پروتئین‌های گیاهی، بیماری‌های مزمن را از زنان دور می‌کنند

رژیم غذایی غنی از پروتئین گیاهی باعث پیری سالم در زنان می‌شوددویچه وله: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که "رژیم غذایی غنی از پروتئین - به ویژه پروتئین گیاهی - ممکن است زنان را با افزایش سن سالم‌تر نگه دارد."

به گزارش Healthline و بر اساس مطالعه جدیدی که به تازگی در مجله آمریکایی "تغذیه بالینی" منتشر شده، "افرادی که پروتئین گیاهی بیشتری مصرف می‌کنند، تا حد زیادی از بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، دیابت دور شده و با افزایش سن از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار هستند."


محققان دانشگاه تافتس در تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۴۸۰۰۰ زن دریافتند که "هر ۳ درصد افزایش میزان مصرف پروتئین گیاهی، با افزایش ۳۸ درصدی احتمال سالمندی سالم در زنان مرتبط است."

محققان "سالمندی سالم" را ترکیبی از عوامل مانند عدم ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، ‌نارسایی کلیه،‌ بیماری انسدادی مزمن ریه، ‌بیماری پارکینسون، ام اس و فقدان آسیب‌های روانی تعریف کردند.

پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی و مسئول بسیاری از عملکردهای مهم در بدن از جمله رشد ماهیچه‌ها و سیگنال‌دهی سلولی است. با این حال، همه پروتئین‌ها به یک اندازه مفید نیستند. نویسندگان این مطالعه دریافتند که "پروتئین گیاهی، بیشتر از پروتئین حیوانی و پروتئین لبنی، عامل پیری سالم است."

پروتئین‌های حیوانی، از جمله لبنیات، مدت‌هاست که به‌عنوان اشکال برتر پروتئین در نظر گرفته می‌شوند، زیرا می‌توانند ۹ اسید آمینه ضروری را که بدن قادر به تولید آنها نیست، تامین کنند. بیشتر پروتئین‌های گیاهی «پروتئین‌های ناقص» نامیده می‌شوند، زیرا معمولاً فقط برخی از این اسیدهای آمینه را تأمین می‌کنند.

با این حال مصرف مداوم و بیش از حد پروتئین‌های حیوانی به ویژه گوشت قرمز با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

پروتئینی که از منابع گیاهی به دست می‌آید، دارای فیبر، کربوهیدرات‌های باکیفیت، ویتامین‌ها و مواد معدنی سودمند برای سلامت است.

منابع غنی پروتئین گیاهی عبارتند از: لوبیای سیاه، کینوا،‌پنیر توفو (پنیری که از شیر سویا بدست می‌آید)، سویای سبز، عدس،‌جوی دوسر،‌نخود،‌کره بادام زمینی و آجیل.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.