوری‌خواهان چپ اعتقاد دارید؟ گفت: «من به ائتلاف افراد خیرخواه در چارچوب سه اصلی که به آن‌ها اشاره کردم، باور دارم.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

در برابرش به اندازه کافی ایستادگی نمیکنه چون منفعتی که وجود ننگین این رژیم برای همه ( جز مردم بخت برگشته ایران ) خصوصاً غرب داره ، مصلحت و درایت ایجاب میکنه برخورد قابل توجهی در موردش نکنه !!
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۰
۴۷
golden remix - استکهلم، سوئد

اول از همه، رژیم ایران به دلیل فساد و ساختن زندگی بسیارنامطلوب برای مردم خود و دلایل دیگر، جایی برای دفاع ندارد. سپس شما، شاهزاده رضا، می‌گویید که کشورهای غربی یا خارجی نمی‌توانند فشاری کاربردی بر رژیم ایران بگذارند. در واقع دلیل این است که یک حزب محکم و سازمان یافته مخالف وجود ندارد. اگر چنین بود، می‌توانست تغییرات بزرگی ایجاد کند، مانند فروپاشی رژیم از درون، قطع روابط رژیم با همسایگان و ایجاد اعتراض‌های جمعی و مؤثر در ایران. همچنین می‌توانست فشار موثری بر رژیم ایران از سوی کشورهای غربی ایجاد کند.
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰
۲۴
آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
نبود برنامه جامع برای به زیر کشیدن رژیم صهیونیستی در ایران از طرف خبرگان مخالف رژیم در داخل و خارج هست که امرژی مردم ذایل میشود . مخالفین نیاز شدید به دانش انسجام بخشیدن به مخالفین رژیم دارند که متاسفانه این دانش در بین مخالفین کن رنگ هست و شاید هم وجود ندارد سر پاماندن رژیم کمی به وجود غربیها ربط دارد اما این همه ماجرا نیست. انرژی نیروی خام که همان نیروی مردم هیت داره به علت حمایت صهیونیستها و سرملیه دارهای غرب از رژیم و بدتر ازان نبود انسجام در بین مخالفان رژیم هدر میرود
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۸
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران

ای دشمنان سلسله پالانی! هواداران میلیونی شاخزاده رضا پالانی رو در این عکس رو با هوادارن چند ده نفری جنبش سبز دا راهپیمایی اعتراضی خرداد ۸۸ مقایسه کنید و عبرت بگیرید! چرا نمیذارین شاخزاده با پولهایی که با کارگری تو کارخونه ها و دامداری ها جمع فرمودن زندگی مرفهی داشته باشند؟! بخیل ها! حسود ها!
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۷
۴۴
Ginger - چگو، اسپانیا
مصدق با دستگیری چند تن از سران تنگستانی ها، پس از دو ماه موفق شد شورش علیه انگل ایسی ها در «دالکی» و «شبانکاره» در راه اصلی شیراز بوشهر را سرکوب و خاموش کند. البته دلیران تنگستان و دشتستان، دوباره با انگل ها به جنگ پرداختند و سرانجام با بمباران شدید شهر «دلوار» از سوی شش ناو جنگی انگل ستان و شهادت بیشتر قیام‌ کنندگان ضد استعمار، قیام آنان خاموش شد. همکاری مصدق با انگل ها به این مسئله ختم نشد، امن کردن راه بوشهر تا آباده برای تجارت انگل ها و دستگیری عناصری که برای امنیت انگل ها زیانبار تشخیص داده می شدند، با اشاره ی کنسول انگل ستان، از دیگر مواردی است که در پرونده ی همکاری مصدق با عوامل انگل ایسی در فارس ثبت شده است. ...خوب وقتی مردم ایران به مصدق قاجار که نوکر انگلیس برای کشتار ایرانیان و مامور فرستادن نفت به انگلستان بود روحت شاد نمی گویند تو نوکر خمینی هندی زاده که پدرش در هندوستان نوکر انگلیسی ها بود او را مصدق جون بنام ولی۰ ۸میلیون ایرانی رضا شاه روحت شاد می گویند تو خودت را جر هم بدی پته شما اجنبی زاده های اشغالگر و آدم کش روی آب است
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
۳۸
PERTAPANI - بن، آلمان
حالا تو چرا به سوزش افتادی؟ ................ 😁
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
۱. مشکل شما پالان طلبها دقیقا همین استانداردهای دوگانه است. اگه کسی تو رژیم فعلی دزدی کنه، بهش فحش میدین اما اگه پالانیها دزدی کنن حقشون بوده و باید بیشتر میدزدیدن! از کودتا های انگلیسی ۱۲۹۹ و ۱۳۳۲ که رضا خان و ممرضا انجام دادن به سادگی میگذرین اما تلاش دکتر مصدق برای امن کردن حوزه والاتری خودش رو همدستی با انگلیس می دونین. رئیسعلی دلواری کا رهبر قیام تنگستان بود در سال ۱۲۹۴ کشته شد و مرحوم مصدق در سال ۱۲۹۹ با شورشیان جنوب برخورد کرد. خود او در گزارش به مجلس علت این امر رو راهزنی و شرارت عده ای دونسته. و علت اصلی دخالت او این بود که انگلیسیها نتونن به بهانه راهزنی و نا امنی در جنوب ایران حوزه نفوذ خودشون رو گسترش بدن. مصدق با ملی کردن نفت ایران بزرگترین ضربه رو به منافع استعمار انگلیس زد. ۲. حالا تو جواب بده: چرا اطراف شاخزاده تنها عده انگشت شماری از مفتخورهای پالان طلب حضور دارن اما در راهپیمایی اعتراضی جنبش سبز سه تا پنج میلیون انسان فقط در تهران به خیابان آمدند و حتی یکی از اونها شعاری در حمایت از پالانیها نداد؟ (من خودم اونروز از نزدیک شاهد این اعتراضات بودم).
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
سلام خیاط باشی! حال چرخ خیاطیت چطوره؟!
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
تو دیگر چقدر هالوین یعتی برای تو هنوز بعد از ۴۴ سال روشن نشده که بدون امریکا و غرب اخوند یک هفته دوام نمیاره. مثل اینکه یا دچار زوال نیمچه عقلت شده یا این ۴۴ سال بهت خوش گزشته
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
۴۴
رُک و صریح - لندن، انگلستان
بنظر من شاهزاده رضا پهلوی شخصی سالم و درستی هست برای اداره کشور، منتها این بتنهایی کافی نیست و باید با ترسی که باعث برخورد محکم و قاطع با حکومت فاسدان و تبهکاران می‌شود روبرو بشه.درست مانند پدر بزرگش. ایشان اول از همه چی احتیاج به یک ایمان قوی دارد برای روبرو شدن با این حکومت شیطانی.
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
۴۴
رُک و صریح - لندن، انگلستان
شازده رضا پهلوی چه انتظاراتی از غرب و شرق دارد!!!. بجای غرب و شرق باید از مردم ایران که کلا ژنتیکشون با مردم دیگر کشورها از قبیل مصر (بانی انقلاب مصر) و تونس و یا کشورهای اروپایی ،آسیایی و آمریکایی فرق دارد و گرایش به بدی و ناخالصی نسبت به مردم سایر ملل دارند باشد که این مردم باید بفهمند که اول خودشون رو درست کنند تا حکومت فاسد و تبهکار هم عوض و درست بشه.
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
۳۸
PERTAPANI - بن، آلمان
واسه این آگوری چیزی ننویس این بیسواد فقط چرندیات مینویسه و توهین میکنه! این سنگ مصدق رو به سینه میزنه ولی نمیدونه که مصدق یک فراماسون فرانکوفیل بود و اکثر کابینه اش هم همینطور بودند و نسبت به فرانسه سمپاتی داشتند در زمان ناصرالدین شاه دانشجویان و روشنفکرانی که به ایران برمیگشتند اکثراً موسس لژهای فراماسونری در ایران میشدند نمونه اش میرزا ملکوم خان بود که گراند لژ اورانیا را تاسیس کرد که وابسته به فرانسه بود اینها با ماسونهای انگلوفیل در رقابت بودند و برای هم کارشکنی میکردند این رو سفیر انگلیس در زمان احمد شاه به وزیر امور خارجه انگلیس گزارش میکنه و توضیح میده که چطور ماسونهای فرانسوی دارند کارشکنی میکنند علیه منافع فرانسه و همیشه بین این دو جریان در ایران رقابت بود البته بعضی وقتها هم علیه روسها با هم همکاری هم میکردند نمونه اش انقلاب مشروطه بود که میرزا ملکوم خان نقش موثری در همکاری با مشروطه خواهان داشت! مصدق فکر میکرد فرانسه آنقدر قدرت داره و میتونه بهش کمک کنه تا با انگلیس دربیافته و فرانسه رو جایگزین کنه ولی اشتباه بزرگی کرد چون آمریکا متحد اصلی انگلیس بود
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
خداییش این جدید بود! به عقل جن هم نمی‌رسید که مرحوم مصدق رو به فرانسوی ها وصل کنه! ارنست جون برات کلاس خصوصی تاریخ گذاشته؟!
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۵
۳۸
PERTAPANI - بن، آلمان
وقتی بهت میگم گاگول بی سواد آنوقت بهت برمیخوره! محمد مصدق از جمله پیروان فراماسونر اعظم میرزاملکم‌خان بود و عضو "لژ بیداری" آدمیت. مصدق در 20 جمادی الاول سال1325 قمری در سن 25 سالگی به عضویت این محفل در آمده و سوگند نامه آن را امضا نمود. دکتر مصدق خود در خاطرات خویش به هیچ وجه به این مهم اشاره نمی نماید. اولین بار در سال 1342 دکتر فریدون آدمیت فرزند عباسعلی آدمیت ( گرداننده جامع آدمیت ) با انتشار سوگندنامه مصدق در کتاب "فکر آزادی" اقدام به افشای این راز می نماید. آقای اسماعیل رائین نیز سوگندنامه فوق را در صفحه 640 کتاب "فراموشخانه و فراماسونری در ایران" که از معتبر ترین کتب در این زمینه می باشد درج می کند. دکتر محمد مصدق که به علت سوابق مبارزاتی، رهبر جبهه ملی گردید و نقش اقلیت را خوب ایفا می کرد و بالاخره برای اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت ، نخست وزیر گردید ، عضوی از شبکه فراماسونری بود و قسم نامه داشت ، ولی در اوج مبارزات ملت کسی به این راز وقوف ندشت و اولین بار در سال 1342 هجری شمسی، کتاب فکر آزادی با انتشار سند قسم نامه او پرده از این مهم برداشت
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
شما پالان طلبها قبل از اینه یه حرفی بزنید دست‌کم با هم هماهنگ کنید که اینجور همدیگه رو عین..... ضایع نکنید! رفیقت میگه مرحوم مصدق انگلیسی بود! تو میگی فرانسوی بود‌! لابد پس فردا یه اسگول دیگه میاد میگه مصدق ژاپنی بود! اما حرفی از اربابای انگلیسیتون نمیزنید که در تمام عمر به منافع انگلستان در ایران خدمت کردن. چه اون رضاخان پالانی خائن که خون انقلابیون مشروطه رو پامال کرد و دوباره سلطنت مطلقه رو در ایران برقرار کرد. چه ممرضا پالانی بیشرف که نفت ایران رو دودستی تقدیم انگلیس کرد. چه این شاخزاده بی‌غیرت که عین لاشخور فقط منتظره مردم یه حرکتی بکنن تا از سوراخ موشش بیرون بیاد و قر و قمیش بیاد و جنبش مردم رو بدزده. تو برو همون .... و فحشتو بده. اضهار نظر سیاسی و تاریخی کار امثال تو نیست پالان طلب غربتی.
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
۳۸
PERTAPANI - بن، آلمان
ببین آگوری بی تربیت حیف که جلو چشمم نیستی وگرنه طوری ادبت میکردم که زمین رو چنگ بزنی و با دندون هات چمن رو گاز بگیری! به هیچ وجه خوش ندارم که جواب گاگولی مثل تو رو بدم ولی چون ممکن کسی نوشته تو رو بخونه و فکر کنه درست میگی اینو مینویسم، بیسواد .....از کتاب اسماعیل رائین نوشته و سند آوردم که نتونی انکار کنی، و کاری هم به کس دیگه ای ندارم که چی گفته 🤮
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
:))))))))) وقتی خودت سر یه کاری رو باز میکنی اما خودت نمیتونی ببندیش میشه این!!!! تو اگه اهل ادب کردن بودی با اون کیس پناهندگیت فلنگو نمیبستی در بری کوشولو! ... این کتاب تو اوج درگیری‌های جبهه ملی دوم، با حمایت ساواک پالانشاهی نوشته شده و معلومه که نویسنده خواسته هر دروغ شاخداری رو به مرحوم مصدق نسبت بده تا از رژیم امتیاز بگیره. چطور ممکنه مرحوم مصدق فراماسونر تحت حمایت فرانسه باشه. اما بعد از سقوط دولتش الضرت پالانشاه قرارداد کنسرسیوم رو با دولت‌های غربی (شامل فرانسه) ببنده؟! اینجوری که الضرت باید فراماسونر باشه!...
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۱
۳۸
PERTAPANI - بن، آلمان
خنده ام میگیره که تو با این آی کیو زیر صفرت چقدر هم ادعات میشه!! تو فکر کردی سیاست خاله بازیه؟ در اوج جنگ سرد شاه میره شوروی و با کمونیست ها قرارداد ساخت ذوب آهن میبنده و کلی سلاح هم میخره زمانیکه اروپایی ها حداکثر فاصله رو از شوروی میگرفتند درحالیکه ایران در جبهه شوروی قرار نداشت! تمام مدارکی که ثابت میکنه مصدق ماسون بوده معتبر و موجوده و در اصالتش هم شکی نیست درضمن اسماعیل رائین یک نویسنده دولتی نبود یک محقق وطنپرست بود که جونش رو هم سر این کار گذاشت و آدمی هم نبود که به خاطر پول اینکار رو بکنه درضمن اگرچه ساواک اجازه نشر کتاب رائین رو داده بود ولی بعداً دستور جمع آوری کتابهای او را صادر کردند و ازش هم التزام گرفته بودند که جلد چهارم رو منتشر نکنه، واسه همین از نظر مادی متمول نبود و از دولت شاه هم هیچ امتیازی نگرفت اصلاً برای شاه مهم نبود چه اسماعیل رائین یا هر کسی دیگه ای این کار رو میکرد یا نمیکرد شاه توجیه دیگه ای برای عزل مصدق داشت
‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.