تخلیه غزه: «نمی‌دانیم کجا برویم، هیچ جا امن نیست»

بی بی سی: فلسطینی‌هایی که پس از دستور اسرائیل برای تخلیه، از شمال غزه فرار می‌کنند می‌گویند نمی‌دانند به کجا در جنوب بروند.

حنین، همسر عون ابوشرار، در روزهای آخر بارداری است. این وکیل ۲۹ ساله در تماس تلفنی به بی‌بی‌سی گفت: «قرار است که او پنج روز دیگر زایمان کند. باید برای برای زایمان او بیمارستانی در مکانی امن پیدا کنم.»


این زوج اواخر پنج‌شنبه شب از دستور اسرائیل برای تخلیه شمال غزه مطلع شدند و در ابتدا نمی‌خواستند خانه خود در شهر غزه را ترک کنند، اما در نهایت بستگانشان آنها را متقاعد کردند که بروند. آن‌ها به خیل غیرنظامیانی پیوستند که با خودرو، کامیون و پیاده در حال فرار بودند.

کمتر از یک ساعت طول کشید تا یک چمدان کوچک از وسایل ضروری کودک را ببندند. او با صدای لرزان می‌گفت: «ما به سرعت از خانه خود خارج شدیم و نمی‌دانستیم به کجا می‌رویم، برنامه‌ای از پیش ترتیب داده نشده بود. هیچ جا امن نیست.»

آنها اکنون به شهر جنوبی رفح رفته‌اند تا با خانواده‌ای بمانند که در حال حاضر میزبان سایر آوارگان فلسطینی است. آنها رفح را انتخاب کردند زیرا به آنها گفته شد بیمارستان زایمان خوبی دارد.

منطقه‌ای که اسرائیل دستور تخلیه آن را داده است، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق نوار غزه است. حدود یک سوم قلمرو را در بر می‌گیرد و در شمال یک آب‌راه فصلی به نام وادی غزه قرار دارد که از میان نوار باریکی از زمین‌های عمدتاً زراعی می‌گذرد.

اکثر افرادی که فرار کرده‌اند برای اقامت به دوستان، اقوام و غریبه‌ها در جنوب متکی هستند. ورود الدحدوح، که یک دانشجوی ۲۴ ساله است، با هفت نفر از اعضای خانواده‌اش شهر غزه را ترک کرده است و آنها اکنون در یکی دیگر از شهرهای جنوبی، دیرالبلح، هستند و در خانه‌ای شلوغ با بیش از ۲۰ نفر دیگر اقامت دارند. او می‌گوید: «حتی یک صندلی خالی هم نیست که مردم روی آن بنشینند.»

ورود توضیح داد که در تمام سفر گریه می‌کرده و اصلا متوجه ترافیک سنگین در جاده‌ها نشده است. او افزود: «نمی‌توانم احساس ترک خانه‌ام را توصیف کنم.»

آنها آنقدر به سرعت آن‌جا را ترک کرده بودند که فرصتی برای بردن چیزی جز پاسپورت و یک یادگاری نداشتند. او اشک‌ریزان می‌گوید: «یک عکس خانوادگی دسته‌جمعی دوست داشتنی که در اتاقم آویزان بود را با خودم بردم.»
مردم تلاش می‌کنند هر چقدر که می‌توانند وسایل شخصی خود را با خود ببرندنجاح، مادر ورود گفت: «چه بگویم؟ از ما خواستند که برویم و چاره دیگری نداشتیم. ما حتی کسانی را که پیش آنها مانده‌ایم نمی‌شناسیم، اما خدا خیرشان بدهد که در خانه‌شان را به روی ما گشودند.»

اوایل صبح حماس به مردم گفته بود که جایی نروند و برخی در شمال غزه مانده‌اند. میسون البطش که در یکی از خیابان‌های اصلی شهر غزه زندگی می‌کند، با وجود اینکه اکثر همسایگانش فرار کرده‌اند، تصمیم گرفته است در آنجا بماند. او می‌گوید: «در جنوب جایی برای رفتن ما وجود ندارد. هیچ جا امن نیست. این سرزمین ماست. ما زمین‌هایمان را ترک نمی‌کنیم. ما در خانه‌هایمان خواهیم مرد.»

یوسف حداد که به همراه والدین مسن و سه خواهر و برادرش به جنوب خان یونس رفته بود، به ما گفت: «ما آنقدر خوش‌اقبال هستیم که دوستانی صمیمی داریم که پیش آن‌ها بمانیم، اما صدها آواره را در خیابان‌ها دیدیم که جایی برای رفتن نداشتند» .او گفت تنها چیزی که بردند شارژر تلفن و لباس زیر بود.
مردم از هر وسیله ممکن برای خروج از منطقه استفاده می‌کنندپیش از این، سازمان ملل هشدار داده بود که دستور جابه‌جایی بیش از یک میلیون نفر در چنین فاصله زمانی کوتاهی «عواقب انسانی ویرانگری» خواهد داشت و اجرای آن «غیرممکن» است.

تنها یک جاده اصلی شمال به جنوب وجود دارد، سوخت کم است، آب رو به اتمام است و برخی مناطق همین حالا هم پر از آوار است. آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، گفت که پناهگاه‌های این سازمان، از جمله مدارس، اکنون مملو از جمعیت است.

سازمان بهداشت جهانی نیز از این اقدام انتقاد کرده است. طارق یاشارویچ، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت: «افراد شدیداً بیماری هستند که با صدماتی که دارند تنها بخت زنده ماندن‌شان استفاده از وسایل کمکی حیاتی مانند دستگاه تنفس مصنوعی است. بنابراین جابجایی این افراد حکم اعدام آن‌ها است. درخواست از کادر درمان برای انجام این کار فراتر از ظلم است.»
اسرائیل اعلامیه‌هایی را پخش کرد که به مردم شمال غزه دستور می داد فوراً به سمت جنوب بروندبسیاری از فلسطینی‌ها برای یافتن وسایل نقلیه با مشکل مواجه شده‌اند، از جمله گروهی متشکل از بیش از ۵۰۰ نفر که در تنها کلیسای کاتولیک غزه پناه گرفته‌اند. پدر گابریل رومانلی، کشیش آنجا، به بی‌بی‌سی گفت که برنامه‌ریزی و انجام تخلیه یک چالش لجستیکی است.

او توضیح داد: «ما صدها پناهنده در کلیسا داریم، از جمله کودکان و افراد مسن و همچنین افراد معلول و بیمار. چگونه آنها را جابجا کنیم؟ و بعد، وقتی به آن‌جا رسیدیم چه کنیم؟»

در عین حال آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است که از اسرائیل درخواست کرده که «هر احتیاط ممکن»‌ را به خرج دهند که از مرگ غیرنظامیان پرهیز شود و قبول کرده است که بسیاری از خانواده‌ها در غزه رنج می‌کشند «و خودشان هیچ تقصیری ندارند». او تأیید کرد که آمریکا در گفت‌وگو با اسرائیل دخیل است و برای برقراری «مکان‌هایی امن» در غزه «رهبری سازمان‌های بین‌المللی» را به عهده دارد و اطلاعات بیشتری در روزهای آینده منتشر خواهد شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۱
یا فاطمه زهرا - ناپولی ، ایتالیا

یایها الذین ءامنوا اذا لقیتم الذین کفروا زحفا فلا تولوهم الادبار• ومن یولهم یومئذ دبره الا متحرفا لقتال او متحیزا الی فئة فقد باء بغضب من الله وماوه جهنم وبئس المصیر: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که با انبوه کافران در میدان نبرد رو به رو شوید، به آنها پشت نکنید و فرار ننمایید و هر کس در آن هنگام به آنها پشت کند، مگر آنکه هدفش کناره گیری از میدان برای حمله مجدد، و یا به قصد پیوستن به گروهی (از مجاهدان) بوده باشد (چنین کسی) به غضب خدا گرفتار خواهد شد و جایگاه او جهنم، و چه بد جایگاهی است.
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
۲۴
varied - ریزه، ترکیه
این افت الله بی بی سی عجب آتش بیار معرکه شده داره از زن حامله و کودکان چه دلسوزانه مشق مینویسه اما زمانیکه تروریستهای حماس در خود اسرائیل قتل عام کردند خفه خون گرفته بود چیزی نمیگفت
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
خود کرده را تدبیر نیست
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
فاطی عزیز پس اینهمه از علمای ما که امروز به باجناق و برادر همسر پشت میکنند چه؟ دین مبین در خصوص پشت کردن آنها چیزی گفته است؟
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +566شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +474پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +351یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +261ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +244وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +198حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +192عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم