یک پژوهشگر علوم اجتماعی: «بیش از یک چهارم» نوجوانان ایرانی از ۱۵ سالگی روابط جنسی خود را آغاز می‌کنند

 بلوغ زودهنگام در میان نوجوانان ایرانیصدای آمریکا: روزنامه هم‌میهن به نقل از یک پژوهشگر علوم اجتماعی گزارش داد که بیش از ۲۷ درصد از نوجوانان ایرانی روابط جنسی را از ۱۵ سالگی و گاهی در سنین پایین‌تر شروع می‌کنند و از جمله دلایل این «تعجیل» را «بسته‌بودن شرایط» و «بی‌تدبیری» ذکر کرده است.

به گزارش روزنامه هم‌میهن در روز شنبه ۵ اسفند، محمدعلی محمدی، پژوهشگر علوم اجتماعی، این آمارها را متعلق به پژوهشی به نام «بررسی روند تحولات زیست جنسی در ایران در دوره ۲۰ ساله ۷۶ تا ۹۷» ذکر کرده و با اشاره به بلوغ زودرس نوجوانان در ایران، حضور قوای حاکمیتی در قالب «نهادهای نظارت‌کننده و کنترل‌گر» را موجب تقابل نوجوانان با حاکمیت دانست.


مقام‌های جمهوری اسلامی معمولا از ارائه آمارهای پژوهشی بویژه در حوزه جامعه و آسیب‌های اجتماعی خودداری می‌کنند.

محمدعلی محمدی در اظهاراتش در نشست «بازاندیشی در تحولات نظام خانواده در ایران امروز»، از جمله عوامل دخیل در برقراری زودهنگام روابط جنسی نوجوانان و در نتیجه افزایش بارداری‌های ناخواسته و «سقط جنین» را «بسته‌بودن شرایط» در زمینه برآورده‌کردن نیازهای جنسی و «بی‌تدبیری» را ذکر کرد.

به گفته این پژوهشگر، بخش زیادی از آمارهای مربوط به برآورده‌شدن نیازهای جنسی نوجوانان در ایران، در طبقه‌بندی «آسیب‌های جنسی» می‌گنجد.

او «پرونده‌سازی برای جوانان» و کشیدن آنها به دادگاه را موجب تباه‌شدن آینده آنها و ورود جوانان به حوزه کنشگری سیاسی خواند.

محمدعلی محمدی پیش‌بینی کرد که در یک دهه آینده جامعه ایران با شیوع آسیب‌هایی همچون «ضعف مدیریتی و اجرایی»، «افزایش ازدواج‌گریزی»، «افزایش روابط جنسی نامشروع در میان مجردها و متاهل‌ها»، «کاهش فرزندآوری»، «توسعه کسب‌وکارهای مرتبط با روابط جنسی» و «توسعه بازار محصولات جنسی در داروخانه‌ها و عطاری‌ها» مواجه خواهد شد.

این پژوهشگر علوم اجتماعی از عدم درک و برنامه‌ریزی برای تمایلات جنسی جوانان و نوجوانان و در عوض اندیشیده‌شدن طرح‌هایی برای مجازات آنها انتقاد کرده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که آموزش و پروش قادر است با مهارت‌آموزی به نوجوانان، روابط و نیازهای عاطفی آنها را مدیریت کند.

این در حالی‌ است که آموزش مسائل جنسی در نظام آموزشی ایران از جمله موارد مشمول خطوط قرمز بشمار می‌رود.

الهه راستگو، عضو شورای شهر تهران، در سال ۱۳۹۵ از کاهش «سن اعتیاد و ارتباطات نامتعارف» به ۱۳ سال خبر داده بود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.