بلومبرگ: ایران با ارسال پهپادهای مهاجر-۶ به جنگ داخلی در سودان دامن می‌زند

 نمایش پهپادهای مهاجر در ایران؛ به گفته مقامات آمریکایی، مهاجر-۶ قادر به انجام حملات هوا به سطح، جنگ الکترونیک و هدف‌گیری در میدان نبرد است
رادیو فردا: خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقام‌های ارشد غربی گزارش داد که ایران پهپادهای جنگی مهاجر-۶ را به ارتش سودان تحویل داده و جنگ داخلی فاجعه‌بار این کشور را دامن زده است.

جنگ سودان میان نیروهای نیابتی مختلف بر سر دسترسی به دریای سرخ، میلیون‌ها نفر را آواره کرده و خطر بی‌ثباتی را در منطقه گسترش داده است.


بلومبرگ نوشت این اقدام جمهوری اسلامی تازه‌ترین مداخله خارجی در این کشور استراتژیک آفریقا است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، ایران در درگیری ۹ ماهه سودان جانب ارتش این کشور را گرفته است.

در این درگیری، ارتش سودان بخش‌هایی از قلمرو کشور را به یک گروه شبه‌نظامی که گفته می‌شود از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شود، واگذار کرده است.

بلومبرگ نوشت مداخله جمهوری اسلامی خطرات را برای سودان که در آستانه قحطی قرار دارد، افزایش می‌دهد.

این مداخله ایران همچنین اهمیت خط ساحلی سودان به طول ۴۰۰ مایل در دریای سرخ را نشان می‌دهد که همزمان کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه برای دسترسی به آن تلاش می‌کنند.

آلن باسول، مدیر پروژه شاخ آفریقا در گروه بین‌المللی بحران، به بلومبرگ گفت که ارائه پهپادها و سایر حمایت‌های مادی ایران به ارتش سودان «به طور گسترده در جامعه دیپلماتیک پذیرفته شده است.»

او افزود: «به دست آوردن یک متحد در سودان، به ویژه در امتداد دریای سرخ، یک پیروزی بزرگ برای ایران خواهد بود اما دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و غربی را به وحشت خواهد انداخت.»

سه مقام غربی که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام‌شان فاش شود، به بلومبرگ گفتند که سودان محموله‌هایی از پهپادهای تک موتوره مهاجر-۶ که در ایران توسط صنایع هوایی قدس ساخته شده و حامل مهمات هدایت‌شونده دقیق است، دریافت کرده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، تحلیلگرانی که تصاویر ماهواره‌ای را بررسی کردند، حضور این پهپادها را در سودان تأیید کردند.

ویم زوایننبورگ، مدیر پروژه خلع سلاح بشردوستانه در یک سازمان هلندی حامی صلح (PAX) به بلومبرگ گفت از جمله شواهدی که حضور مهاجر-۶ در سودان را ثابت می‌کند، یک تصویر ماهواره‌ای مربوط به نهم ژانویه از این پهپاد در پایگاه هوایی وادی سیدنا در شمال خارطوم پایتخت این کشور است.
به گفته مقامات آمریکایی، مهاجر-۶ قادر به انجام حملات هوا به زمین، جنگ الکترونیک و هدف‌گیری در میدان نبرد است.

با این حال، مشخص نیست که این پهپادها چه تأثیری در جنگ کنونی سودان داشته‌اند.

تسلیح سودان باعث تقویت نفوذ نظامی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و آفریقا می‌شود؛ منطقه‌ای که تهران از گروه‌های مختلف از حماس در غزه گرفته تا حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن، حمایت می‌کند.

آمریکا این گروه‌ها را همراه با سپاه پاسداران به عنوان گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده است.

همچنین این همکاری نظامی، موجب توسعه بیشتر برنامه ساخت پهپادهای جنگی جمهوری اسلامی خواهد شد.

آمریکا گفته که ایران قبلاً به حزب‌الله لبنان، حماس، کتائب حزب‌الله عراق، حوثی‌ها و ارتش اتیوپی کمک کرده است.

این اقدام همچنین ایران را در مقابل امارات متحده عربی قرار می‌دهد.

کارشناسان سازمان ملل و دیپلمات‌های غربی می‌گویند ابوظبی از نیروهای شبه‌نظامی سودان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» حمایت می‌کند که اکنون بسیاری از شهرهای بزرگ کشور را کنترل می‌کند.

تهران و ارتش سودان روابط دیپلماتیک خود را در سال گذشته میلادی و پس از یک وقفه هفت ساله دوباره برقرار کردند.

این روابط به‌دلیل نقش سودان در ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌ها در یمن قطع شده بود.

واشینگتن سال گذشته تحریم‌های جدیدی علیه تهران به‌دلیل «تکثیر مستمر و عمدی پهپادها که روسیه، گروه‌های نیابتی ایران در خاورمیانه و دیگر عوامل بی‌ثبات‌کننده را مسلح می‌کند»، وضع کرد.

تهران ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را رد می‌کند و مدعی است این گروه شبه‌نظامی به اندازه کافی قوی است که به تنهایی عمل کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی به تازگی و در میانه حملات حوثی‌ها به کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ گفته که اگر کشورهای دیگر پهپادهای ایرانی را کپی کنند، مسئولیت آن با ایران نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۵
romano - تهران، ایران
من طرفدار ج ا نیستم اینجا مال ماست گورتون گم کنید برید اونور آب ۲۰ هزار کیلومتر اونورتر خونتون چکار میکنید؟ ما هم همون نگرانیها و منافع شما رو داریم. برید نگران دموکراسی کشورهای بدون انرژی بشید. این ملاها برن بخدا باید تا خرخره ایران بمب اتمی و هیدروژنی بسازه. اگر به اصطلاح دموکراسی با بمب اتمی برای شما خوبه برای ما هم دموکراسی با بمب اتم خوبه چون تنها کشوری هستیم که مرزهامون رسم نشده از اول اینجا بودیم. به توله سگ سامیتونم بگید که در خاورمیانه مثل بچه آدم زندگی کنه دست از ماجراجویی با ۷ میلیون برداره. تا ۲۰ سال دیگه ایران هم اتمیه هم زیر دریایی داره بعد برو اونجا که عرب نی انداخت. ایران از زمان صفوی وسط یک عده قدرت و وحوش بیابان گرد گیر افتاده که روی امنیت اقتصاد و استقلالش سایه انداخته. مگه بن لادن تو پاکستان نبود چرا بخاطر اتم چشماشونو بستن؟
‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.