توماج صالحی، خواننده معترض، با «نقض حکم در دیوان عالی» از زندان آزاد شد

 توماج صالحیرادیو فردا: حساب توماج صالحی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) از آزادی این خواننده معترض در روز شنبه ۲۷ آبان بعد از حدود ۱۳ ماه تحمل زندان خبر داد.

بر اساس این گزارش، او «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شده است.


اقبال اقبالی، دایی آقای صالحی که ساکن آلمان است نیز در شبکه ایکس خبر آزادی او را تأیید کرد و نوشت: «توماج با قید وثیقه به زندان بزرگ وارد شد.»
توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسید و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ بود، آبان پارسال در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.
او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است، در روزهای پیش از دستگیری مخفیانه زندگی می‌کرد و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم معترض منتشر می‌کرد.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی نیز شامگاه شنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت شبکه شرق خبر داد که آزادی موکلش بعد از پذیرش درخواست فرجام‌خواهی و نقض حکم او در دیوان عالی کشور رخ داده است.

او در توضیح بیشتر گفت: «در پی فرجام خواهی صورت گرفته در پرونده توماج صالحی، این پرونده در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت و در نهایت، نظر به طرح ایرادات متعدد به دادنامه اولیه، برخی از این ایرادات مورد پذیرش دیوانعالی کشور قرار گرفت و پس از نقض حکم، این پرونده به شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان مسترد شد.»

۲۸ خردادماه امسال اعلام شد که پس از ۸ ماه بازداشت، اولین جلسه دادگاه این خواننده معترض، در این روز «پشت درهای بسته» برگزار شد و او در تیرماه به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد.

پیشتر سازمان‌های حقوق‌ بشری از مجروح شدن این خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی، بر اثر ضرب و شتم به دست نیروهای امنیتی در سلول‌ امنیتی زندان دستگرد اصفهان خبر داده بودند.

حساب کاربری منتسب به این خواننده معترض و سازمان‌های حقوق بشری بارها اعلام کرده بودند که او نیاز به رسیدگی پزشکی فوری دارد.

این خواننده معترض درباره وضعیت جسمی خود در زندان، به عنوان نمونه گفته بود که به مدت شش ماه درد دندان داشته و مسئولان به آن رسیدگی نمی‌کردند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

کم زندانی بریدن.براش.سسسییزده ماه کم.باید 10سال میموند.موهاش که توزندان سفید شد آزززاد میکردن.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۶
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

بهترین خبر این ماه!!! بسیار خوشحال هستم
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۸
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

بی ناموسهای پفیوز ، فله ای و فراقانونی حکم زندان و اعدام میدن و بعد از ماهها زندان و شکنجه روحی و جسمی آزاد میکنند و اینطور با زندگی و جان انسان‌ها بازی میکنند ! پیروز و پایدار توماج .
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

به به چه خبر خوشی. باید بره پیش یه دکتر برا چکاپ مطمئن بشه چیزی بشه همه چیز اوکی هست. به امید آزادی کل ایران
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۹
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

حالا بقیه اش رو میدیم برای تو ببرن. هم زندانی هم جای دیگه ات رو
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۴
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

تف به دینی و ایمانی که تو داری که دائما میگی این و اون رو باید کشت یا شکنجه‌ یا زندان کرد حالا این همه حکم برای این و اون میدی خود نکبتت برای جامعه بشریت جز تولید کود چکار میکنی
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۹
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

بلاخره بعد از مدتی خبری خوب هم شنیدیم پایدار باشی پسر شجاع
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۱
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

آزادش کردند به شرطی که هر شب برود به عیادت .... اونی که نوشته، کم زندانی بریدن براش
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا

به چه جرمی و گناهی؟ چرا به فارسی می نویسی، ترک های عثمانی صد سال بر جزایر سلیمان حکومت کردند و تنها چیزی که به شما »موجودات« یاد دادند، نوشتن کامنت به زبان فارسی بود؟! این جوان به جز خواندن ترانه چه کار کرده، آدم کشته؟ چرا خشونت می پراکنی؟
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۲
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

آزاد شد که به امثال تو باز بگه سوراخ موش بخر، بهتر بنویسم که بفهمی: گوفت صعوراخ میش بع خر.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۶
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

من از نسل این سبک‌موزیک نیستم ، ولی آهنگ ها و متن او را خیلی دوست دارم ، در حد خودش بهای سنگینی داد ، باعث افتخار هست ، حتی اگر در شرایطی ازش اعتراف اجباری گرفته باشند
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷
۳۴
ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

آزادش کردن بیاد یه احوالی از .....تو یقلوی بپرسه.😜
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان

تو باز اومدی راه بری اما بدو بدو کردی.مواظب حرفهات باش چون آخرش خودت صاحبشی.وقتی روزی یکی از عزیزانت یا خودت در زندانهای رژیم نشستی یاد این حرفت بیافت.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۲
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان

به امید آزادی همه زندانیان که به ناحق در زندان‌ها هستند.به امید پایان جنگها و به امید صلح در دنیا.زنده باد انسانیت.پسر گل ایران برات خیلی خوشحالم.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۴
۷۴
Sasan 55 - پاریس، فرانسه

امیدوارم آرزوی تو در مورد تمام عرعرزشیهای بیشرف و رذل و جنایتکار و رهبر مفعول رژیم ملاها به تحقق بپیوندد و همگیتان با هم در گوشه زندانهای مخوفی که خودتان آباد کردید پس از سقوط رژیم منحوستان بپوسید .
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

واقن خوشحال?.سهسال پیش اسمه اینو شنده بودی اصلن?.عآآآدم دروغم میگه.باید واقققعی بنضر بیاد.دروغگوخوبیهم نیستی.نمدونم تو موادغذایی تواون امیریکا چی میریزن.که اینقد وقیهانه دروغگو بارمیاین.ششششایداز آب.یا شرابها نامرقوبش.باشه.شرابم مخوری.مرقوب بخور.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
۷۴
Sasan 55 - پاریس، فرانسه

تبریک به تمامی آزادیخواهان کشور عزیزم ،امیدوارم بزودی شاهد سقوط رژیم کودک کش ملاها باشیم .
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

حال تو از حال حمیدبدتره.نمدونم کدمتون.بی ادب ترین.ماشالا.یکیاز یکی بیادبتر.وقیهتر.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

سهسالپیش اسمه اینوشنیده بودی تو?.من یچیزوبگم.قبلنم نوشتم.باآآآآشوبگر.اقتشاشگر.رحم نمکنیم.میدونی کیه?براش سینه سپر?بخددددا نمدونین.گندههاشون پول چاپ.اینوفرستادن جلو.بخونه.ملتوبریزه بهم.بزاردوسال گذشت.مفهمی.نترس ازحرفم.میادکانادا.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
۴۲
Sydney61 - سیدنی، استرالیا
دوستان عزیز، یه مقدار لطفا واقع بین باشیم و از این احساسی نگاه کردن حذر کنیم. این همه جوان و نوجوان بیگناه شهید راه وطن شدند، بعد جناب توماج اصلا معلوم نشد کدام زندان بود، چطور شد که آزاد شد، هیچ خط و خشی رو بدنش نیست و..... مثل معصومه علینژاد نباشه که سر خیلیا رو با همون پرچم سفید به باد داد. یعنی جرم توماج کمتر از محسن شکاری بیچاره بود که به جرم آتش زدن سطل آشغال توسط این کفتاران اعدام شد؟؟؟؟؟
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

بی برو برگرد ...… پررویی که میگن برازنده ذات بی رگ و بی ریشه توست ! اینجا اینهمه ضایع میشی ، از رو نمیری !!؟
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

azadi2011 کانادا که اومد.زنگ بزن بش.ببین بهت 2دقیقه وقت میده.?.اصلن ببین جوابتو میده.از آینده خبرنداررم.ولی مطمعن.میاد کانادا پیشت.دوتایی سوراخ موش بخونین.حال میده.یع آهنگ جدیدم بسازین. اسم آهنگ من بدم. دارولمجانین.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
۴۷
سرزمین اریا - کویت ، کویت

انشاللة که درس عبرتی شده باشه براش و دیگه در راستای اغتشاشات زر زیادی نزنه
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
تو گمان کنم دچار یک مشکل هستی( علاوه بر مشکلات دیگر )، متوجه نشدی که من اصلا یک آهنگ از این جوان بیچاره که یکسال توی انفرادی بوده نشنیدم، ولی او را هموطن خودم می دانم، تو هم اگر فردا به زندان بیافتی هموطن ما هستی، ولی پراکندن نفرت، و خشونت، انهم در مورد جوانی که حالا به هر علتی زندانی بوده و قوه قضائیه او را ازاد کرده، چه معنی دارد؟! یا عثمانی خوب تو را یاد داده، یا از »کودکی« دچار مشکل »بخشیدن« آدم ها داشتی، که در هر صورت فکری برای آن بکنی. این جوان آوازه خوان هم سرش سلامت، امیدواریم که در کنار خانواده اش خوشبخت باشد
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
ازادی توماس را به تمام خانواده های جانباخته های راه ازادی و دمکراسی تبریک عرض میکنم و امید دارم توماس عزیز در داخل ایران بماند و به خوانندگیش ادامه دهد. کور شود انکه ازادی توماس عزیز را نمی تواند ببیند !
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
منکه نفهمیدم چی زر زدی فعلا علی الحساب بخواب
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
۴۲
mitra55 - تهران ، ایران

خفه بمیر.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
انگار نمخونی چی نوشتم.باآآآشوبگر.اقتشاشگر.رحم نمیکنیم.اگع یکی فکر کرد مملکت با یع آهنگ.چن تا ویدیوبهم می ریزه اون طرزه تفکرسطح پایین فردو نشون میده.بااینامشکل نداریم.هزااارتا بسازه.شبوروز بشینین.بسازین.کاریکاتور.فلان.اما.تحریک.تشویق.مردم به اقتشاش.مشکل داره.کانادا.چن نفریه جاتوخیابون جم بشن.پلیس سرمی رسه. کانادا نیستی مگع?عثمانی چی میگه اینوسط?.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
من اوراقچی ضایعات هستم.توروکه شبونه روز اینجا توهرمطلب نزر کردی چیز بنویسی جمع میکنم.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
زنده ای؟؟ نرفتی غزه؟ حکما داری پرچم فلسطین رو به ادرسی که مردم تو ورزشگاه دادن با خودت حمل میکنی 😀😀 ضمنا یه ضرب المثل قدیمیه چینی أست که میگه: برادر عرزشی، غزه نری ...شی
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
منظورت از این که گفتی »ما رحم نمی کنیم«، چیست؟! »ما« که می گویی یعنی کدام؟ ببخشید، شغل شریف تان چیه مگر، به جا نیاوردم البته
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
۴۷
Vafadar - برلین، آلمان
نه شما را میشناسم نه این چلیپا راونه بقیه را.البته گاهی چنددقیقه ای بحثها رافقط درخبرهای پربازدید دنبال میکنم.درکنارش البته سعی میکنم کمتر بنویسم.ولی آیا خود نام "توماج" اسمی به قول شما "عثمانی" نیست؟
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
۴۴
ارش یک دوست - تبریز، ایران
چی میگی؟؟،،،واقعا اصلا متوجه نشدم برای بقیه هم چی نوشتی؟؟ولی امیدوارم خدا کمک کنه، تو خیلی مشکل داری،،،،،،کدوم کشوری یک خواننده رو به خاطر خواندن یا حتی اعتراضی خواندن ، برای ۱۳ ماه بندازن زندان؟ تو واقعا کَسی هستی که جلو اشوبگر و اختشاشگر میخواهی بگیری؟ متعصب بودن کورکورانه پیروی کردن و از رو جاهلیت حرف زدن، خیلی بده ، در ضمن اینجا میان برای توماج ازادیشو تبریک میگن و خوشحالی شونو میگن، تو چرا میسوزی؟ چرا ناراحت میشی؟ برو مداوا هر کسی هستی واقعا ، اولا مشکل مغزی داری، دوما، مشکل روانی هم داری، وسوما، مشکل تایپ و نوشتن فارسی داری،،،،صلوات
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +477شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +331پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +295یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +205نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد