جوزپ بورل به بایدن: به اسرائیل سلاح ندهید، مردم غزه را کجا می‌خواهید بفرستید؟ به کره ماه؟

بی بی سی: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، در انتقادی تند از جو بایدن خواست سلاح کمتری به اسرائیل بدهد و گفت: «نتانیاهو به حرف کسی گوش نمی‌کند و می‌خواهد مردم را از غزه بیرون ببرد، اما به کجا؟ به کره ماه؟»

آقای بورل این اظهارات را در کنفرانس خبری پس از نشست غیررسمی وزیران اتحادیه اروپا با فیلیپه لاتزارینی، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها (اونروا) در بروکسل ایراد کرد.


او همچنین گفت: «بگذارید منطقی باشیم. چند بار شنیده‌اید که برجسته ترین رهبران و وزیران خارجه دنیا در سراسر دنیا می‌گویند مردم بیش از حد کشته شده‌اند. پرزیدنت بایدن می‌گوید این بیش از حد است. خب، اگر شما باور دارید که مردم بیش از حد دارند کشته می‌شوند، شاید باید سلاح کمتری به اسرائیل بدهید تا از کشته شدن بیش از حد مردم جلوگیری کنید. این منطقی نیست.»

«اما نتانیاهو به کسی گوش نمی‌کند. می‌خواهند مردم را از آنجا خارج کنند. اما به کجا؟ به کره ماه؟ کجا می‌خواهند این مردم را ببرند؟ اگر جامعه بین‌المللی باور دارد که این کشتار است، آدم‌ها بسیار بیش از حد دارند کشته می‌شوند. شاید باید درباره تامین سلاح فکر کنید.»

«این تناقض است که همینطور بگویید آدم‌های زیادی دارند کشته می‌شوند، آدم‌های زیادی دارند کشته می‌شوند، لطفا مراقب مردم باشید ، لطفا آدم‌های زیادی را نکشید. لطفا گفتن را بس کنید و کاری انجام دهید.»
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپاآمریکا و کشورهای غربی که تا بحال بر حق اسرائیل بر دفاع از خود تاکید می‌کردند، پس از اینکه بنیامین نتانیاهو گفت قصد حمله به رفح را دارد با تغییر لحن به انتقاد از نخست‌وزیر اسرائیل پرداخته‌اند.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم امروز با بالا گرفتن نگرانی از تهاجم زمینی به رفح، از اسرائیل خواست که کارزار نظامی خود در این شهر را «متوقف کند» و «پیش از هر اقدامی دیگر به طور جدی فکر کند».

شب گذشته، خبر عملیات آزادسازی دو گروگان در عملیات اسرائیل در حالی اعلام شد که بمباران مرگبار شب گذشته در رفح ده‌ها کشته برجا گذاشت.

مقام‌های درمانی حماس در غزه می‌گویند در این بمباران ۶۷ نفر کشته شده‌اند.
هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون آواره فلسطینی از مناطق مختلف باریکه غزه به رفح پناه برده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید آزادی دو گروگان نیروهای اسرائیلی نشان می‌دهد که تنها راه بازگرداندن گروگان‌ها به خانه فشار نظامی است.

اسرائیل می‌گوید حملات هوایی شدید خود به شهر رفح در جنوب نوار غزه که یک منطقه امن اعلام شده بود را با هدف آزادسازی فرناندو سیمون مارمان، ۶۰ ساله و نوربرتو لویس هار، ۷۰ ساله، دو گروگان‌ اسرائیلی انجام داده است

گفته می‌شود این دو گروگان آزاد شده در طبقه دوم ساختمانی در مرکز رفح نگهداری می‌شدند.
نگرانی از حمله به شهری کوچک با ۱/۵ میلیون آواره
اسرائیل می‌گوید حملات هوایی شدید خود به شهر رفح در جنوب نوار غزه که یک منطقه امن اعلام شده بود را با هدف آزادسازی فرناندو سیمون مارمان، ۶۰ ساله و نوربرتو لویس هار، ۷۰ ساله، دو گروگان‌ اسرائیلی انجام داده استاکنون در ادامه فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای توقف کارزار نظامی، دیوید کامرون در جریان سفرش به اسکاتلند به خبرنگاران گفت «ما بسیار نگران وضعیت هستیم.»

پس از اظهارات دیوید کامرون، دفتر نخست‌وزیر بریتانیا هم درباره چشم‌انداز حمله اسرائیل به رفح ابراز «نگرانی شدید» کرد.

سخنگوی ریشی سوناک گفت: «نیمی از جمعیت غزه در رفح پناه گرفته‌اند و گذرگاه آن برای رساندن کمک به مردمی که بی‌اندازه به آن نیاز دارند حیاتی است.»

او گفت «اولویت در غزه باید وقفه در جنگ باشد برای کمک‌رسانی و خروج گروگان‌ها و از این راه است که می‌توانیم به سوی آتش‌بس پایدار و دائم حرکت کنیم.»

در همین حال، یک دادگاه در هلند حکم داد که دولت این کشور باید صادرات قطعات جت اف-۳۵ به اسرائیل را متوقف کند.

سازمان ملل متحد، بریتانیا و آمریکا و اتحادیه اروپا در روزهای گذشته بارها درباره خطرات حمله به رفح هشدار داده بودند.

رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت که ساکنان رفح از آنچه در آینده فر می‌رسد وحشت دارند.
 
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
Ali siya - لندن، انگلستان
شما نمیخواهی. به بایدن مغز معیوب .چیزی بگی .اون طفلکی نمیکنه دیشب چه خورده .اگر راست میگی .چرا شما که ریس اتحادیه اروپاه هستی .تحریمش نمیکنی .چرا به دادگاه لاهه نمی پیوندی .چرا به انگلیس و آلمان و فرانسه چیزی نمیگی که پشت .سگ صهیونیست ها در آمدن. حتی نمیزارن به راحتی تظاهرات کنی .خدا لعنت کنه سگ صهیونیست ها آدم کش
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
۶۸
sabbas - لندن، انگلستان

باید اول به بایدن فاسد و جنایتکار میگفتی که اون شش میلیارد دلار را نده به یه مشت تروریست اسلامی توی ایران که هیچگونه از این وقایع تلخ اتفاق نیوفته. بایدن مسیول تمام این بدبختی هاست
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
۳۰
GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
کره ی ماه از ۵۳ سال پیش پرچم آمریکا دارد و بی‌صاحب نیست.تروریستها را به جهنم بفرستید بهتره
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

جوزپ برل که هوای تروریستهای حماس را دارد و میخواهد جلوی پیش رویی ارتش اسرائیل را بگیرد تا حماس و دیگر تروریستهای تحت حمایت نظام اخوندی ایران نابود نشوند بهانه اواره شدن مردم غزه را به میان اورده. پیش از 7 اکتبر 2023 نیروهای تروریستی حماس و جهاد اسلامی می بایست فریب نظام اخوندی ایران را نخورند و دست به چنین شبه خون در اسراتیل نزنن تا این بلا بر سر سازمانشان و مردم بی گناه غزه نه اید. و هر کی خربزه بخوره پای لرزش میشینه ! تا حماس و جهاد اسلامی پای لرزش بشینن که دیگر هوای کشتن مردم بی دفاع اسرائیل به سرشان نزند. یا فریب نظام ایران را نخورند چون نظام اخوندی ایران انقدر دشمن اسرائیل هستند دوست مردم سنی فلسطین هم نیستن و این جنگ بین اسرائیل و فلسطین توطئه خوفناکی بود که نظام اخوندی ایران طراح اصلیش بود. حالا هم دور نشده اگر جوزف برل و دیگران دلشان به حال مردم غزه میسوزد تا دیر نشده از اسماعیل هنیه و دیگر رهبران گروهای عرب که در حمله 7 اکتبر دخالت داشتن بخواهند خودشان را تسلیم اسرائیل کنن و خاتمه به این جنگ خانمان سوز بدهند و نگذارن از این بیشتر مردم بیگناه کشته شوند.
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

جوزپ بورل کثافت چپگرا طرفدار درجه یک رژیم آخوندها و حالا کاسه داغتر از آش شده برای حماس و فلسطین.
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
۳۴
ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
تو یکی خفه لطفا پیرسگ، اگر دنیا سر سامان درستی داشت تو خودت هم بخاطر حمایت از تروریستای سپاه و حالا هم حماس باید محاکمه بشی پست فطرت.
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.