مسیح علی‌نژاد آلمان را به «سانسور» متهم کرد؛ کمیسر آلمانی: درباره دیدار محرمانه «توافق شده بود»

دیدار مسیح علی‌نژاد و سیما مرادبیگی (اول و دوم از راست) با یی‌وان ری، نماینده پارلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی (سوم از راست)رادیو فردا: دیدار ناتمام مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، با مقامات آلمانی به‌ دلیل «خط‌مشی دولت» این کشور مبنی بر «خصوصی» ماندن دیدار با فعالان مخالف حکومت ایران، واکنش‌هایی را در فضای سیاسی آلمانی‌زبان برانگیخته است.

خانم علی‌نژاد که به برلین سفر کرده روز پنج‌شنبه، ۹ آذر، در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت که به او گفته‌اند که سیاست خارجی آلمان دیدار و مذاکره با جمهوری اسلامی است و هرگونه دیدار علنی با فعالانی که خواستار براندازی حکومت ایران هستند، ممکن است به این خط‌مشی لطمه بزند.


خانم علی‌نژاد در توییتی وزارت خارجه آلمان را به «سانسور» متهم کرده و جلسه را ترک کرده است.

او افزوده که همراه با سیما مرادبیگی، از آسیب‌دیدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، قرار بود درباره نقض حقوق بشر در ایران با مقامات آلمانی گفت‌و‌گو کند و خانم مرادبیگی نیز به عنوان شاهد زنده نقض حقوق بشر در جلسه حضور داشت، اما به علت اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر ترجیح بر دیدار خصوصی، علی‌نژاد و مرادبیگی جلسه را ترک کرده‌اند.
در پی این اقدام، تصاویر دیگری از مسیح علی‌نژاد در دیدار با یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان «بوندستاگ» و کفیل سیاسی توماج صالحی، و نیز نوربرت روتگن، دیگر نماینده پارلمان، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
آقای روتگن با انتشار عکس دیدار خود با علی‌نژاد و مرادبیگی، به سیاست خارجی دولت آلمان انتقاد کرده و در شبکه ایکس نوشت: «سیاست خارجی‌ای که جرات نکند از ترس ملاها با این دو دیدار کند، محکوم به شکست است. این فمینیسم نیست، این نشانه ترس است.»

اشاره وی به آنالنا بائربوک، وزیر خارجه زن آلمان، است که همواره بر رویکرد فمینیستی در سیاست خارجه این کشور تاکید کرده است.
ساعتی بعد، در پاسخ به انتقاد و اقدام خانم علی‌نژاد در برابر «اصرار» مقام‌های آلمانی بر محرمانه‌ برگزار شدن دیدار، لوئیزه آمتسبرگ، کمیسر حقوق بشر در وزارت خارجه آلمان، در یک رشته‌توئیت نوشت که طرفین از پیش درباره «محرمانه» برگزار شدن این دیدار «توافق» کرده بودند.

خانم آمتسبرگ نوشت: «منتظر تبادل آرای آزاد و صادقانه با مسیح علی‌نژاد بودم و به همین دلیل او را به وزارت خارجه فدرال دعوت کردم. محرمانه بودن از قبل توافق شده بود. هر دو طرف با این چارچوب برای دیدار ما موافقت کردند.»
آمتسبرگ اضافه کرده که بر اساس تجربه او، «بحث‌های اساسی» در دیدارهای محرمانه مطرح می‌شود و از این که پیش از فرصت دیدار، مسیح علی‌نژاد گفت‌و‌گو را به انتشار محتوای جلسه مشروط کرد، ابراز تاسف کرده است.

در واکنش به این موضوع، غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، زندانی آلمانی ـ ایرانی محکوم به اعدام در ایران، نیز در شبکه ایکس نوشت که طی سه سال گذشته به خانواده آنها نیز با طرح همین استدلال گفته شده که گفت‌و‌گوهای پشت پرده «بهتر» است.

با این حال او پرسیده که پس از بیش از سه سال، پنهانکاری چه دستاوردی داشته است؟

غزاله شارمهد که بارها از سیاست خارجی آلمان در قبال وضعیت پدرش در ایران انتقاد کرده، باز هم خواستار شکست «سکوت» دولت آلمان شده و نوشت: «آلمان باید با تمام کشورهای غربی که شهروندان آنها به گروگان گرفته شده‌اند، متحد شود تا همه گروگان‌ها را آزاد کند و دیگر هدف باج‌گیری تروریست‌ها قرار نگیرد.»

شماری از فعالان رسانه‌های آلمان و خبرنگاران نیز به دولت بابت اتخاذ این رویکرد انتقاد کرده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
کهنه سرباز - بروکسل، بلژیک

این علی‌نژاد هم از آخور میخوره هم از توبره یعنی مرد در ایران تمام شده که حالا این خانم میخواد رهبر ایران بشه حاکم شهری که مرغابی بود
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
۳۶
hamidhamed666 - خارکووووف، اوکراین

در نبود رسانه ای که صدای واقعی مردم ایران باشه ، دارن از زن زندگی آزادی انتقام میگیرن. اینها تلاششون این هست که چهر ه ای منفی از ما به دنیا معرفی کنن. اگر اتفاق غیر منتظره ای برای خودتون و یا اطرافیانتون افتاد موضوع رو جدی بگیرید و با جدیت پیگیری کنید. مهم نیست در چه کشوری زندگی میکنید. افشاگری کنید.
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

اینم شباهت‌های زیادی به امیر تتلو داره.بد بخت فراری
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

متاسفانه وقتی یک اپوزیسیون متحد و یکصدا نباشه همین میشه.آلمان و فرانسه و غیره تقصیری ندارند،اونها در وحله اول فکر منافع کشور و شهروندان خودشان هستند و وقتی میبینند این اراذل همچنان قدرت را در دست دارند و مردم داخل هم بجای ادامه مبارزه به فکر چشم و همچشمی در اینستاگرام و بزک کردن و سگ و گربه بازی و فست فود خوری هستند،و اپوزیسیون هم چند پاره شده،طبیعیه به فکر کنار آمدن و تحمل همین رژیم هستند.دقیقا همین حرف را هم مکرون به علینژاد زد وقتی بعد از دیدار باهاش با رئیسی تلفنی حرف زد.
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
فرانسه و غیره تقصیری ندارند،اونها در وحله اول فکر منافع کشور و شهروندان خودشان هستند و وقتی میبینند این اراذل همچنان قدرت را در دست دارند و مردم داخل هم جای ادامه مبارزه به فکر چشم و همچشمی در اینستاگرام و بزک دوزک و سگ بازی و فست فود خوری و K-Pop گوش دادن هستند،و اپوزیسیون هم چند پاره شده،میبینند پس با همین دولت مستبد کنار بیایند تا کار وخیمتر نشه،و البته گور بابای مردم ایران وقتی خودشان اینجورند.دقیقا مشابه این حرف را مکرون به علینژاد زد وقتی بعد از اعتراضات دیدار داشتند و علینژاد گفت چرا با رئیسی تلفنی حرف زدی.
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
۱۰۳
خداوند - آسمان، ایران
دقیقا از اولش میدونسته قصه چیه، سعی کرده از این مساله بابت سر و صدا و روی تیتر اومدن استفاده کنه، بر پدر پول و شهرت لعنت که همه رو روانی میکنه
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران

جمهوری نکبت اعدامی منافع فردی و گروهی دولتیان اروپا را تامین می‌کند، بهمین دلیل اروپا قتل و اعمال ضد بشری ج.ا را نادیده می‌گیرد. اروپا اگر با همین فرمان جلو برود بزودی بلای برج های دوقلو توسط ج.ا بر سرش خواهد آمد .
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
نیش عقرب نه از ره کین است ، اقتضای طبیعتش اینست
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
۴۷
سرزمین اریا - کویت ، کویت
به قول جنرال حاج قاسم سلیمانی به والله که هر کس سنگی به سمت نظام انداخت اواره شد .شده حکایت اپوزسیون برانداز .همون غربیها هم فهمیدن اینها همشون کلاش و کلاهبردارن .بیچاره براندازها که اینها لیدرشون هستن و میخوان با اینها جمهوری اسلامی رو ساقط کنن.زهی خیال باطل
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
این زن توسط دمکراتهای آمریکا استخدام شده است تا در جهت حفظ و ادامه حیات رژیم جمهوری اسلامی کار کند. مثل رضا پهلوی و حامد اسماعلیون و ..
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان
همین که سالهای سال مردها رهبر ملل بودند دنیا به اینجا رسیده گفتن اینکه مگه مرد قحط هست نشان از افکار پوسیده آخوندی داره امثال خانم لونارد رییس جمهور سویس از اون جمله هست
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
۵۹
Arya man - لندن، انگلستان
قیافه این عجوزه دقلکار رو شوهر بدبختش چه جوری تحمل میکنه
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +468شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +323پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +289یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +288رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +202کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +200نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +188پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد