واکنش حسین موسویان به تحقیق کنگره آمریکا درباره اتهامش به «لابی‌گری غیرقانونی»

العربیه: حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایرانی، به تحقیق کنگره آمریکا درباره اتهامش به «لابی‌گری غیرقانونی» برای حکومت ایران واکنش نشان داد.

به نظر می‌رسد این واکنش موسویان در پی کارزار اخراج وی از دانشگاه پرینستون آمریکا، از سوى جمعی از کنشگران ایرانی در آمریکا که او را به مشارکت در «نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت» متهم می‌کنند، صادر شده است.

این فعالان تحت نام سازمانی با عنوان «اتحاد علیه مهره‌های رژیم اسلامی ایران» اعلام کرده روز جمعه، 26 آوریل (7 اردیبهشت 1403)، در مقابل دانشگاه پرینستون تظاهراتی با هدف اخراج موسویان برگزار خواهد کرد.
حسین موسویان، در واکنش به این کارزار و تحرک نمایندگان کنگره آمریکا، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «12 عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا در سال 2023 تحقیق و تفحص آغاز کردند که آیا من جاسوس دولت ایران هستم، 11 عضو مجلس ایران هم در سال 2017 در گزارش نتیجه تحقیق و تفحص شان اعلام کردند که تعدادی از جمله من جاسوسان امریکا و غرب هستیم!».

حسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای پیشین ایران است که در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی از سال 1369 تا سال 1376 سفیر این کشور در آلمان بود. در دوران مسئولیت وی در سفارت ایران در آلمان، 23 نفر از چهره‌های اپوزسیون حکومت ایران در اروپا ترور شدند.

این‌ها شامل شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر حکومت شاهنشاهی و بنیان‌گذار نهضت مقاومت ملی ایران؛ کاظم رجوی، عضو شورای ملی مقاومت ایران؛ عبدالرحمان برومند، رئیس هیئت اجرایی نهضت مقاومت ملی ایران؛ فریدون فرخزاد، شومن و کنشگر سیاسی؛ و صادق شرفکندی و شماری از رهبران کُرد در رستوران «میکونوس» برلین بودند که در این دوران با مرکزیت سفارت جمهوری اسلامی در آلمان به قتل رسیدند.

در جریان حادثه تروریستی رستوران میکونوس در سال 1992، که تعدادی از رهبران حزب دمکرات کردستان ایران طی آن کشته شدند، دادگاه فدرال آلمان موسویان را از عوامل آن عملیات تروریستی و چندین ترور دیگر در اروپا تشخیص داد، که باعث شد دولت آلمان او را اخراج کند. دادگاه میکونوس اولین دادگاه درباره ترورهای مخالفان جمهوری اسلامی در خارج کشور بود که برای مقامات ارشد حکومت ایران حکم پیگرد صادر کرد.

در بیانیه سازمان اتحاد علیه مهره‌های رژیم اسلامی ایران آمده است که «موسویان، یکی از چهره‌های مرتبط با سرویس اطلاعاتی ایران و دیپلمات سابق، متهم به مشارکت در جنایات شنیع در سراسر اروپا، به ویژه در ارتباط با جنایات علیه اعضای اپوزیسیون ایران است.»

بر اساس این بیانیه، «این اتهامات با شهادت ابوالقاسم مصباحی (شاهد C)، یکی از بنیانگذاران سرویس مخفی VEVAK ایران، در جریان "محاکمه میکونوس" اثبات شده است.»

حضور موسویان در آمریکا زمانی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که سخنرانی این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی در نشست سالانه «فرماندهی راهبردی آمریکا» موسوم به «استراتکام»، در 25 و 26 مرداد سال 1402 با انتقاد شدید جمهوری‌خواهان کنگره این کشور مواجه شد.

دو هفته بعد از حضور موسویان در نشست استراتکام، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا خواهان توضیح و تحقیق درباره حضور و سخنرانی این مقام پیشین ایرانی در نشست مذکور شدند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.